„Десятъкът вече цъка", четем от първата страница на „Стандарт"
Новият десятък, с който ще се облагат доходите от лихви по депозити, вече ни бърка в джоба. Въпреки че промените в закона влизат в сила от 1 януари, данъкът ще изяде и пари по влогове, направени преди 2013 г. Най-ощетени ще бъдат хората със срочни влогове, при които цялата натрупана лихва се дава в края на договора.

Например, ако сте направили 2-годишен депозит от 5000 лв. през юли 2011 г. с лихва от 6%, то доходността, която трябва да получите в края на периода догодина, е 600 лева. Но ще приберете само 540 лева, тъй като налогът от 10% ще обхване доходността и от двете години, а не само олихвяването за 2013 г. Българите вече търсят вратички срещу новия десятък. Начин за измъкване са депозитите с авансова лихва, сключени преди 31 декември. При тях клиентът си получава дохода още при подписване на договора.
Още по темата от „Стандарт"

„Таксито в София скача с 30%", прогнозира от първата си страница „Труд"
От ноември цената на такситата в София ще скочи с 30%, или с около 20 стотинки за километър, научи "Труд". В момента най-големите компании в София возят на цени от 54 до 59 ст. на километър денем и между 64 и 69 ст. през нощта.

Шефът на фирма "О Кей Супертранс" Людмил Лазаров потвърди, че се обмисля увеличение, но заяви, че още не е взето окончателно решение. От достоверни източници обаче "Труд" научи, че стикерите с новите цени вече са напечатани и в следващите седмици ще започнат да се лепят по колите.

От бранша коментираха, че щом най-голямата компания вдигне цените, до 2-3 дни същото ще направят и останалите фирми.

Шефът на "О Кей Супертранс" Людмил Лазаров прогнозира, че дневните тарифи за километър ще се повишат до над 70 стотинки. Сметката показва, че при 30% увеличение цената ще е по 79 ст./километър.

Таксиджиите заговориха за поскъпване на услугите им още през август. Основният им аргумент е, че тарифите не са променяни от 2007 г., а само през тази година цената на най-масово използваното от тях гориво - метана, е скочила с над 30%. "Няма бизнес, който 5 години и половина да не е вдигал цените. Освен това доходите на шофьорите сериозно намаляха", каза Лазаров.

Новината потвърди вчера и шефът на браншовата организация "Съюз такси" Кирил Ризов. Според него "най-късно до края на годината цената ще се увеличи с около 20 стотинки".
Още от статията на „Труд"

"Такситата в столицата поскъпват с 20 на сто", пише „Монитор"
Средно с 20% ще поскъпнат таксиметровите превози в София през ноември. Това е първото сериозно вдигане на цените от 2007 година. Така на километър такситата ще взимат по около 75 стотинки през деня и 90 стотинки за нощната тарифа, съобщи БНТ. Освен цената за пробег ще поскъпне и таксата за повикване - вместо сегашната 50 ст. тя ще стане към 60 ст., а минута престой ще струва над 20 стотинки.

От таксиметровия бранш отхвърлят очакваните критики за картелно споразумение помежду им. Те твърдят, че винаги увеличават тарифите, след като най-големият играч в бранша се реши да го направи. И докато няколко години опитите да стане това останаха неуспешни, то сега е 100% сигурно. Причината години наред цените на таксиметровите услуги в София да остават непроменени е, че автомобилите вече не се движат с бензин или дизел, а с природен газ, който е по-евтин. Неговата цена обаче също била скочила с 30% и затова сега вече било крайно наложително тарифите за превоз да бъдат повишени, твърдят от бранша.

„Идва момент, в който цените не могат да останат същите ­ таксиметровите шофьори не могат да изкарат за лизинга, не могат да изкарат за вкъщи, за поддръжка на автомобила и за данъци", коментира Eмил Игнатов, съпредседател на СНЦ „Съюз такси".
Още от статията на „Монитор"

„Кризата удари потока от студенти към чужди университети", разкрива от първата си страница „Сега"
Броят на желаещите да учат в чужбина намалява с около 24%. 4600 гимназисти са пожелали да легализират дипломите си за средно образование, за да кандидатстват в чужбина, сочат данните на образователното министерство за лятната кампания. За сравнение миналата година бяха заверени 6031 дипломи.

