Бизнесът на ресторантите и магазините за авточасти вероятно е вървял добре в кризата. Собствениците на такива обекти най-смело са теглели кредити през тази година. Работещите в шивашката промишленост и рекламата също са били сред честите клиенти за заеми, показва обзорът на "Кредитекс&ХипоКредит". Оттам отчитат увеличаване в търсенето на инвестиционни заеми. Запитванията нараснали над 3 пъти през последните три месеца спрямо същия период на 2009 г. Според финансиращото дружество този ръст показва, че бизнесът започна да мисли за развитие, а не само за оцеляване. "Вече имаме клиенти, които са трупали опит с години, но искат да започнат собствена дейност сега - цената на инвестицията в момента е много по-ниска, отколкото преди 2-3 години. Някои предприемачи теглят кредит за втора линия на бизнес", обясни Мария Цукровска от "Кредитекс&ХипоКредит". Наблюденията й показват, че в повечето случаи се залага на по-дългосрочни заеми между 10 и 15 г., за да може вноската да е по-малка. При определяне размера обаче бизнесмените били предпазливи. Правели консервативен разчет на средствата, не искали максималната сума, която може да получат. Така средният размер на отпуснатите кредити спаднал от 150 000 лв. през 2009 г. до 95 000 лв. сега. Обикновено клиентите ипотекирали жилищни, офисни или търговски обекти, с които обезпечавали финансирането. Към оборотните заеми пък фирмаджиите се насочвали още преди да са останали на нула за разлика от преди, когато кандидатствали, след като са изчерпали оборотния си капитал. "Така спокойно поемат нови поръчки и изчакват забавени плащания", обясни Цукровска.