Урсула Бърнс се готви за шефския стол на световния лидер в производството на копирна техника повече от 15 години и поема управлението на компанията от приятелката си Ан Мълкейхи
Тя е динамична и пряма и признава, че „търпението" не е измежду най-силните й страни. Стилът й е директен: при нея няма заобиколки и предпочита прямите разговори. Тя „стреля право в целта". По образование е инженер, а по природа - човек, който умее да намира решение на проблемите. Това са само някои от „чертите" на 50-годишната Урсула Бърнс, която поема щафетата в управлението на Xerox от 1 юли, когато главният изпълнителен директор на компанията Ан Мълкейхи ще се оттегли от поста си.
Тя обаче ще остане председател на директорския борд и ще помага на наследничката си. Това ще бъде първото в историята предаване на властта от една жена на друга жена в една от най-големите компании в САЩ, влизащи в списъка Fortune 500. Бърнс ще бъде и първата афроамериканка, която ще оглави компания, намерила място в тази класация.
Точно както Ан Мълкейхи зае ръководния пост в една трудна ситуация, сега и Урсула Бърнс поема управлението в доста критичен момент, когато кризата „изяде" печалбата на компанията. Напоследък финансовите показатели на Xerox се влошават. Макар приходите от продажби да продължават да растат, печалбата за първото тримесечие на фискалната година е спаднала с около 20% в сравнение със същия период на 2008 г., а котировките на акциите на Xerox са намалели с 50% през последната година. Основният бизнес на компанията - с фотокопия, мастила и тонер, понесе загуби, тъй като компаниите намаляват значително разходите си за консумативи.
Заради лошата световна икономическа ситуация Xerox ще се опита да съкрати оперативните разходи на корпорацията с около $300 млн. вместо по-рано планираните $250 млн. и ще се постарае да намали дълговете си, като това ще е основна цел на компанията през цялата година.
Анализаторите обаче не очакват някакви значителни стратегически промени в резултат на рокадата на върха, тъй като двете дами са работили заедно като един управленски екип от 2007 г. насам, а Бърнс вече ръководи корпоративната стратегия, международното счетоводство, IT отдела и човешките ресурси. „За щастие, тъмнокожата Бърнс е свикнала да извлича най-доброто от трудните ситуации и в дългосрочен план има голям шанс да изведе компанията напред", казва анализаторът от Gartner Group Марк Гилбърт. Спорeд него в Xerox има много умни хора с добри идеи. Компанията само има нужда от някой, който да превърне тези идеи в продукти. Гилбърт изтъква, че дългосрочната „отдаденост" на Бърнс на компанията и уменията й да работи с хората ще й помогнат да направи това. „Тя разбира бизнеса добре и сама си спечели пътя към върха, а сега се намира в изключителното положение да извърши нова вълна промени в компанията."
Ветеран с 28-годишен стаж в Xerox
Бърнс започва кариерата си в Xerox като стажантка през лятото на 1980 г., а на следващата година, когато вече има магистърска степен по машинно инженерство, спечелва постоянна работа в компанията и постепенно се издига в корпоративната йерархия до позицията на старши вицепрезидент през 2000 г., като ръководи производството и доставките. След това ролята й се разширява и тя вече отговаря за глобалните проучвания на Xerox, разработването на продукти, маркетинга и доставките. През април 2007 г. Мълкейхи назначи Бърнс за президент на компанията, което бе прието като ясен знак, че тя ще бъде наследницата й на ръководния пост.
Успешният тандем
Мълкейхи и Бърнс показаха колко далеч са стигнали дамите в корпоративна Америка от времето, когато в управлението имаше много малко жени и очевидно нямаше свободно място за много повече, поради което те обикновено не си помагат една на друга да се издигнат в йерархията. Ан и Урсула разбиха този стереотип, създавайки един „динамичен дует", който успя да възроди компанията. Двете работят в тандем от 2001 г. насам, когато Мълкейхи стана главен изпълнителен директор на Xerox и назначи Бърнс за ръководител на производството - една от най-трудните сфери на дейност в компанията.
Заедно те успяха да отбият набезите на побеснелите кредитори на групировката, която в началото на новия век бе опасно близо до фалит след дотком кризата през март 2000 г., преведоха компанията през „минните полета" на технологичните промени, устояха на правителствените проверки на фирмените счетоводни книги и водиха успешни битки срещу увеличаваща се армия от конкуренти.
