През 2017 година в Грузия се планираше и трябваше да започне изграждане на важен и доста скъп проект - дълбоководно черноморско пристанище в Анаклия.

Грузия е единствената страна от Южен Кавказ с излаз на Черно море,която няма дълбоководно пристанище. Проектът за милиарди трябваше да запълни този "пропуск", но правителството се оттегли от проекта в началото на 2020 г., позовавайки се на неуспеха на проекта да привлече инвестиции.

Сега обаче, на фона на нарастващото търсене на международен транзит, заради войната в Украйна, грузинското правителство възобнови дискусиите за изграждането на противоречивия проект за дълбоководно черноморско пристанище, предаде Oil Price.

Въпреки че изпълнението на проекта все още изглежда далечно, съживяването на дискусиите е забележителна промяна в курса на властите, след като проектът изглеждаше мъртъв от 2020 г.

"Искаме да имаме модерна пристанищна инфраструктура, която да отговаря на транзитния потенциал на страната, да изпълнява интересите на нашата страна и разбира се, да увеличи потока от товари в грузинския коридор", коментира министърът на икономиката и устойчивото развитие Леван Давиташвили през септември.

По думите му правителството е проучвало потенциала на пристанището, откакто се е оттеглило от проекта, а проектът все повече влиза в дискусиите на правителството с чуждестранни партньори.

Главният изпълнител на проекта Консорциумът за развитие на Анаклия започна изграждането на пристанището в едноименното село, до Абхазия, в края на 2017 г. За него се говореше като "проекта на века" на Грузия, а надеждата беше, че новото пристанище значително ще увеличи капацитета на страната за обработка на товарен трафик и ще превърне Грузия в ключов център на транзита между Азия и Европа.

През януари 2020 г. обаче грузинското правителство анулира договора с консорциума. Властите заявиха, че консорциумът не е успял да привлече достатъчно инвестиции и средства, като същевременно е поставил тежки и нереалистични изисквания към държавата да гарантира огромни заеми от международни финансови институции.

За мнозина решението на правителството изглеждаше като резултат от вътрешни политически съображения. Основателят на консорциума, Мамука Хазарадзе, известен банкер, в процеса на създаване на пристанището се превърна в политически съперник на Бидзина Иванишвили, основателят на сегашната управляваща партия в Грузия. Хазарадзе твърди, че управляващата партия умишлено саботира проекта, включително като го обвинява в пране на пари. След като тези обвинения бяха повдигнати, той създаде опозиционна политическа партия.

Други критици приписаха решението на правителството на страх от Русия, за която се смяташе, че не приветства такова стратегическо конкурентно пристанище. По ирония на съдбата, Русия помогна за възобновяване на мегапроекта.

Русия беше подложена на тежки санкции и значителни обеми международни товари, които преди това минаваха през руски транзитни маршрути, бяха пренасочени към така наречения Среден коридор. Коридорът, свързващ Китай и страните от Централна Азия с Европа, минава през Азербайджан и Грузия.

През последните месеци грузинската железопътна линия и пристанищата в Поти и Батуми отчитат нарастване на търсенето, а километричните опашки от международни камиони по грузинските граници се превърнаха в един от най-забележимите ефекти от украинската война в Грузия.

Средният коридор "стана по-ценен поради настоящата ситуация в региона", коментира ръководителят на комисията по икономика на грузинския парламент Дейвид Сонгулашвили пред грузинския обществен оператор през септември.

"Именно поради тази причина изграждането на пристанище Анаклия днес е на дневен ред и с решението на правителството започнаха подготвителни работи за избор на подходящ инвеститор", заяви той.

Анонимни източници от правителството коментира, че се надяват да намерят нов инвеститор до следващата година, но нещата може да се усложнят от спорове с предишни инвеститори.