В деня на последното обществено обсъждане на проекта за ремонт на бул. "Княз Александър Дондуков" от организацията "Спаси София" разпространиха своята позиция с пет предложения. Целта им е да направят булеварда по-добър за всички участници в движението, след предстоящия това лято ремонт.
Припомняме, днес е последното обществено обсъждане за реконструкцията на централния столичен булевард.
Първото предложение на "Спаси София" е за изграждането на острови на трамвайните спирки в посока центъра на града. "Липсата на спиркови острови за удобно и безопасно ползване на трамвайния транспорт не бива да се допуска при ремонт на централен булевард през 2017 г. "Дондуков" е ключов за трамвайната мрежа на София и многобройните административни, културни и бизнес обекти по него денонощно генерират пешеходен трафик", смятат от организацията.
В посока моста "Чавдар" място за спиркови острови няма. Това е причината да предложат пътното платно за автомобилите да се повдигне и да бъдат обособени т.н. спирки с лесен достъп.
"Конструкцията сигнализира на водачите за наличието на спирка, принуждава ги да намалят скоростта и осигуряват перон, от който и хора с намалена подвижност да могат да се качват без чужда помощ", заявяват те и припомнят, че подобни спирки има и в други градове по света.
Третото предложение на организацията е да се поставят направените бетонни трамвайни ограничители. "Трамвайният транспорт в София е сред най-бавните и неефективни в цяла Европа. Бетонните трамвайни ограничители по цялата дължина на бул. "Княз Ал. Дондуков" са добра мярка за обезопасяване и ускоряване на движението на трамваите. Те са произведени от специален клас бетон, който е устойчив на температурни амплитуди", съобщават от организацията.
Според тях, бетонните ограничители няма да пречат на нормалното обслужване на булеварда. Очакванията са да осигурят скоростен коридор за линейки или пожарни коли в рамките на трамвайно трасе.
От "Спаси София" предлагат и създаването на два острова в платното на булеварда - при ул. "Веслец" и ул. "Кракра", които да пречат на автомобилите да навлизат в трамвайното трасе. Пресичащите пешеходци ще имат място за изчакване между лентите за автомобилите. Според организацията, изборът на елементи на уличния профил е най-ефективния начин за регулиране на мобилността и за предотвратяване на нежелано поведение от участниците в движението.
Последното предложение на организацията е да се създадат тротоарни уширения, ограничаващи лентите за паркиране, а кофите за боклук да се направят подземно и местата им да се приобщят към тротоара.
"Тези уширения са най-вече за осигуряване на видимост", заявяват от организацията. Те напомнят, че всичките им предложения са заложени в новата Наредба за проектиране на транспортните системи на МРРБ, в чието създаване участваха.
"Въвеждането на тези мерки би било сигнал, че Столичната община е започнала да работи в нова посока, поставяйки акцента върху пешеходците и градския транспорт като устойчиви, щадящи средата и екологични форми на придвижване", смятат от организацията.
От организацията допълват, че шансът, който се разкрива с предстоящия ремонт на бул. Княз Ал. Дондуков, не бива да бъде пропуснат. "Поредния посредствен ремонт за 10 милиона лева, базиращ се върху остарели и отречени начини на градоустройство не е от полза за никого" допълват те.