Нарастването на разходите за обучение и за издръжката на живот е основната причина за отлива на желаещи да учат в чужбина, коментират експерти от неправителствения сектор. Във Великобритания например таксите от тази есен са повишени до три пъти и стигат до 9000 британски лири на година. Приблизително още толкова е и издръжката на живот за 10-те месеца на учебната година. В Дания обучението е безплатно, но разходите за издръжка на студентите са доста високи и годишната сума, която семейството трябва да покрие, почти се равнява на тази за Холандия или за Великобритания, обясняват от посредническата компания "Интеграл".

Влошаването на чуждоезиковата подготовка е друга причина за намалелия брой кандидати. Около 70% от възпитаниците на математически, езикови и частни гимназии отиват да учат в чужбина, защото имат добра чуждоезикова подготовка. Като трета причина се сочи и демографията - явилите са на матура тази година са с 5000 по-малко спрямо 2011 г.

Българското министерство на образованието не води статистика на студентите, които се обучават зад граница. Единствените данни, които дават относително ясна, макар и непълна картина за интереса на гимназистите към чужбина, е броят на легализираните дипломи. Според различни източници през 2010 г. зад граница са се обучавали около 24 000 студенти. За разлика от българското МОМН ресорните министерства в повечето европейски държави не само водят статистика за броя на студентите - родни и чуждестранни, но имат данни и в какви специалности са разпределени те.
Още от статията на „Сега"

„Авто сделка на сезона", обобщава от първата си страница „Капитал Daily"
Най-голямата сделка на българския автопазар през тази година е в процес на случване, като в резултат ще се обединят два търговеца, всеки с оборот от по 50 млн. лв. Вносителят на Peugeot "София Франс ауто" има намерение да купи мажоритарния дял от най-големия дилър на BMW за България "Камор ауто", става ясно от съобщение на Комисия за защита на конкуренцията. Антимонополният орган трябва да разреши сделката, но едва ли ще има аргументи против, защото след покупката няма да се формира дружество със значително пазарно положение.

Израелска промяна

Точни детайли около сделката няма, като от съобщението на КЗК става ясно само, че "София Франс ауто" ще придобие контрол. Възможностите са две: или мажоритарен дял, т.е. да влезе в партньорство със сегашните собственици на компанията, или да я придобие изцяло. По информация на "Капитал Daily" от източници, запознати със сделката, процентът все още не е твърдо уточнен.

В бранша ставащото се коментира като търсене на полезно, стратегическо партньорство с утвърден инвеститор от страна на собствениците на "Камор ауто". Двете страни по сделката отказват коментар на този етап.

От свои източници "Капитал Daily" научи, че решението за продажба на "Камор" е следствие от израелска сделка. Според информация на Bloomberg в края на 2011 г. "Kamor Motors" е продала бизнеса си като вносител на BMW в Израел на местния вносител на Ford и Mazda - Delek Automotive Systems. Последната купува дял от 84%, с което придобива изцяло собствеността в "Kamor Motors". Според международни публикации цената е била 151 млн. шекела, което е около 30 млн. евро.

Явно израелската сделка е довела и до преструктуриране в България. От Търговския регистър се вижда, че и тук има промени. От 24 януари тази година българската компания е собственост на "Мандейт" ЕООД. Компанията майка е притежание на израелската "Рали Моторс Холдинг", в която акционери са двама от управителите на "Камор Ауто" - Йоел Вайс и Рон Вайс.

Така излиза, че българският бизнес не е бил част от израелска покупка. И след като местната компания е останала без силна "майка", сега е взето решение за продажба. Приобщаването към местна фирма от сектора, и то една от най-големите на пазара (ако сделката със "София Франс ауто" приключи успешно), трябва да донесе ползи като икономия от мащаба и по-лесно финансиране като част от по-голяма група.
Още от статията на „Капитал Daily"

„Опасни тирове пътуват към Гърция", пише на първата страница на „Монитор"
Масово се претоварват тировете, които возят дърва за Гърция. Това установи проверка на инспектори, разпоредена от министъра на транспорта Ивайло Московски. Служителите на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" и Икономическа полиция са проверявали камиони на ГКПП-ата с южната ни съседка - „Илинден" и „Кулата", съобщиха от министерството.

Само за два дни инспекторите са проверили 250 товарни автомобили и са съставили 45 акта за над 50 000 лева.

