News.bg | Money.bg | Topsport.bg | Vsi4ko.bg | Finance.news.bg | Gladen.bg | Lifestyle.bg | Ibox.bg

Регистрация | Забравена парола?

Вход
403 Forbidden

403 Forbidden


nginx/0.7.65

Фиксинг

09.02.2012
  • 1.47188 Понижение
  • 1.61599 Повишение
  • 1.95583
  • 2.33769 Понижение
  • 0.19057 Понижение
  • 0.23362 Понижение

още фиксинги

Борсов коментар

БФБ
Спадовете продължиха

И на сесията в четвъртък поевтиняващите акции продължиха да са далеч повече от поскъпващите за шеста поредна сесия, като не липсваха и по-активни разпродажби по някои позиции

Преглед на печата

Преса
09.02.2012 г.

„Удариха ни 9 бала”, „Тази година плажовете наполовина”, „Само Борисов се оказа невинен за критичния доклад на ЕК”

Поуката на Кругман

Последна редакция: 03.02.2009, 20:58

Публикуване: 02.02.2009, 19:13

манхатън

© Стефанов

Автор: Николай Киров

Размер на шрифта: a a a

Носителят на Нобеловата награда за икономика за 2008 г. Пол Кругман си задава въпроса: „Какво ще стане, ако загубите голяма сума пари, които принадлежат на  други хора?"

Анализирайки конюнктурата на финансовата система на САЩ в момента, той стига до отговора: „Ще получите голям подарък от федералното правителство - но президентът ви казва, че първо трябва да свършите някои доста неприятни неща, преди да получите парите".

Разбира се, икономистът няма предвид плана на администрацията на новия президент на САЩ Барак Обама да стабилизира реалната икономика, подкрепяйки създаването на работни места. Този план е свързан с огромно увеличение на капиталовите разходи на правителството, но безспорно е стъпка в правилната посока на нужното време.

Кругман сочи с пръст плановете за спасяване на банковата система - планове, които имат вече класическата форма на „лимонения социализъм" (lemon на ам. жаргон е дефектен автомобил, който не би намерил купувач, ако държавата не осигури субсидии. Възможна е и алегория с Lehman Brothers, ред.): данъкоплатците плащат цената, а банкерите прибират печалбите, ако всичко е както трябва в схемата.

Всъщност ситуацията доста напомня на 2005 година, когато Алън Грийнспан е шефът, а банкерите са герои на капитализма, смята Кругман.

Доста иронично е изказването на новият финансов министър Тимъти Гайтнър, който подготвяйки се да вземе парите на данъкоплатците, за да запълни с тях дупките в банковите баланси, заяви, „Ние имаме финансова система, която се движи от частни акционери, управлявана от частни институции и искаме да направим най-доброто, за да запазим това положение".

Тогава Washington Post съобщи, че Гайтнър и Лорънс Съмърс, главният икономически съветник на Обама, „смятат, че правителствената намеса води до обедняване на управителите на банките" - за разлика от частния сектор, където финансовите гении успяха да загубят 1 (или 2?) трилиона долара през последните години.

Въпреки тази очевидна диспропорция в реалните последствия, новото правителство продължава да се води от предразсъдъка си в полза на частния контрол.

Според Кругман в момента трябва да се направи нещо, за да се облекчи финансовата система. Хаосът след банкрута на Lehman Brothers показва, че оставянето на големите финансови институции  да фалират е много лошо за здравето на икономиката, а в същото време много от въпросните институции са опасно близо до ръба.

Банките се нуждаят от допълнителен капитал. В нормална обстановка банките увеличават капитала си, продавайки акции на частните инвеститори, които пък получават дял от собствеността и дивидент в замяна.

Изглежда логично ако банките не могат да наберат достатъчно капитал от частните инвеститори, те да бъдат спасени по същата схема от правителството, което да придобие частична собственост.

