Лоши новини за хората, които шофират по цял ден - поскъпването на бензина е факт в световен мащаб и едва ли ще ни подмине. Причината? Традиционната... Поскъпването на петрола на международните стокови пазари.
Фючърсите на петрола току-що скочиха до деветмесечен връх в Ню Йорк, изпращайки шокови вълни до бензиностанциите, докато цените също се покачват в Азия.
Пазарите за гориво се стегнаха в световен мащаб поради комбинация от неочаквани прекъсвания на рафинериите плюс запаси, по-ниски от нормалните, за това време на годината, в ключови центрове за съхранение като американското крайбрежие на Персийския залив и Сингапур.
На глобалните енергийни пазари е показателно, че докато фючърсите на суровия петрол са малко променени от началото на годината до момента, договорите за бензин в САЩ са се повишили с повече от 20%. Цените на бензина често са тема на спор, тъй като тези разходи могат да бъдат основен ежедневен разход за мнозина, наред с храната и наема.
Цените на енергията са един от многото фактори, допринесли за нарастващата инфлация в световен мащаб. По-високите разходи за енергия могат да повишат потребителските цени и да доведат до подновяване на инфлацията на стоките - сектор, в който нарастването на цените се забави, според пазарни наблюдатели.
За перспектива, поскъпване с един цент на галон бензин в САЩ отнема около 1,15 милиарда долара годишна покупателна способност, според Брет Райън, старши икономист в Deutsche Bank AG.
Това означава, че спадът от $1,30 на галон през второто тримесечие е спестил на потребителите $150 милиарда и това са пари, които биха могли да похарчат за други стоки и услуги. Сега този попътен вятър може да се превърне в насрещен вятър и да задържи разходите, ако цените продължат да се покачват значително, каза Райън.
Ниските запаси и голямото търсене в ключови региони водят до повишаване на цените по света. В Европа цените на бензина се покачват по-бързо от суровия петрол, въпреки че тази тенденция все още не се е превърнала напълно в по-високи разходи на бензиностанцията.
Междувременно условията на пазара в Сингапур, ключов азиатски център, също се засилиха заради по-ниския от очакваното китайски износ. В много нововъзникващи пазари това се превръща в по-тежко бреме за правителствата, като се има предвид, че много от тях имат субсидии за гориво, за да буферират разходите за по-бедните граждани.
Световното предлагане на бензин не успя да се възстанови значително от исторически ниските си нива въпреки добавянето на капацитет за рафиниране в Близкия изток и Китай.
В Китай, за най-големият вносител на суров петрол, редица показатели сочат оживено търсене. Нивата на задръстванията в 15-те града с най-много регистрации на автомобили са се повишили с около една четвърт в сравнение с януари 2021 г., според данни на Baidu Inc., проследени от BloombergNEF. В същото време търговските запаси от бензин се оценяват на най-ниските поне от 2019 г.
Търсенето на бензин в Китай се прогнозира на около 3,3 милиона барела на ден през юли, според оценки на Rystad Energy. Това е с 14% повече, отколкото през същия месец на 2019 г., последната година преди Covid ограниченията да унищожат потреблението.
В Европа употребата на бензин също се възстановява, като Франция, Германия, Испания и Италия отчитат годишно увеличение на потреблението. В същото време регионът все още изпитва ограничение на доставките от санкциите срещу Русия, които лишиха местните рафинерии от суров петрол и други суровини за бензин.
Предлагането на бензин също е ограничено от неотдавнашното противосезонно повишаване на дизела, според Wood Mackenzie Ltd. Това е накарало рафинериите да увеличат производството на горивото за сметка на бензина, каза Марк Уилямс, директор изследвания в консултантската фирма.
Как стоят нещата у нас?
Цената на бензина в България, при ниво от 1.3 евро за най-масовото гориво А95, все още е най-ниска в ЕС. Същото обаче, не може да се каже за дизела, чиято средна цена в страната ни е - 1.257 евро за литър и е с около пет цента по-висока от тази в Малта.
За сравнение, в северната ни съседка - Румъния, литър бензин се продава средно при ниво от 1.36 евро, докато литър дизел - за 1.365.
Но това е моментната снимка на пазара на горива в страната ни. Напълно е възможно цените да тръгнат нагоре, във възможно най-неприятния за потребителите момент - лятото, когато всички пътуват много за ваканциите си.
Трябва да отбележим още, че конюнктурата на петролния пазар в момента е такава, че е напълно възможно, да станем свидетели на по-нататъшен ръст на цената на "черното злато" през следващите няколко месеца. Това допълнително би добавило възходящ натиск върху цените на горивата на родните бензиностанции.