28 камиона са  били претоварени. Най-драстичен е случаят, в който камионът е превозвал 6,7 тона повече от допустимите. Претоварването се получава, защото шефовете на фирмите за дърва искат да пестят пари. Например с три претоварени камиона може да се икономиса пускането на четвърти по същото направление.

Ако превозното средство кара по-тежки товари от допустимите, стават най-тежките инциденти, защото спирачките прегряват.

Така се случва камиони да се забиват в къщи например. Друг проблем е, че гумите не могат да издържат на тежестта и започват да се пукат. Това пак може да стане причина за катастрофа.
Още от статията на „Монитор"

"Джакпотът пак не се даде, 5 400 000 остават за другия път" е едно от водещите заглавия на „24 часа"
Над 5 400 000 лева ще достигнe джакпотът във второ теглене на 6/49 за четвъртък, съобщиха от Българския спортен тотализатор.

Печелившата комбинация, която беше изтеглена днес, бе 4, 9, 14, 16, 23 и 48, не беше посочена от участниците и така сума от 5 417 000 лева ще се натрупа за следващия тираж в четвъртък.

След като и в първо теглене на същата игра на Български спортен тотализатор нямаше маркирана шестица за следващия тираж №85 джакпотът ще бъде в размер на 456 000 лева.
Още от статията на „24 часа"

„Изгоряхме с имоти за милиард", четем в „Стандарт"
Нараства броят на недвижимите имоти, които се отнемат от собствениците им, защото затъват в дългове и не могат да ги изплатят.

През 2012 г. за продажба са обявени 8318 имота, а новите изпълнителни дела срещу длъжници са над 100 000, съобщиха от Камарата на частните съдебни изпълнители. Приходите от извадените на тезгяха имоти са 123 млн. лв., а общата цена на имотите за продан е 1,16 млрд. лв. "Ние сме последните, при които кризата ще отмине", каза председателят КЧСИ Георги Дичев.

По думите му, когато започне кризата в икономиката, трябва време, докато фирмите и гражданите започнат да се съдят, а след това да бъдат ангажирани и частни съдебни изпълнители (ЧСИ). Чак след като кризата отмине при гражданите и бизнеса, това ще се отрази на работата на частните съдебни изпълнители. През следващите 3-5 години се очаква още по-голямо увеличение на делата, категорични са от КЧСИ.

В последните месеци се отчита бум на желаещите да купят гарсониера или двустаен апартамент, които са били отнети от задлъжнял собственик. От обявените за продажба 1137 двустайни жилища за първите шест месеца на годината са продадени 109 апартамента. Офертите са примамливи, тъй като на търга цената е с около 15% по-ниска от пазарната.
Още от статията на „Стандарт"

"Булгаргаз" си намали капитала още", информира „Труд"
С нови 72,7 млн. лева ще бъде намален капиталът на държавната "Булгаргаз". Това е решил икономическият министър Делян Добрев в петък вечерта. Искането е внесено от принципала на газовата компания - "Български енергиен холдинг". То беше взето от компанията в края на май, но досега липсваше съгласие от министъра.

Промяната се налага, за да може дружество да посрещне част от натрупаните си финансови дългове, се казва в решението на икономическото ведомство. Тази стъпка означава, че дружеството няма друг начин да финансира дейността си и е лош сигнал за инвеститорите и пазара.

Това е второ намаляване на капитала на "Булгаргаз" за последните 2 години. През юли 2011 г. той беше смъкнат с 65 млн. лева. След поредната редукция, компанията ще разполага със собствен капитал от 257,6 млн. лева.

В момента "Булгаргаз" дължи около 127 млн. лв. на БЕХ, получени като заем. Компанията ползва и кредит от 60 млн. лв. от Корпоративна търговска банка.
Още от статията на „Труд"

„НОИ изплаща все по-малко пари на майките", разкрива „Сега"
Аргументите на финансовия министър Симеон Дянков, че не увеличава обезщетението за гледане на дете, тъй като доходите на хората растат, а с тях и майчинството, се опровергават напълно от статистиката на НОИ. За първото полугодие на годината майките са отглеждали децата си до навършване на 1 г. (т.нар. високо платено майчинство) с 342 лв. месечно, докато година по-рано средното обезщетение е било почти 351 лв.