Но акциите на банките напоследък са толкова евтини спрямо дълговете и активите им, че правителството може да си купи Citigroup и Bank of America за общо 52 милиарда долара, т.е. собствеността няма как да остане частична.

И тук нобеловият лауреат си казва думата „И какво от това!?" Ако данъкоплатците плащат сметката, защо да не получат и собствеността, поне докато не бъдат намерени частни купувачи?

Но администрацията на Обама изглежда търси начин да избегне подобно развитие. Според досега публикуваните подробности за плана на правителството, то смята да купи част от проблемните активи на банките и да гарантира срещу загуби останалите им активи.

Гаранциите ще бъдат голям федерален подарък за акционерите; покупките може и да не са подарък, но ако се правят по справедливата - пазарна - цена. Ако оценката се прави по друга схема, правителството може би готви още един голям подарък за банкерите.

В замяна пък те ще трябва да увеличат кредитирането, от което те реално също печелят пари, а данъкоплатците няма да получат нищо.

Тук Кругман поглежда критично и към ентусиастите, очакващи чудо от Обама, цитирайки изказване на президента пред Washington Post: „Администрацията вероятно ще се въздържа от по-силни ограничения на премиите в повечето компании, получили правителствена помощ", защото „увеличението на рестрикциите може да обезкуражи някои фирми да искат подкрепа".

И шоуто продължава в типичен Wall Street стил, „Аз съм банкер и направих 30 милиона долара. Трябва да получа част от тях за това", е споделил банкер пред The New York Times, а ако негов колега е загубил 30 милиона долара, той ще получи и бонус - спасение от „чичо Сам".

Не може и не трябва, и няма да е честно да се рискуват трилиони долари от парите на данъкоплатците, за да се запази илюзията за частната собственост, е поуката според Кругман.

Сподели: В Ibox.bg В Svejo



Регистриран на: 11.03.2008, 21:28

17. Kihano6 | 04.02.2009 01:03

vladimir,
поддържането (с тенденция на увеличаване на дела на бедните) на съотношението 15% богати 85% бедни не е от вчера. То е емблематична характеристика на капитализма. Дори държавната политика да го измени леко в полза на по-равномерно разпределение рано или късно то пак ще се върне на познатите си позиции и ще ги надмине. В противоречието между частния и обществения интерес обществения е винаги губещ, тъй като частната собственост дава предимството на неограничена икономическа власт. Да вярваш, че в рамките на капитализма бедността може да бъде избегната е все едно да вярваш в това богатия сам да раздаде богатството си и да се лиши от властта си. Няма такъв сценарий.

С това, че в рамките на капитализма може да се постигне известен напредък съм съгласен. Особено в страни с крешяща бедност като латиноамериканските. Нали знаеш, добавянето на 1 към 0 е безкраен относителен разтеж.

Ако не виждаш как една държавна икономика може да постигне "същите резултати" значи че си много млад. Държавните соц икономики тук бяха постигнали много по-добри резултати за по-кратко време. Не случйно бяхме втори свят, а Лат. Америка (с Бразилия) беше и все още е "трети свят". Да не би Бразилия да съществува от вчера? Къде беше Бразилия до сега, та сега да започва своето развитие по капиталистически път? Не помня да е била соц.? Така че добре, нека има положителни промени, ама останем ли си в рамките на капитализма ... .

Частната икономическа инициатива не е исконно човешко право. Освен това, сам знаеш, че не инициативата се защитава с тези аргументи, а правенето на частна печалба. Щото икономическа инициатива може да има и без частна собственост. Ако навремето (при соца) пиехме лимонада, то е защото някой е поел инициативата да се построи лимонадена фабрика. И тоя някой не е безличната "партия", щото партията се състои от отделни личности. Така че соца не ти ограничава инициативата.

Когато веднъж се стигне до консенсус, че частната собственост е вредна и на правенето на печалба се даде криминален статус като на престъпление, тогава въпроса престава да е политически, както правото на убийство не е политически въпрос.

