Алиансът на туристическата индустрия в България предлага конкретни мерки на 7 министерства за оцеляване на туризма в пандемията.
От организацията настояват кабинетът да изготви и да предостави на бранша информация за бъдещите мерки, които ще бъдат взети, в случай че страната ни е в "зелена", "оранжева" или "червена" зона, както и при пълен локдаун.
Те посочват, че работата на туристическия бизнес зависи от дейността на поне 7 министерства (Министерство на туризма, Министерство на труда и социалната политика, Министерство на икономиката, Министерство на финансите, Министерство на здравеопазването, Министерство на външните работи, Министерство на енергетиката).
По тази причина от АТИБ представят най-важните мерки, които трябва да предприеме всяко от посочените ведомства, за да се гарантира оцеляването на туристическия сектор.
От АТИБ настояват за следните конкретни действия от страна на Министерство на туризма, което е принципал на сектора и трябва да бъде координатор в работата и на останалите ведомства, за да подпомогне максимално индустрията.
1. Да бъде координатор между бизнеса и всички останали ведомства, от чиито действия зависи браншът и да следи добрата бизнес атмосфера, а при нужда да сътрудничи за връзка.
2. Да се направи регистър за Туроператорите, който да е подобен на ЕСТИ, чрез който ще може да има:
- актуална информация за всички активни и с редовни документи ТО и ТА.
- бърза комуникация на МТ с всички фирми, което ще доведе до много добра информационна среда.
- да се подават в този регистър пристигащи и заминаващи групи. Това ще доведе до информация във всеки момент колко и в кои дестинации има български граждани, както и колко и какви чужди граждани са посетили България, както и в какви райони. Тази информация може да даде ясна картина на развитите туристически райони и тези за които трябва да се положат допълнителни усилия, за да се развият.
- освен това в ситуация на криза или Ковид среда може много лесно и предвидимо да се види и съобрази какви мерки да се наложат и какво икономическо изражение ще имат.
3. Трябва да се намалят концесионните такси на плажовете и през следващите години вследствие на което да се намалят сериозно цените на услугите на плажа - чадъри и шезлонги. Необходимо е да се прекрати порочната практика концесионерите да изнудват хотелиерите с цените на парчетата от ивиците, които им преотдават под наем. Цените на чадърите за хотелиерите трябва да са ясни от предходната година, защото именно тогава те се договарят с туроператорите. Много е важно МС, когато намалява цените на концесионните възнаграждения, да постави изискването да не се преотдава плажа на цени, по-високи от 25-30 процента от цената, на която държавата я предоставя за съответната година, изчислена за съответния плажен участък, за да не се стига до завишени цени на плажните услуги и за крайните потребители.
4. По същия начин трябва да се мисли и за ски пистите. Да се предприемат действия намаленията да стигат до крайния клиент чрез отстъпки за хотелиерите за цените на ски картите. За да могат те да ги включат в офертите си, което е практика в повечето ни конкурентни ски дестинации. А не всички инвеститори в зимните курорти да са зависими от концесионерите на пистите, които определят цените в последния момент преди започване на сезона според собствените си интереси.
5. Разходването на бюджета за национална реклама да се обсъжда с туристическия бранш, като се отдели специален бюджет за дигитална реклама на туризма.
6. Да се изготви ясна концепция по отношение на ваксинацията и да се помислят маркетингови решения, които да дадат предимство на хората, които са ваксинирани.
- реклама и ясни послания, чрез медийни изяви за насърчаване на ваксинацията.
- срещи с бранша чрез асоциациите и разяснителни беседи насочени към показване на ползите от ваксината и как това ще повлияе лично на всеки служител от бранша.
- видеоклипове за дестинация България с материал от хотели, музеи, атракции за мерките и колко сме сейф дестинация. Имаме и печат за такава - да е насочен и към двата пазара- българи и чужденци.
- хотелиерите и туроператорите могат да направят малка стъпка в пакетите за ваксинираните с разяснение, че ваксинирания спестява допълнителните разходи от мерките за Ковид. Това ще бъде само маркетинг, защото фактически мерките продължават, но ще е стимул за част от хората. Бюджетът може да поеме тези намаления или в най-лошия случай, курортната такса, която следва да се плаща.
