„Дизелът поевтинява с 20 стотинки", съобщава от първата страница „Монитор"
Между 15 и 20 стотинки ще поевтинее литър дизел, след като се приемат предложенията, които обсъдиха вчера при премиера Бойко Борисов представителите на браншовите организации на превозвачите, търговците на горива и правителството. Това стана ясно след срещата, която се проведе в Министерския съвет.
Цената на горивата може да се свие в две посоки ще падне с 15 стотинки, ако се премахне биокомпонентът в дизела, а други 5 стотинки ще бъдат спестени при намаление резервът на вносителите на гориво, като тежестта да се раздели между вносителите и държавата. Това уточни Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт. Трета опция за коригиране на цената предвижда да се освободи от акциз биокомпонентът, ако не бъде одобрено в ЕК нашето желание за изключване на растителните масла от конвенционалните горива дори временно. До следващия вторник правителството ще даде конкретен отговор на предложенията, уточни вицепремиерът Симеон Дянков. В началото на разговорите при премиера финансовият министър е казал, че не си заслужава да се коментират две теми - акциз и ДДС, понеже акцизът е заложен в договореностите с ЕС още през 2004 г. и той се увеличава по схема от 2005 г. до 2013 г., а ДДС се връща на фирмите. Още днес Дянков ще бъде в Брюксел на среща с еврокомисаря по данъците и акцизите Алгирдас Шемета. Двамата ще разговарят по възможностите за промяна на складовите наличности и при биогоривата.
Очевидно няма твърде много неща, които държавата може да направи, защото сме ограничени от размера на акцизите, каза икономическият министър Трайчо Трайков. Малки резерви има при биокомпонентите или използването на електромобили, така че да изпълним 10 % цел за енергия от ВЕИ и биогорива до 2020 г. Числата показват, че в момента в България акцизът за дизела е най-малък с изключение на Литва, въпреки това в 10 европейски държави цената на дизеловото гориво без ДДС е по-ниска от нашата.
Още от статията на „Монитор"
„НСО вече ще може и да стреля по опасни коли и животни", съобщава от първата си страница „Сега"
Гардовете на Националната служба за охрана (НСО) ще могат да стрелят по автомобили, ако преценят, че водачите им създават реална опасност за охраняваните държавни мъже. Позволява се и използване на оръжие за защита при нападение от опасни животни. Това предвижда одобрената вчера от кабинета наредба за дейностите, свързани с оръжия, боеприпаси и взривни вещества в НСО.
Стрелбата по автомобили ще има за цел единствено увреждане и спиране на опасното транспортно средство, пише в наредбата. Но изобщо не е ясно как служителите ще преценяват, че съответните коли и водачи създават "реална опасност за охраняваните лица" или пък животните са "опасни".
Правителството не обяви какво налага да се дават тези правомощия на служителите на НСО. Не са известни сериозни инциденти с охранявани лица, които да изискват предоставянето на извънредни правомощия. Не е известно да има предизвикани сблъсъци от превозно средство или внезапно изпречило се опасно животно на пътя или по време на лов.
Наредбата бе приета на фона на зачестилите скандали около катастрофи с участието на коли на НСО. Преди няколко дни директорът на службата ген. Димитър Димитров призна, че пътнотранспортните произшествия с участието на коли на НСО за година са се увеличили с 30%. Той бе извикан спешно в МС, след като автомобил на НСО, в който се возеха премиерът Бойко Борисов и вътрешният министър Цветан Цветанов, блъсна кола край Годеч. Премиерът лично помоли Димитров да затегне дисциплината в НСО.
Още от статията на „Сега"
„Скритият дълг на България в осигуряването е 242% от БВП", изчислили от „Класа" на първата си страница
Скритият дълг на България се измерва на 242% от БВП, съобщи Драгомир Белчев, финансов директор в Института за икономическа политика, по време на международна конференция „Скритият дълг в обществената система за социално осигуряване". Експерти от фондация „Ханс Зайдел" пък изчисляват, че за страните от ЕС скритият дълг е средно 200% от БВП на всяка държава и надхвърля 4 до 6 пъти явния дълг, отчитан от Евростат и регулиран от Маастрихтските критерии.
„Очакванията са до 2040 г. скритите задължения на страните членки да надскочат 12 пъти явните", прогнозира Емил Слажак от Варшавския университет по икономика. Основни причини за това са разходно ориентираните осигурителни системи на европейските държави, застаряващото население и растящият дефицит в 27-те страни на ЕС.
На практика пенсионните вноски на сега работещите хора моментално отиват за изплащане на пенсиите на сегашните пенсионери, а самите работещи получават обещание от държавата, че също ще бъдат обезпечени на старини. Тъкмо това обещание е бъдещ разход и вече носи дълг на държавата.