Щом като твърдиш, че Чили е успешна страна значи следва да коригирам мнението си за твоята осведоменост. Сам призна за престъпността в Бразилия. Предполагам и наличието на крещяща бедност няма да отречеш. Същата или дори по-крещяща е налична и в "успешната" страна Чили. За това има достатъчно данни. Ако бразилските медии твърдят, че Чили е успешна страна, то забрави дори мечтите за прогрес в рамките на капитализма. Ще си имате безкраен "балкански преход".

Регистриран на: 01.01.2007, 19:29

16. vladimir | 04.02.2009 00:14

.

"...Ако бедността на 85% от населението (включващо латинска америка) по света е прогрес то капитализма е наистина прогресивен..."
-------------------------------------------------------

Кихано,

не е така.

аз живея в страна където научно-техническият прогрес, намаляването на бедността, подобряването на всички социални показатели, забогатяването на страната, намаляването на зависимостта от други страни и други подобни, са ежедневие от години и са резултат от свободата на частната иницатива с ограничено, но умело координиране от страна държавата.
не виждам как една държавна икономика може да постигне същите резултати.

колкото до политическите преследвания при социализма- те са неизбежни, щом има подтискане на частната инициатива.

чили е една от най-организираните и успешни страни в света.
и дължат това на пиночет.
те имат социалистическа партия и сегашното им правителство е от тях, но няма нищо общо на практика с политиката на алиенде.

.

Регистриран на: 11.03.2008, 21:28

15. Kihano6 | 03.02.2009 23:33

vladimir,
знам тези неща, но ако не махнеш частната собственост колкото и да "полираш" капитализма той пак ще се изражда и ще генерира бедност. Надявам се, че латиносите ще разберат това. Но има и друго. В Чили доколкото знам има действуваща комунистическа партия, но и на тях е ясно, че ако се хванат сега за частната собственост, ще последва отново "демократична" агресия както през 1973та.

Преследването на политически опоненти не е необходим елемент на социализма (въобще не е елемент на социализма ако трябва да сме точни), както и политическите партии не са необходим елемент на демокрацията.

Социализма е алтернативата на капитализма, въпреки неимоверните усилия на капитализма да го затрие и колкото по-рано това се осъзнае толкова по-добре. Ако бедността на 85% от населението (включващо латинска америка) по света е прогрес то капитализма е наистина прогресивен. Ама според мен капитализма си е чисто мракобесие от основаващата му идеология, през методите му та до постиженията му - всичко е мракобесие. Когато се разкара света ще се почувства наистина свободен.

Регистриран на: 07.01.2009, 22:46

14. Aдонай | 03.02.2009 21:31

знаем че икономиката е псевдонаука,дори самия Нобел не я е включил в списъка с науки за награда.....така че глупостите на семитите псевдолауреати са за легитимирането на кражбите от шабесите..... Смее се

Регистриран на: 06.10.2007, 08:46

13. acho | 03.02.2009 21:23

Не се заблуждавайте и не оплаквайте капитализма-той е много силен-
може да се каже твърдо-прогресивен обществен строй.Но всъщност
както са казали АДАМ СМИТ и неговия преразказвач КАРЛ МАРКС има
един основен проблем-това,че самото му съществуване се отъждествява с печалбата-докато едни индивиди забогатяват неимоверно много-други обедняват неимоверно много и се разваля магията-хармонията.Едните имат планини от пари и искат да ги умножат-но не могат ,защото другите няма какво да похарчат.

