На фона на дебатите около проекта за Бюджет 2025 и истинската канонада от предложения за промени от най-различни заинтересовани страни, от КТ "Подкрепа" поискаха радикална промяна в самата философия, която държавата трябва да следва при управлението на парите ни.

Тя включва премахване на плоския данък в сегашния му вид, много висок максимален осигурителен доход и редица мерки, насочени срещу "изнасянето" на печалба от опериращите у нас големи международни компании.

Бюджет 2025 без преференциално ДДС поискаха икономисти

Бюджет 2025 без преференциално ДДС поискаха икономисти

Време е за "охлаждане" на амбициите и свързаните с тях харчове, смятат икономисти

В свой анализ от организацията посочват, че бюджетът на България е "доведен до почти критично състояние" след "провеждана повече от 20 години неолиберална политика, с която бяха освободени от облагане високите доходи и печалбите" и тя е претърпяла "пълен провал по отношение на икономиката, доходите и борбата срещу бедността".

Така се е стигнало до ситуация, в която приносът на работещите към неданъчните и данъчните приходи в бюджета е устойчиво близо 70% - и то при 11% работещи бедни. От КТ "Подкрепа" са против вдигането на ДДС от 20% на 22%, защото смятат, че ще намали покупателната способност на работещите и ще увеличи инфлацията, но предлагат значителни промени в данъчната и осигурителната системи.

Сред целите са "преустановяване на практиката износът на добавена стойност от България да се облага с нулева ставка и нито стотинка да не остава в държавата", но и "разширяване на осигурителната база, като се включат и доходите от капитал, защото облагането с осигурителни вноски само на доходите от труд е вид дискриминация, тъй като осигурителната система у нас работи на солидарен принцип".

Проектобюджетът за 2025-а е базиран на надценен БВП и спорни приходи

Проектобюджетът за 2025-а е базиран на надценен БВП и спорни приходи

Не се планира никакво ограничаване на ръста на заплатите в публичния сектор

Какво точно предлагат?

Това са предложенията на КТ "Подкрепа" по отношение на корпоративните данъци:

  • Увеличаване на данъка върху дивидентите на 10%, изравняване на подоходните данъци (сега е 5%);
  • Увеличаване на данъка върху дивидентите и ликвидационните дялове на местни за ЕС лица на 15% (сега 0%);
  • Облагане на лихви, авторски и лицензионни възнаграждения към чуждестранни юридически лица на 20% (сега 0%);
  • Увеличаване на данъка върху хазартните игри на 25% (сега 15%);
  • Въвеждане на окончателен данък върху финансови трансфери извън България в размер на 2%.

По отношение на облагането на доходите на физическите лица:

  • Необлагаем минимум, равен на МРЗ;
  • Запазване на ефективната ставка от 10% за средните работни заплати до максималния осигурителен доход;
  • Облагане на доходите над максималния осигурителен доход с по-висока ставка;
  • Освен национален - и местен данък "Богатство" под формата на облагане на съвкупното имущество на лице над определен праг.

Промените в осигурителната система са драстични:

  • Увеличаване на максималния осигурителен доход на три стъпки до 8500 лв.;
  • Увеличаване на обезщетението за отглеждане на дете до 2-годишна възраст, както и паричното обезщетение за отглеждане на дете до 8-годишна възраст от бащата (осиновителя) - равно на минималната работна заплата;
  • Увеличаване на размера на еднократната помощ при смърт на осигурено лице с ръста на средния осигурителен доход;
  • Възстановяване на съотношението 60:40 - работодател/работник при изчисляване на дължимостта на осигурителните вноски;
  • Разширяване на обхвата на осигурителния доход, като се включат и доходи от капитал.

КТ "Подкрепа" залага една по-социално ориентирана разходна част на бюджета с:

  • Актуализиране размера на социалните плащания, съобразно ръста на средната работна заплата/минималната работна заплата.
  • Актуализиране размера на изплащаните обезщетения от НОИ, съобразно ръста на средния осигурителен доход, особено плащанията за майчинство и отглеждане на дете.
  • Увеличение с 15% на разходите за възнаграждения в бюджетния сектор.
  • Обезпечаване на 0,9% от БВП за висшето образование.
  • Реформа в сектор здравеопазване, с цел оптимизиране на разходите в системата и гарантиране на достойно заплащане на труда.