Голям транспортен самолет - например C-130 Hercules. С такава машина се превозват войници и техника или пък от нея скачат парашутисти. Не е типичната заплаха, която предполага вдигане по тревога на изтребители и активиране на зенитните ракети с голям обсег. Или поне така изглежда, докато от товарната машина не излети крилата ракета. И още една, и още една.

Такива сюжети сме виждали немалко в екшън филмите, но американската система Rapid Dragon ги превръща в реалност. Тя събира в стандартен палетизиран модул няколко крилати ракети AGM-158, заедно с всички механични и електронни компоненти за изстрелването им.

САЩ показаха на Китай хиперзвукова ракета, която може и да не влезе в производство

САЩ показаха на Китай хиперзвукова ракета, която може и да не влезе в производство

ARRW до момента имаше доста противоречиви резултати при изпитанията

Самолетът носител не се нуждае от никакви доработки. Достатъчно е модулът просто да бъде качен на борда и при достигане на точката за пуск той се спуска с парашути. На предварително зададена височина ракетите политат към своята цел. Тъй като AGM-158 може да поразява цели на между 800 и 1900 км, транспортната машина не се налага да влиза в обсега на вражеската ПВО.

Един особено бърз проект

Целта на Rapid Dragon е бързо да се осигурят голям брой въздушни ракетоносци, които да сломят отбраната на врага. Масово използваният от САЩ и много други западни страни C-130 може да изстреля 12 ракети (колкото B-52), а по-големият C-17 - до 45. Ако се вдигне цяла ескадрила, противникът ще трябва да се справя със стотици цели.

За разлика от по-"капризните" и скъпи бомбардировачи като B-52 и B-1, тези самолети са непретенциозни към летищата, от които летят и така могат да бъдат разпръснати извън големите авиобази.

Най-впечатляващото в Rapid Dragon е, че системата се разви за по-малко от 4 години от идея до изделие в напреднал етап на тестване и производство в малки серии. Първите успешни пускове са от 2021 г., а през ноември 2022 г. имаше успешно изпитание и в небето на Норвегия. Тогава в рамките на същото учение модул Rapid Dragon беше натоварен и на полски C-130 - една от идеите на системата е да предостави далекобойна ударна система на западните съюзници, които не разполагат със стратегическа авиация.

Важно е да се подчертае, че AGM-158 може да носи и ядрена бойна глава.

Да се върнем 50 години назад

Концепцията за изстрелване на далекобойни ракети от транспортни самолети е много далеч от това да бъде иновативна. Всъщност, първият такъв успешен пуск е от преди точно половин век.

През 1974 г. тежък военнотранспортен самолет C-5 Galaxy пуска над Тихия океан не какво да е, а междуконтинентална балистична ракета Minuteman. Отново са използвани парашути, които я стабилизират преди задействането на двигателите.

Полетът ѝ продължава около 30 секунди и военните го приемат за успешен, но не продължават работата по проекта заради множеството инженерни предизвикателства при пренасянето и изстрелването на най-сложното към онзи момент оръжие в американския арсенал.

В началото на 80-те концепцията за "ракетовоз" отново идва на мода. По това време разработката на стратегическия бомбардировач B-1 буксува заради незадоволителни характеристики, но и заради огромната си цена. Така се появява идеята товарни Boeing 747-200 да носят по 50-100 крилати ракети AGM-86.

В случая става дума за специално модифицирани машини с оборудване за управление въоръжението и барабанни системи за бързото му изстрелване. В крайна сметка американските ВВС избират да дадат пари за конвенционален бомбардировач - изцяло преработения B-1B.

Възможните проблеми

На пръв поглед с Rapid Dragon твърде малко може да се обърка - използват се доказани самолети носители и доказани крилати ракети. В същото време е факт, че новата система ще добави още една важна задача пред транспортната авиация на западните съюзници - а при избухването на конфликт така или иначе тя ще е изключително натоварена с презокеански полети.

Постоянното развитие на ПВО системите на свой ред означава, че скоро и на 1500 км от вражеската територия големият и бавен транспортен самолет не е защитен.

В Китай работят по ракета, която ще сваля самолети на 2000 км

В Китай работят по ракета, която ще сваля самолети на 2000 км

Нейното сателитно насочване би трябвало да елиминира предимствата на стелт технологията

Освен това, забележително бързият темп на програмата носи със себе си и "детски болести" - при някои от изпитанията са констатирани проблеми със стабилността на модулите, които трябва да бъдат отстранени, за да бъдат наистина надеждно решение.

Твърде вероятно е подобни проекти да са в ход и в Китай и Русия - имат и самолетите (Ил-76 и Y-20), и крилатите ракети (Х-35 и AKF98A) за целта. Така че надпреварата във въоръжаването при военнополитическите блокове може да получи един (не твърде) необичаен нов сюжет.