В момента 5% от доходите на работещите в България, родени след 31.12.1959 г., отиват в сметка на осигурения като лични вноски във втория стълб на пенсионната система, а не за пенсиите на възрастните хора. Колкото повече вноските се пренасочват от солидарния модел (основан на „договор между поколенията", което означава, че едното поколение плаща пенсиите на предишното поколение към личната пенсионна сметка), толкова по-трудно е на държавата да финансира сегашните пенсии.
За да се справят задлъжнелите икономики със скрития дълг, трябва да се приложат комплексни мерки, защото само фискалните не са достатъчни, коментира за „Класа" д-р Огнян Хишов, ръководител на проекта, изследващ скрития дълг на държавите в ЕС. Той уточни, че по данни на ЕК България е сред страните със средни стойности в класацията на застрашените от натрупване на скрит дълг държави.
Още от статията на „Класа"
„Експеримент постави лекарствата на 120 хил. онкоболни под въпрос", информира от първата си страница „Дневник"
Лекарствата на над 120 хил. онкоболни са под въпрос заради експеримент с осигуряването на тези медикаменти. Не до 1 март, както беше обещано, а през късната пролет и дори лятото специализираните болници и диспансери за лечение на болни от рак ще са приключили с търговете за лекарства, показа проверка на "Дневник". И болниците, и здравното министерство обещават, че до избора на доставчици медикаменти за пациентите ще има.
Оптимизмът им засега не се оправдава от фактите - само две седмици след старта на новата схема за доставки пациенти вече се оплакват от липсата им. "Зачестяват сериозните проблеми и вече има случаи на прекратена терапия при няколко пациенти с онкологични заболявания, а това може да е фатално за тях", каза и председателят на Националната пациентска организация д-р Станимир Хасърджиев.
До тази година здравното министерство купуваше лекарствата за болните и те ги получаваха от диспансерите. Сега болниците сами трябва да организират търговете и доставките за пациентите си. В момента обаче е вакуум - министерството вече няма отношение към тези медикаменти, а здравните заведения още не разполагат с новите партиди, защото се забавиха с обществените поръчки.
"В момента лекари и пациенти не знаят къде точно да търсят лекарствата.
Още от статията на „Дневник"
"ЛУКойл България" ще свали цените, ако бюджетът плати", разкрива „Сега"
Вносителите на горива и производителят "ЛУКойл България" се обединиха около скандална схема за поевтиняване на горивата, която би коствала на държавния бюджет десетки милиони лева. На извънредна среща с премиера фирмите поискаха държавата да ги разтовари и да поеме част от резерва горива, който по закон са длъжни да съхраняват.
Ако предложението бъде прието, агенцията "Държавен резерв и военновременни запаси" (ДРВЗ), която също складира бензин и дизел, ще бъде принудена да закупи допълнително хиляди тонове гориво и да покрива разходите по съхранението им. Само за "ЛУКойл България", която държи по-голямата част от пазара на горива, облекчението би се равнявало на около 100 млн. лв.
В момента фирмите от петролния бранш са длъжни да поддържат резерви, които биха покрили потреблението на страната за 60 дни, а държавният резерв пази количества за още 30 дни. "Това коства огромни суми на фирмите и товари цената с около 35-40 лв. на тон. Само на "ЛУКойл" в момента били блокирани около 400 млн. лв.", обясни след срещата в МС председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт Миролюб Столарски. За да се намалят тези разходи, компаниите настояват тежестта да се раздели наполовина и с държавата да осигуряват резерв поравно - за 45 дни.
Справка в агенцията за обществени поръчки показва, че в момента доставчикът на горива за агенцията "Държавен резерв" е "ЛУКойл България". Ако предложението мине, ползата за компанията ще е двойна - допълнителни продажби и намалени разходи по поддържане на резерв. За реализирането на тази идея ще са необходими законодателни промени. "Намалението на цената на дизела от тази мярка ще е около 5 стотинки на литър дизел", твърди Столарски.
Вчера бизнесът предложи на правителството още две идеи за намаление на цените - отпадането на процента на биосъставките в дизела, които го оскъпявали, или прехвърлянето на задължителните биосъставки към гориво с по-нисък акциз - оцветената нафта (която се ползва за отопление в болници, училища и т.н.). Твърди се, че двете мерки общо биха свалили с около 15 ст. цената на 1 л дизел - по 6-7 стотинки от всяка. Финансовият министър Симеон Дянков обаче поясни, че всъщност те са алтернативни, и призна, че тепърва ще ги консултира с ЕК.
Още от статията на „Сега"
„Трайков и Валентин Златев преплетоха шпаги за цените на "Лукойл", разкрива „Дневник"
Министърът на икономиката Трайчо Трайков и генералният директор на "Лукойл България" Валентин Златев влязоха в словесен спор през медиите за това висока ли е производствената цена на горивата, произвеждани от компанията. Това стана след среща между превозвачи, производители и търговци на горива с премиера Бойко Борисов и министрите Симеон Дянков, Александър Цветков и Трайчо Трайков.
Целта й беше да се начертаят мерки за намаляване на цените на горивата, а резултатът - три предложения, които ще повлияят основно на стойността на дизела и трябва да се съгласуват и с ЕК.