Регистриран на: 03.02.2009, 19:48

12. Nickata | 03.02.2009 20:17

Кругман не е нобелист за 2009, но това не е толкова важно. Сигурно е прав в тази статия, но много се смях октомври миналата година с това колко е изненадан:

Нобелевский лауреат удивлен кризисом

13 октября, 17:13 | Андрей БЕРЛОВ, утро.ру
Королевская академия наук присудила Нобелевскую премию за 2008 год по экономике профессору Принстонского университета (США) Полу Кругману.....................................................
Американский экономист Пол Кругман родился 28 февраля 1953 г. в Нью-Йорке. Получив образование Йельском университете, он стал доктором философии в 1977 г. в Массачусетском технологическом институте.....................................................
Примечательно, что Лауреат Нобелевской премии по экономике нынешнего года не ожидал, что мир когда-либо будет переживать кризис, подобный сегодняшнему. "Мы с вами являемся свидетелями ужасающего явления", - заявил он.

Регистриран на: 06.04.2008, 13:22

11. Viatyr | 03.02.2009 19:31

Създава се една илюзия, тя работи определено време. И в един хубав момент илюзията свършва, някой трябва да плати сметката, това се случи на Изток, сега и на Запад. А какъв е изхода ? Работа, работа и пак работа, трябва да се работи, интелигентно с технологии, а не с фалшиви финансове инструменти, хазарт и тъпи номера.

Регистриран на: 01.01.2007, 19:29

10. vladimir | 03.02.2009 19:18

.

опа, Кихано!
благодаря ти за подкрепата, но може би ще те разочаровам - тук никога ще има социализъм като в куба или както е било в българия преди години.

чавес и моралес си говорят за социализъм, но имат предвид нещо много по-различно от "реалния социализъм".
те няма да елиминират нито частната собственост, нито политическата опозиция, както направиха коминистите в бг.

това движение е само във венецуела и боливия.

в бразилия изобщо нямаме социалисти и комунисти, и населението е 100% про-капитализъм, всъщност това изобщо не се подлага на обсъждане.

капитализмът е най-съвършенния социален строй за производство на материални и други блага.

така че, социалната справедливост трябва да бъде търсена в една капиталистическа и демократична действителност, няма друга алтернатива.

.

Регистриран на: 11.03.2008, 21:28

9. Kihano6 | 03.02.2009 18:53

vladimir,
значи е вярно. Както и да е. Аз силно подкрепям промените които се извършват в Латинска Америка, включително тези на Чавес и Ево Моралес. Дай боже да ги доведат до успешен край. Ако ние тук сме обременени от постсоциалистически демократичен идеализъм, Латинска Америка не е тъй като е дългогодишна жертва на американския империализъм. Искрено се надявам Латинска Америка да се освободи от американското (западното) икономическо робство. Тогава и самите американци ще "увиснат" тъй като потока от богатства от Латинска Амеррика за САЩ ще секне и света ще стане по-добър.

Регистриран на: 01.01.2007, 19:29

8. vladimir | 03.02.2009 18:31

.

"От моите познати дето са били в Бразилия (все немци) трима пострадаха, един обрали на плажа, един в таксито, а един дори седял зад решетките за сбиване."
-----------------------------------------

Кихано,
прав, си, това са факти.

сред 5те милиона чужди туристи има такива случаи за съжеление.

тази престъпност не е по-голяма от колкото в ню йорк или лос анжелес, но световните информационни агенции, като съставна част на пропагандната машина на сащ, раздухват само лошите новини за бразилия и в твоето съзнание се създава един стерипиотип за престъпност за тази страна, който е подхранван от изолирани факти.

сега ще видите, след месец започва карнавала, най-голямото зрелище в света и заедно с новинте за него телевизионните кабелни канали ще изсипят куп лоши новини за бразилия, защото нищо може косвено да затъмни образа на сащ.

.

Регистриран на: 11.03.2008, 21:28

7. Kihano6 | 03.02.2009 18:10

vladimir,
възхищавам се от увлечението ти по Бразилия. Да можеше така и България да защитаваме. Ама доколкото съм чувал за да живееш нормално в Бразилия ти е необходима висооока и здрааава ограда. Чичко паричовците - ясно, ама който не може да си позволи ограда какво да прави?

