Въпреки отправената покана към Столична община, на днешното обсъждане относно настилката на булевард "Дондуков" общинари не присъстваха.
На форума обаче имаше хора от редица граждански организации.
"Долу ръцете от паветата" беше посланието на архитект Валентина Василева, която е член на специализирания експертен съвет по опазване на недвижимите културни ценности.
На едно от заседанията на Столична община преди месец общинарите представили доста дълъг списък с повече от 30 улици, за които желаят да бъдат отписани от защита. Аргументът бил, че общината е заплашена от санкции заради мръсния въздух.
Експертният съвет обаче отказал и задължил общината да внася проект за одобрение за всяка конкретна улица, защото за някои улици това наистина може да се налага, разказа Василева. По думите ѝ, такъв проект не е внасян и не е одобряван за бул. "Дондуков".
Василева смята, че не павираната настилка създава проблемите на общината с мръсния въздух. Въздухът е мръсен и в кварталите, които са асфалтирани, посочи тя. Освен това, паважът не бил виновен и за шума. Василева коментира, че в цяла Европа столиците са покрити с паважи, идеално гладки, с малки улеи между паветата. Тази настилка бележела принадлежността на София към цивилизованите градове.
Василева изтъкна още, че някога жълтите павета са започвали от Орлов мост и са стигали до Ректората. "Какво постигнахме с тяхната смяна, освен че кестените изсъхнаха", запита реторично тя и призова да "... имаме уважение и респект към това, което са ни оставили нашите предшественици".
Министър Боил Банов изтъкна, че проектът, който е представен пред Министерството на културата, предвижда паветата да преминат в частта трамвайна линия, а останалата част от платното да се асфалтира. Имало съхранение на структурата на паветата в някакъв вариант.
Според архитект Ивайло Петков от "Група град" липсват задълбочени анализи, свързани с визията за София. "Половината такова, половината такова - това е абсурд, маймунски мениджмънт", коментира той.
Абсолютно гладките настилки предполагали условия за движение на ролери, кънки, леки автомобили, електрочески и т.н. Те били нискошумни и лесно се почиствали. Необходимо било да се обсъди въпросът дали "Дондуков" ще се впише като транзитен булевард, или отново ще се превърне в градската улица, "криволичеща градска улица", както прадедите ни са го описвали след Освобождението.
"Важно е да се знае паветата ли са паметник на културата, или паважът. Ако е паважът, той трябва да бъде защитен", смята арх. Здравец Хайтов от Съюза на българските архитекти. По думите му, съхранението на недвижимото културно наследство трябва да е политика на Министерството на културата.
Безспорно културното наследство трябва да се пази, но трябва и да се отговаря на повика на времето, е мнението на Георги Бакалов от Съюза на архитектите в България.
"Важно е да надграждаме, а не да рушим", посочи той.
Казусът с бул. "Дондуков" разделил обществото, смята Гергин Борисов от "Спаси София". Позицията на организацията, която той представлява, е, че за момента решението е комбиниран вариант, т.е там, където са трамвайните линии- с павета, а останалата част - асфалт.
"Дондуков" е най-мръсната, най-грозната улица", възмути се гражданка. Тя посочи, че в момента най-страшното в София е запрашаването. Жената постави и друг въпрос - има ли въобще решение на Столичния общински съвет с каква настилка да бъде бул. "Дондуков"?