Сумите намаляват прогресивно, въпреки че за шестте месеца на тази година важи по-висока минимална заплата, която веднъж се вдигна от 240 на 270 лв. от 1 септември 2011 г. и втори път - на 290 лв. от 1 май 2012 г. Увеличението обаче само е успяло да запази размера на новоотпуснатите обезщетения през първите шест месеца на т.г., когато среднодневно майките са вземали 23.36 лв., с една стотинка повече от същия период на 2011 г. За 9-месечието средното обезщетение се увеличава до 355.78 лв., но си остава по-ниско в сравнение със същия период на м.г.,когато то е било с почти 8 лв. по-високо.

Намалението е вследствие на рестриктивните мерки, въведени от правителството на ГЕРБ, което увеличи двойно периода за изчисляване на майчинството. Така при смятането му вече се вземат предвид много повече месеци, в които логично хората са получавали по-ниско възнаграждение. Майчинство се отпуска при поне 12 месеца внасяне на осигуровки, но за 2012 г. размерът му се изчислява като 90% от средния доход за цели 24 месеца назад. Това е второто вдигане на базата от ГЕРБ. Управляващите първо я направиха от една година на 18 месеца през 2011 г. Тогава новоотпуснатите обезщетения намаляха с около 40 лв. на месец.
Още от статията на „Сега"

„За лекарска помощ хванете следващия полет", обобщава „Капитал Daily"
Около 350-380 лекари са напуснали страната от началото на годината досега. Очакванията са до края на 2012 г. те да достигнат около 500. Това заяви в интервю за БНР министърът на здравеопазването Десислава Атанасова. С 20 повече пък са потърсилите реализация зад граница през миналата година. А от Българския лекарски съюз (БЛС) само до 19 октомври тази година са издали 358 сертификата за работа в чужбина.

Сред причините за емиграцията на българските лекари са ниското заплащане, лошите условия на труд и тежката процедура на специализация.

Проблеми без решения

Според министър Атанасова напускащите страната са предимно млади лекари, които все още не са специализирали и търсят по-добра реализация извън България. По думите на председателя на БЛС д-р Цветан Райчинов, цитиран от "Преса", обаче годишно броят на докторите, които отиват да работят в чужбина, се равнява на тези, които се дипломират. Средно по двама се връщат в България, а страната вече напускат не само новозавършилите, а и по-възрастните медици със специалност.

Притеснителното е не само че много медици напускат страната, но и че на голяма част от тях предстои да се пенсионират. От 30 хил. медици по регистър 20% вече са в пенсионна възраст, казва д-р Райчинов. Министърът на здравеопазването също коментира, че в спешната помощ, където недостигът на кадри е най-сериозен, средната възраст е 50-55 години.

В същото време в много градове в страната липсват лекари в някои от основните специалности - анестезиология, съдебна медицина, патология, хирургия, клинична лаборатория. Една от причините е и че трудният и скъп път на специализацията отказва много млади хора от медицината. Платената специализация струва 180 лв. на месец. Алтернативата - държавна поръчка, пък задължава младите лекари да работят на определено от здравното министерство място за толкова години, колкото е продължила специализацията им.

Къде по колко

"Ясно е, че със стартова заплата от 380 евро - само в Румъния е по-ниско възнаграждението, няма как да задържим младите доктори у нас. В една Полша лекарите започват с 620 евро, в Португалия - с 1400 евро, да не говорим за несравнимите с нас Германия и Франция, където минималното възнаграждение е между 4000 и 5000 евро", коментира още председателят на БЛС.
Още от статията на „Капитал Daily"

"Поскъпнаха големите яйца в малките магазини", информира „24 часа"
Големите яйца, размер L, са поскъпнали в по-малките магазини през миналата седмица, показва анализ на цените на земеделското министерство. Увеличението на цените обаче е минимално - под 4 на сто. Яйце L, първо качество, струва средно 31 стотинки.

То се продава най-евтино в магазините в Добрич, Кърджали и Шумен, а най-скъпо - в Благоевград, Видин, Враца и Монтана. Цените на по-малките яйца, размер М, са без промяна.

Леко поскъпване обаче е имало на замразеното пиле в повечето области. Повишението е от 0,5 до 5,3 на сто. Най-голямо е било увеличението за седмица в Русе. Иначе цените на замразеното пиле на едро са от 3,33 лв./кг в Добрич до 4,95 лв./кг в Разград. Средно за страната струва 4,11 лв. за кг, или с 0,5 повече повече от предходната седмица.
Още от статията на „24 часа"