Как да се хеджирате от по-скъпи горива на бензиностанциите?
Haй-пpocтo ĸaзaнo xeджиpaнeтo oзнaчaвa дa cе нaмaли pиcĸa oт нacтъпвaнe нa няĸaĸвo нeблaгoпpиятнo cъбитиe. Mиcлeтe зa xeджиpaнeтo, ĸaтo зa зacтpaxoвaнe. B cлyчaя - oт пocĸъпвaнe нa пeтpoлa нa мeждyнapoднитe пaзapи, ĸoeтo дa дoвeдe дo силен pъcт в цeнитe нa гopивaтa.
Дa ĸaжeм, чe минaвaтe 20 000 ĸилoмeтpa нa гoдинa и иcĸaтe дa зacтpaxoвaтe пoлзвaния зa тeзи ĸилoмeтpи бeнзин, зaщoтo cмятaтe нaпpимep, чe пeтpoлът мoжe дa пocĸъпнe c 20, или дopи 30%, ĸoeтo дa дoвeдe дo pъcт в цeнитe нa гopивaтa c 10-15% (предвид, че петролната компонента е около половината от цената на бензина при ценообразуването), а защо не и с 15-20% при спекула. Щe пpиeмeм cъщo тaĸa, чe Baшият aвтoмoбил e cъc cpeдeн paзxoд нa гopивo oт 6.5 литpa бeнзин A 95, нa 100 ĸилoмeтpa.
Или зa пocoчeнитe ĸилoмeтpи, щe ca Bи нyжни пpeз гoдинaтa 1 300 литpa бeнзин. Bъз ocнoвa нa тeĸyщaтa цeнa нa бeнзинa oт 2.59 лeвa зa литъp (нa бaзa дaннитe нa fuеlо.nеt), тo тoвa e бeнзин нa cтoйнocт 3 367 лeвa нa гoдинa. Πpи eвeнтyaлнo пocĸъпвaнe нa бeнзинa c 20%, oт ĸoeтo Bиe иcĸaтe дa ce пpeдпaзитe зa cлeдвaщaтa гoдинa, нa пpaĸтиĸa биxтe зaгyбили 672 лeвa (oт тoвa чe нямa дa ĸyпyвaтe гopивoтo пpи тeĸyщитe мy нивa).
Зa дa нeyтpaлизиpaтe тaзи загуба, от пoтeнциaлнo пocĸъпвaнe нa пeтpoлa c 30%, e нeoбxoдимo дa cи ĸyпитe пeтpoл (нaпpимep пoд фopмaтa нa дoгoвopи зa paзлиĸa) нa cтoйнocт oĸoлo 2 237 лeвa (1271 дoлapa). Или тoвa пpaви 15.4 бapeлa пeтpoл тип бpeнт, пpи тeĸyщитe нивa нa cypoвинaтa oт 82.27 дoлapa.
Така ако петролът поскъпне с 30% вие ще спечелите от закупения петрол точно толкова, колкото бихте загубили от поскъпване на бензина с 20%. Дoбpaтa нoвинa e, чe зa дa ĸyпитe пoдoбнo ĸoличecтвo пeтpoл, чpeз дoгoвopи зa paзлиĸa и дopи въпpeĸи нoвитe oгpaничeния нa ЕМЅА пo oтнoшeниe нa ливъpиджa, може да ви е необходима много по-малко сума, която да блокирате за подобен период от време (примерно шест месеца или една година).
При ползване на ливъридж от 5 пъти, ще е необходимо да внесете като гаранция едва 254.2 долара. Лошата е, че ако петролът започне да поевтинява, ще трябва да довнесете за поддържане на гаранцията най-вероятно, когато той загуби 10% от стойността си и внесената от вас сума намалее наполовина. В този сценарий обаче, макар и да губите от поевтиняването на петрола, се предполага, че ще компенсирате тези загуби от намалената цена на бензина, по родните бензиностанции.
Посочените примери са само ориентировачни, за да ви ориентират как можете да разсъждавате по отношение на начина да се застраховате от евентуално поскъпване на петрола.
Разбира се, конкретните изчисления, бихте могли да си ги направите и сами, в зависимост от вашето конкретно потребление на петрол и очаквания накъде ще се движи цената на петрола, която освен да поскъпва, може и да поевтинява. Ако очаквате последното обаче, няма да имате нужда да заключвате цената на петрола, защото това ще означава по-ниски цени на горивата в бъдеще.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови продукти на международните пазари.