Всички институции трябва да са изработили и да са се обединили около една ваксинационна стратегия, която да бъде като общо послание при всяка изява и да се прокламира в съответния ресор. Бизнесът, чрез асоциациите също може да бъде привлечен да вземе участие в тази стратегия, но водещите са институциите. Посланията по медиите трябва да бъдат научни и еднозначни, а не разнопосочни. Да се правят от медиите дискусии и разяснителни кампании свързани с ваксината, които да са по поръчка и с участие на институциите.
7. За да се стимулира вътрешният пазар, е необходимо подобно на програмата за учениците да се отделят и средства за програма за възрастните хора. Да се въведат и ваучери за медици, полицаи, учители и т.н., които са на първа линия.
8. Подобно на ваучерите за храна, да се въведат и ваучери за почивка, като се промени съответната наредба.
9. От най-високо държавно ниво като президент и министър-председател да се излъчват послания за сигурността ни като дестинация - при медийни изяви, двустранни срещи, участие в международни форуми, разговори с колегите им от страните, които са наши основни пазари.
10. Държавата да поеме разходите за PCR и антигенни тестове, когато се налага да се правят такива вследствие на епидимологичната обстановка.
11. Да се определят COVID хотели и да се поемат разходите за лечение в случай на заболяване.
12. Децата до 12 г. да влизат в страната без необходимост от тестове или ваксинационен сертификат.
13. Да се публикуват често задавани въпроси и отговори към тях по официалните сайтове на ведомствата - Министерство на туризма, на здравеопазването, на външните работи, както и да се въведе гореща онлайн линия "въпрос-отговор" от типа на чат бот, за да бъдат информирани туристите за ситуацията у нас.
13.1. Необходимо е да се синхронизира информацията, която се подава чрез различните официални канали като сайтовете на Министерство на здравеопазването, Министерство на туризма и Министерство на външните работи.
14. Да се предприемат действия за стимулиране на записванията. Задължително трябва да се облекчи бюрокрацията по получаване на 35-те евро за всеки доведен със самолет организиран турист. Същата сума трябва да се дава и за туроператори, които водят туристи и по суша.
14.1. Да се предвидят допълнителни 5 евро на доведен турист от туроператори за маркетинг и реклама, които да се плащат в края на сезона.
15. Необходимо е уговаряне на зелени транзитни коридори за туристи. Да се използват за преминаване на туристите всички ГКПП на страната ни, а не само определени.
16. Да се отворят туристически представителства в традиционните за нас пазари - Англия, Германия, Централна Европа, скандинавските страни.
16.1. Необходимо е да се изпрати още един туристически представител в Русия.
17. Да се приеме нормативен акт, на базата на който да се разреши общините да освобождават бизнеса 1 година след излизане от пандемията от заплащане на такси, наеми и цени на услуги, вкл. такса битови отпадъци, тротоарно право и др.
18. Следва да се дадат по-сериозни права на Консултативния съвет по въпросите на туризма по формирането и реализацията на туристическата политика на Общината, а не като сега - нещата да са формални.
19. Заплащането на таксите за минерална вода от хотелите и СПА центровете за 2020 и 2021 г. да се извършва на база реално използваните количества вода.
20. Да се инициира промяна на Закона за туризма, вследствие на която категоризацията да се допуска да се извършва и/или от бранша, а не само от държавата / МТ и общини / , по утвърдените стандарти в Евросъюза, ползвайки опита на ХОТРЕК - най-голямата Европейска асоциация на хотели, ресторанти, барове и кафенета.
21. Да се направи обща среща с Министерство на транспорта и да се изясни ситуацията по отношение на извършваните случайни превози на територията на страната. В момента Ковид ситуацията е довела до занижен контрол на случайния превоз, а чрез него се извършват организирани пътувания, които са в сивия сектор. Както вече сме ви сезирали няколко пъти, могат да се правят проверки от ИААА служба ДАИ и гранична полиция на КПП, проверки на Туроператорски и транспортен лиценз както и договор с фактура за извършване на превоза. Това простичко решение би довело до рязко намаляване на сивата икономика в организирания туризъм.
22. Да се направи работна група между финансисти, юристи, министерство на Туризма и представители на заинтересованите асоциации за разработване на Гаранционен фонд за Туроператорите. В момента се заплаща безсмислена и неработеща застраховка Отговорност на Туроператора, която можем да определим като законен рекет.