Често се говори как в България нищо не се произвежда и нищо не се измисля - но това изобщо не е така. Пример е инженеринг центърът на Bosch в София, в който българският екип създава редица технологии, предназначени за автомобилната индустрия.

За тях пред камерата на Money.bg по Bulgaria ON AIR разказва Момчил Станчев, ръководител отдел в Bosch Engineering Center Sofia. "Почти всички проекти, по които работим, са свързани с технологии, които ще бъдат на пазара след две или повече години. Те са свързани с електромобилността, с изкуствения интелект, самоуправляващите се автомобили", посочи той.

Момчил Станчев е ръководител на един от отделите в Bosch Engineering Center Sofia. С програмиране се занимава от ученическа възраст, а по-късно завършва бакалавър "Компютърни системи" в ТУ и магистър "Бизнес администрация". Инженерната си кариера започва през 2008г. в автомобилната индустрия, а от началото на 2019г. продължава своята кариера в Bosch.

Инженеринг центърът, който бе открит официално през 2019 г., работи с всички популярни автомобилни производители, включително с навлизащите китайски компании. В него вече работят 300 души, а планът е екипът да се разширява. "Търсим постоянно хора, тъй като нашата роля в Bosch става все по-голяма и по-голяма. Наистина имаме специалисти на топ ниво, като благодарение на това успяваме да вземем все повече и повече проекти", казва Станчев.

Той бе открит с целта да се превърне в "глобален хъб за софтуерни решения за производителите на автомобили" - и тя вече е изпълнена, казва той. И посочва: "Нашата роля от без известна преди две години, в момента е доста сериозна. И по отношение на софтуера ние сме ключовият партньор за почти всички софтуерни проекти в Европа".

"Следващата ни цел е да имаме същата роля на продуктовото ниво, т.е. тук в София да разработваме абсолютно цялостни продукти, включващи хардуер, поради което вече сме стартирали и хардуерен отдел", казва Станчев.

Skype в самопаркиращата се кола

Един от проектите, по които българският екип работи, е за наблюдение на шофьора и пътниците. То следи дали водачът не заспива, дали внимава на пътя или гледа нещо друго в автомобила. "Тази система има за цел да предотврати доста случаи в резултат на заспиване, невнимание, вече има подобни системи има вече в камиони - най-вече афтърмаркет решения. Нашата е от ново поколение и има шанса да предотврати 99% от случаите", посочва Станчев. Решението включва и светлинна или звукова сигнализация.

"По-сложното е да се отчете момента, в който трябва да водачът да се събуди. Това става посредством камери, които следят зениците на окото, клепачите, цялостното лице. Има едно явление, наречено микросън или микрозаспиване, при което клепачите се приближават, за кратко се затварят и нашата система може да отчете точно такива момента и човек трябва да трябва да бъде разбуден", разказва той.

Тя ще бъде комбинирана и със система за автоматично паркиране. "В момент, в който системата засече, че шофьорът заспива, освен различни звукови и вибрационни сигнали, тя може да задейства и комбинация от самопаркиращата се система, така че автомобилът да се ориентира в обстановката и от най-лявата лента да отиде най-вдясно и да спре без намесата от водача", посочи Станчев.

Проектът ще има и други възможности - "които ще помогнат автомобилът да се превърне в нашия втори дом, офис. Видеокомуникация по Skype е една такава функция".

Пълният разговор и демонстрация на системата за самопаркиране вижте във видеото по-горе.