Въпреки демонстрираното след нея разбирателство между превозвачите и петролните компании, които в последните седмици спориха за цената на горивото, срещата все пак предизвика напрежение. То неочаквано се появи между министъра на икономиката Трайков и директора на "Лукойл България" Златев и беше предизвикано от коментара на Трайков по време на пресконференцията след срещата. Спорът беше за цените, на които продава производителят на горива.
От компанията не дават информация как се образува производствената цена и колко е маржът й. Такава беше спестена и от Комисията за защита конкуренцията (КЗК) при проверката на дружеството за злоупотреба с господстващо положение преди две години, защото беше определена като търговска тайна.
"Акцизът на дизела в страната е един от най-ниските, но в десет страни в ЕС цената на горивото е по-ниска. Вероятно производствената цена е по-висока, но това трябва да доведе до увеличение на вноса, за да се компенсира нормата на печалба. Това обаче не се случва и вариантите за това са два - или има споразумение между търговците, за което трябва да се произнесе КЗК, или вносът на гориво е труден", каза министърът.
Още от статията на „Дневник"
"Губим 1 млрд. евро, ако се премести блокът за АЕЦ "Белене" в Козлодуй", твърди „Класа"
1 млрд. евро ще бъдат загубени, ако произведеното оборудване за АЕЦ „Белене" бъде прехвърлено на площадката край Козлодуй, каза вчера Кирил Комаров, изпълнителен директор на дирекция „Ядрено-енергиен комплекс" в корпорация „Росатом", по време на форум на доставчиците от атомната промишленост. Той обясни, че парите ще бъдат загубени заради средствата, които до момента са вложени в АЕЦ „Белене". Преместването на ядрения реактор също така би коствало забавяне на проекта с още 2-3 години. В Белене в момента има всичко необходимо, направени са нужните инвестиции, площадката е готова и там централата може да се построи във възможно най-кратки срокове.
Около 40% от цената на АЕЦ „Белене" е за системи за сигурност, обясни още Комаров. И дори се пошегува, че ако инвеститорите в проекта настояват, може и вълнолом срещу цунами да бъде изграден на бъдещата централа. Нови съоръжения за сигурност обаче ще оскъпят проекта допълнително, категорични са от „Росатом".
Руската страна е настроена конструктивно за постигането на конкретен резултат в преговорите с България за цената на АЕЦ "Белене". Комаров повтори, че фиксираната цена до момента е 6,3 млрд. евро, защото българското правителство я е поискало. Сега се заговори за цена с ескалация и ние сме готови да работим и по двата варианта. По думите му, ако двете страни се разберат за цената до края на март, още през септември може да започне работата на площадката, а двата блока ще бъдат готови до 2017 г. Ако цената остане фиксирана, тя няма да се промени, дори и проектът да не бъде завършен до 7 г., смята говорителят на „Росатом" Сергей Новиков.
Ако обаче не бъде подписано 12-ото допълнение към договора между НЕК и „Атомстройекспорт", руската страна няма да има юридическо основание да продължи работата по проекта. Руският специалист изрази увереност, че ще бъде постигната договореност.
Още от статията на „Класа"
"България e с най-добрите хотели в света", информира „Монитор"
Българските хотели са световен първенец в съотношението цени - качество, съобщава „Дойче веле". От германската информационна агенция се позовават на класация на сайта hotel.info, съставена на базата на над един милион отзиви за съотношението цени - качество в 210 000 хотела в цял свят. Информацията е цитирана също в испанския сайт Hosteltur.com и от руската агенция РИА Новости. Възможните оценки за хотелите са били от 0 до 10, като страната ни е получила най-високата сборна оценка - 7,61.
По петите й са Полша и Чехия със 7,6 точки. Следва ги Унгария със 7,59. Участниците в изследването е трябвало да отговорят на въпроса „Колко доволни сте от предлаганото обслужване въз основа на заплатената цена?".
Хотелите на Испания и Португалия се нареждат на 7 и 8-о място. Следват ги Австрия и Германия. Особено недоволни от съотношението цени - качество остават туристите във Финландия (на 18-о място). А Швеция, Норвегия и Дания дори не са попаднали сред първите 20 в класацията.
Вестникът „Нордвест цайтунг" се спира на предпочитанията на германските туристи, като споменава България, която печели от северноафриканската криза. Все повече туристи се отправят към българските курорти заради хаоса в Египет и Тунис, обяснява медията.
За българския туризъм става въпрос и в руския сайт finam.info. Според авторите през 2010-а броят на руските туристи в България е нараснал с 32% и така е стигнал до 378 382 души. По брой на туристите из българските курорти Русия заема едно от първите места заедно с Румъния, Гърция и Германия. През 2010 България е отбелязала и покачване в броя на гостите от Сърбия - с 58,6%, от Македония - 51,3%, Украйна - 31,9%, и Израел - 22,9%.
Още от статията на „Монитор"