Много е трудно да се подцени значението на подводниците за осигуряване на отбранителната способност на страната, така че Съветският съюз работи непрекъснато в продължение на много години, за да ги създаде и подобри. Никой обаче не си и помисли да се прекрати дейността в тази посока дори след разпадането на СССР. Русия продължава развитието на подводния си боен флот в още по-голям мащаб, а от доковете излизат ултрамодерни кораби, които често нямат аналози в света, пише dzen.ru.

Снимка 633695

Източник: Wikipedia

1. Проект 885 "Ясень"

Както показва практиката, подводниците с ядрен двигател далеч превъзхождат всички разработки в тази област. Още през 70-те години на миналия век започва работа по няколко проекта на подводници от различен тип, но до края на десетилетието става очевидно, че универсална подводница, способна да изпълнява почти всяка задача, ще бъде много по-полезна. Така се ражда проект No 885 "«Ясень»", който обединява усилията на тогавашните дизайнери. Много технически решения по това време просто не съществуваха, така че те трябваше да бъдат разработени почти от нулата, а най-новата подводница от този тип беше създадена едва през 1991 г., когато на страната честно казано не беше до нея. Независимо от това, проектът продължи през 1993 г., а през 2014 г. беше пусната в експлоатация подводницата "Северодвинск", първата от серията.

През лятото на 2022 г. започнаха изпитанията на третата подводница от проект 885М (модернизирана) "Красноярск", а последната пусната в експлоатация през 2021 г. беше "Казан". За тези подводници има много малко технически данни и дори тогава по-голямата част от тях се получават от неофициални източници.

Подводниците имат корпус от един и половина, т.е. външната лека обвивка покрива само носовите и ракетните силози, което направи възможно значително намаляване на нивото на шума. В същото време дизайнерите намалиха степента на видимост, използвайки стомана с намалени магнитни качества и специално защитно покритие. Освен това в ядрените подводници от този клас торпедните тръби от носа са преместени по-близо до средата на корпуса, което прави място за ултрамодерна сонарна инсталация.

Като силов агрегат се използват реактори с вода под налягане с приблизителен експлоатационен живот от 30 години. "Ясень" работи на номинална дълбочина 520 метра, има подводна скорост 16 възела и може да не влиза в пристанището повече от три месеца. Подводницата е въоръжена с дистанционно управляеми самонасочващи се торпеда и крилати ракети от различен тип, включително "Калибър" и противокорабна "Оникс".

Снимка 633696

Източник: Wikipedia

2. Проект 955 "Борей"

По време на създаването си "Борей" е единствената подводница в света, която може да носи стратегически ядрени оръжия на борда. Вярно е, че създаването й беше много дълго и трънливо, тъй като конструкторите трябваше да решат многобройни проблеми и веднага щом се справиха с един, се появиха още три. Първо, те трябваше да променят дизайна на задвижващия блок на нов с два вала, след това проектът трябваше да бъде преработен в движение, тъй като беше необходимо спешно да се промени вида на ракетите.

Почти нищо не се знае за вида задвижване на "Борей", въпреки че според някои източници това е водна струя. Подводницата е оборудвана със 190-мегаватов реактор, а мощността на газотурбинния агрегат е 50 хиляди конски сили. Корпусът на подводницата се състои от вътрешна и по-лека външна обвивка, а като външно покритие се използва каучук. За да се намали нивото на шума, всички механизми имат двустепенна абсорбция на удари. Една от характеристиките на "Борей" е специалната структура на носа, където се намира сонарната инсталация и много друго оборудване.

С екипаж от 107 души, подводницата може да бъде в автономна навигация до 90 дни, движейки се под вода с крайцерска скорост от 29 възела. Основното му въоръжение са междуконтинентални балистични ракети, на борда има 16 от тях, а от конвенционалните оръжия се използват различни видове торпеда, стандартният товар на боеприпасите е 40 торпеда.

Снимка 633699

Източник: Министерство на отбраната на Русия

3. Проект 971 "Щука Б"

Тази подводница също има дълга история. Не само е планирано да се превърне в един от най-тихите в Съветския съюз, но и американците през 1976 г. приемат модернизирани подводници от клас "Лос Анджелис", така че проектът трябва да бъде финализиран до нивото на конкурентоспособност. "Щука Б" се задвижва от реактор с вода под налягане с мощност 190 мегавата и единичен витлов вал.

Една от основните характеристики на многофункционалната подводница е блоковият дизайн. Напълно завършеният и изпитан корпус е разделен на няколко части и във всяка са монтирани палуби, тръбопроводи, оборудване и всичко, което може да се монтира без общо сглобяване. В същото време между тялото и оборудването са монтирани пневматични амортисьори за намаляване на вибрациите. В крайна сметка секциите бяха заварени заедно и образуваха силно и нискошумно тяло. В опашната секция има и гондола с теглена изскачаща сонарна антена.

Подводницата може да използва много видове оръжия. На борда има 40 торпеда от различен тип, ""Щука Б"може да използва торпедо-ракетни системи, ракети "Калибър" и да полага мини.