От моите познати дето са били в Бразилия (все немци) трима пострадаха, един обрали на плажа, един в таксито, а един дори седял зад решетките за сбиване.

Какво ще кажеш по този въпрос?

Регистриран на: 11.03.2008, 21:28

6. Kihano6 | 03.02.2009 17:51

Никаква поука не са си извадили защото нямат за цел да си вадят поуки. Целта е наукообразно преливане от пусто в празно за да се очертава кръг в който трябва да се ограничава политическата социалната и икономическата мисъл. И проблема и решението са добре описани от Маркс преди 150 години, но те са извън рамката на позволеното академично мислене. Умишлено, ако излезеш от рамката ония които държат парите ще ти спрат кранчето веднага.

Частната собственост е социално заболяване, социална чума! Глобалната обществена вреда от разпространението на частната собственост е повече от очевидна. Притежаването на частна собсвеност на средства за производство излиза извън рамките на обществено допустимата индивидуална свобода, така като убийството, изнасилването и кражбата са извън тези рамки. Затова частната собственост върху средства за производство трябва да бъде преследвана от закона така както се преследват кражбата, убийството и изнасилването и другите престъпления.

А иначе тия врътки дето ги правят американците са върха на наглостта. Да покриват загуби на частни собственици с данъците на народа. Но в това няма нищо чудно. САЩ е страна на едрите частници. Скоро те могат да спрат въобще да правят каквото и да било. Само ще си гласуват доходи от данъците. Всичко в името на доброто, дайте да се разберем! Доброто на една шайка разбойнически фамилии. Смее се

Регистриран на: 03.09.2008, 03:45

5. Uau | 03.02.2009 17:49

Не само США ами целият свят се управлява от едни и същи идиоти.

Регистриран на: 01.01.2007, 19:29

4. vladimir | 03.02.2009 17:45

.

ЗВЕЗДИТЕ НА ХОЛИУУД СМЕНЯТ САЩ СРЕЩУ БРАЗИЛИЯ

След посещението на Том Круйз и Кати Холмс с дъщерята Сури за премиерата на филма "Операция Валкирия" в Рио де Жанейро, Том заяви: "Аз ще се върна много пъти, защото съм влюбен в Бразилия".

А днес агенциите събщиха, че Брад Пит и Анжелина Жоли, заедно шесте им деца, пристигат за да живеят в Бразилия.
Причина: кризата в САЩ.

Като начало ще купят къща и ще участват в снимките на филма
"The Lost City of Z".

Източници:

http://revistaquem.globo.com/Revista/Quem/0,,EMI25530-9531,00-TOM+CRUISE+JA+PENSA+EM+VOLTAR+AO+BRASIL+DIZ+O+DIA.html

http://www1.folha.uol.com.br/folha/ilustrada/ult90u497943.shtml

.

Регистриран на: 16.11.2007, 15:42

3. mc solaar | 03.02.2009 17:43

'илюзията за частната собственост' .... ууупссс каква стана тя - американосите не само нямат мечта ,а нямат и собственост вече......

Регистриран на: 25.09.2006, 19:02

2. posetitel | 03.02.2009 17:30

булава,
ако и ти се трудиш толкова упорито, като другаря Кругман тук, то след години и ти може да достигнеш до тези негови гениални заключения.
та дори и до мащабите на неговото, наградено с нобелова награда, шкембе

Регистриран на: 08.08.2008, 08:07

1. БулаваSSNX30 | 03.02.2009 17:21

США загива финансово, а оттам и - тотално, чудя се защо нямат дързостта да си признаят... Аз все пак чакам не само евфемизми в изразяването на тежкото положение, но и признание, че в страната има невиждана криза на институционализма (освен на идеологемите)... и следователно - че периодът след Студената война е загубено време, което означава, че никаква Студена война не е спечелена... добре де, добре


403 Forbidden

403 Forbidden


nginx/0.7.65

РЕКЛАМА