Трудностите ги сплотиха и те изградиха партньорство, което се ражда единствено в борбата на живот и смърт. Те четат мислите си, често довършват една на друга изреченията си, обсъждат фирмените разходи за проучвания и развитие и дори се съветват по семейни проблеми. Могат да разрешат разногласията си, независимо колко са дълбоки са те и колко разпалени са споровете, което нерядко се случва.
Партньорството на Мълкейхи и Бърнс, които се учеха взаимно и се облягаха една на друга, им спечели вниманието на медиите, отчасти поради факта, че дамски тандем на върха на корпоративното управление е голяма рядкост. Те се справиха с предизвикателството да се научат да си разделят властта и управленското им сътрудничество бе успешно.
„Научихме се да общуваме в стенографски стил", казва Урсула, когато говори за работните им взаимоотношения. А на годишното събрание на акционерите Мълкейхи заяви относно работата си с Бърнс: „Тя беше до мен, помагайки ми да превърнем Xerox отново в печеливша компания."
Коя е Урсула Бърнс
Родена в Ню Йорк, щата Ню Йорк, на 20 септември 1958 г., Урсула Бърнс е израснала в общинско жилище в Манхатън под грижите на самотната си майка, която пере, глади и върши всякаква друга слугинска работа по къщите, за да събере пари за отглеждането на децата си. Урсула учи в католическо училище, през 1980 г. защитава бакалавърска степен по технически науки в Политехническия институт на Ню Йорк, а през 1981 г. - магистърска степен по машинно инженерство в Университета Колумбия. През октомври 1988 г. се омъжва за Лойд Бийн и оттогава насам успешно балансира между грижите за семейството си и задълженията на влиятелна бизнес дама. Всеки, който работи с нея, знае, че 17-годишният й син Малкълм вече кара кола, а 13-годишната й дъщеря Мелиса рисува добре.
Освен че обича да прекарва свободното си време със семейството, удоволствие за нея е да чете, да поддържа добра форма, и да посещава големи градове като Лондон и Париж.
Майчините завети
Макар че майка й Олга е починала преди 25 години, Урсула и до ден-днешен помни съветите й и говори откровено за нея в интервютата и в речите, които често изнася пред студенти и пред друга публика. „Имала съм много покровители, но най-голямо влияние над мен е имала майка ми. Тя като че ли и днес е застанала до рамото ми, нашепва ми окуражителни думи и ме кара да бъда честна и скромна", казва Бърнс. Тя споделя, че дължи увереността и амбицията си именно на майка си, която не очаквала от децата си нищо друго освен забележителни постижения. „Тя вярваше, че че ще бъда велика независимо с какво щях да се занимавам." А на стената в офиса на Бърнс има надпис: "Не прави нещо, от което майка ти няма да бъде горда!"
Въпреки семейните ангажименти, Урсула Бърнс не пропуска възможността да стане член на професионални и общински бордове, включително на American Express, Бостонската научна корпорация, CASA (Националния център по наркомании към Университета Колумбия), Националната академична фондация, Националната асоциация на производителите, Масачузетския технологичен институт, Олимпийския комитет на САЩ, Университета на Рочестър и на Бизнес алианса в Рочестър.
По-достъпно цветното печатане
Статистиката показва, че черно-бяла принтирана страница струва около 2 цента, докато цветната струва около 8 цента. Това е една от причините само 15% от 2.25 трлн. страници, отпечатани всяка година в целия свят, да са цветни, обясни Бърнс и уточни, че целта на компанията е да се опита да преодолее ценовата бариера, за да могат повече клиенти да използват цветна копирна техника. „Това е една от основните бариери, които дълго време се опитвахме да преминем. Светът е цветен, това е нещото, което искат нашите клиенти", заяви тя и посочи, че Xerox ще се опита да допринесе за промяна на тази статистика, като се противопостави на цената, предлагана от конкуренцията в печатарския бизнес с помощта на нови технологии.
Този месец Урсула Бърнс представи новия модел принтер на Xerox - ColorQube, който използва вещество, наподобяващо вакса, и прилича на огромен молив вместо обичайното мастило или тонер касети. Технологията вече е била използвана в по-малки Xerox принтери. Бърнс уточни, че компанията ще таксува корпоративните клиенти на база на това колко цвят се изисква при печатане на дадена работа. Това ще означава с до 62% спад на цената на цветното печатане.