През 2024-та като че ли думата "туризъм" започна да придобива негативно значение, тъй като след пандемията, в отговор на премахнатите рестрикции и като компенсация за тях, пътуванията преживяха огромен бум, пише Fortune. Това, логично, доведе до рекорден брой туристи в някои ключови туристически дестинации, надхвърляйки нивата отпреди пандемията.

Тази вълна предизвика промяна в нагласите на местните жители - станахме свидетели на протести в градове като Барселона и Майорка, появи се движението "flight shame" в Скандинавия, а лондончани се впуснаха да дезориентират туристите, за да избегнат навалици на ключови за местната култура и история места. Градските съвети започнаха да въвеждат ограничения за посетителите, а краткосрочните наеми бяха ограничени на места като Будапеща и Атина.

Малта "обяви война" на Airbnb

Водеща световна туристическа дестинация "обяви война" на Airbnb

По-рано това стори и Гърция

Икономически ползи

Каролин Бремнър от Euromonitor International коментира пред изданието, че 2024 година бележи повратна точка в свръхтуризма, генерирала рекордните разходи за туризъм в размер на $1,9 милиарда. Но този ръст има своята цена - по-скъпи жилища и понижено качество на живот за местните жители. Тъй като въздействието на туризма ескалира, някои твърдят, че той несправедливо е обвиняван за проблеми като жилищната криза в някои големи европейски градове.

Снимка 696982

Източник: iStock

Макар че туризмът остава жизненоважен за много икономики, той съставлява 10% от БВП на ЕС, по-големият брой пътувания невинаги е винаги с положителен знак в икономически аспект. Правителствените политики и управлението на броя на посетителите са от ключово значение за устойчивия туризъм. Защото е лесно да се прогнозира, че ако продължи тенденцията по неконтролираното нарастване на броя посетители, през следващата година почти сигурно ще се засили и местният отпор.

Какво предстои?

Експертите прогнозират, че 2025 година ще бъде "годината на охраната". Пътешествениците ще избягват пренаселените горещи точки и ще избират по-малко известни дестинации, за да избегнат стигмата на свръхтуризма.

И Лисабон застана срещу масовия туризъм: 60 на сто от къщите вече се отдават за краткосрочни наеми

И Лисабон застана срещу масовия туризъм: 60 на сто от къщите вече се отдават за краткосрочни наеми

Подобна е ситуацията в Испания, Япония и Италия

Тази промяна отразява и по-широката тенденция към балансиране на икономическите ползи от туризма и опазването на емблематични обекти. Популяризирането на по-слабо посещавани райони със сигурност може да помогне на дестинации като Гърция да извлекат икономически ползи и същевременно да намали отрицателното въздействие върху общностите.

Снимка 696983

Източник: iStock

Освен това туристическата индустрия вероятно ще настоява за по-отговорни туристически практики, като например устойчив транспорт и екологосъобразни места за настаняване, за да се намалят щетите върху околната среда. Затова и мнозина гледат с надежда към 2025-а, която би могла да бъде повратна точка за по-целенасочени пътувания, които наблягат както на уважението към местната култура и история, така и на устойчивостта.

Освен това се очаква туристическите платформи да инвестират в обучението на туристите за това как да сведат до минимум своя екологичен отпечатък и да разпределят туризма по-равномерно в регионите.

Възходът на бавното пътуване, при което посетителите отделят време за задълбочено опознаване на по-малко места също става популярен като алтернатива на масовия туризъм. Тази промяна може да доведе до по-внимателен и целенасочен подход към опознаването на света, като спомогне за запазването на самите дестинации, които привличат толкова туристи от цял свят, смятат експертите.

Да, в Япония има свръхтуризъм, но това не е непременно лошо, смятат местните

Азиатската страна, за която свръхтуризмът по-скоро е позитивно явление

Над половината анкетирани обаче считат за проблем лошите маниери на туристите