Европейският парламент (ЕП) създаде специална комисия за борба с дезионформацията и влиянието на трети държави в демократичните процеси на страните от ЕС. Евродепутатите приеха и два нови законодателни акта - цифровият пазарен акт и единният цифров акт, както и инициатива за свободна европейска журналистика.
Идеята на тези действия е изграждането на законова рамка за големите платформи, изискваща от тях отговорности и задължения, свързани с модерирането на съдържание. Това заяви за Money.bg от Страсбург евродепутатът от групата на ГЕРБ/ЕНП Андрей Ковачев.
"Дезинформацията съществува от началото на човечеството, но днес с глобалната мрежа и с толкова много участници в тази мрежа, тя става наистина все по-сериозен прблем, защото се разпространява мълниеносно по цялата планета и може да доведе до промяна на обществени нагласи, до промяна дори на изборни резултати", коментира Ковачев.
Източник: БГНЕС
Според новите регулации на ЕС спрямо социалните мрежи, те ще трябва да имат възможност много бързо да премахват информация, която например възхвалява тероризма и която води до говор на омраза. Най-трудната част обаче се оказва борбата с манипулативното представяне на фактите, на което често сме свидетели в социалните мрежи като Facebook.
"За съжаление ние не сме доволни и отправяме сериозна критика, както към Meta, така и към X - бившето Twitter, че те не премахват достатъчно бързо зловредно съдържание. Много важно е как работят техните алгоритми, тук има неяснота за нас. Видимостта на манипулативно съдържание, свързано с непроверени сензационни неща, е със стотици пъти по-голяма. Това означава, че техният алгоритъм подпомага видимостта на такава информация и обратно, намаляват видимостта на обективна проевропейска информация. Явно алгоритъмът я смята за по-скучня, по-неатрактивна и по-малко привличаща вниманието. Съответно от там явно има и големи бизнес интереси за печелене на пари", подчертава евродепутатът.
Сред най-големите цели на Европарламентът е да успее да регулира корпорациите като Meta и X да не печелят пари въз основа на манипулирането на общественото мнение.
"Ние поставихме абсолютна забрана за събиране на информация въз основа на етнос, религия, сексуална ориентация, здравословен статус. Тази информация не трябва да се събира, за да не може да се достига до третирано и целево насочване на реклама, спрямо данните за даден социален статус", коментира Андрей Ковачев.
Именно персонализираните реклами, според новите правила на Брюксел, вече са забранени на територията на ЕС. Така че, компании като Facebook не би трябвало да си ги позволяват. Тепърва ще стане ясно дали и как ще бъдат спазвани тези правила. Който не ги спазва обаче, ще плаща солени глоби, категорични са контролните органи на ЕС.