Очакваме мощен ръст и отново набираме сътрудници" - Handelsblatt цитира думите на Андреас Линдентал от дъщерното дружество на EADS Astrium. През 2007 г. Astrium предвижда да назначи 500 нови техници и инженери в цяла Европа.

Подновеният бум в търсенето на сателити идва на първо място от частния телекомуникационен бизнес. Той бе притихнал от „пукането на Интернет сапунения мехур", казват от Astrium и Alcatel-Alenia. И двете фирми трябваше да санират бизнеса си, да закрият работни места, като се издържаха главно от поръчките на европейската космическа агенция ESA и на военните. Но с нарастващото търсене на нови телевизионни услуги, на телевизия по мобифони и най-вече с високоскоростната броудбенд интернет връзка между континентите, сателитните производители започват да инвестират в нови капацитети.

Това ще се задържи няколко години", казва търговският шеф на Alcatel-Alenia. Всеки нов телекомуникационен сателит вкарва в касата на компанията от 120 до 150 милиона евро.

Двете компании съобщават за големи поръчки. Миналата седмица сателитният излъчвател SES Global поръча един нов телевизионен и широко-лентов сателит Astra 3B. От 2009 г. сателитът трябва да излъчва 50 допълнителни телевизионни канала и така да осигури място за новите дигитални и HDTV програми. Новата телевизия с висока разделителна способност се нуждае от огромни капацитети, които днешните сателити не могат да осигурят. От повече от година в Германия се продават HDTV - телевизионни устройства. Първите във ФРГ, които излъчват в новия формат, са Premiere и Sat 1.

Телевизия по мобифон и мобилни информационни услуги за автомобили ще доставя новият сателит W2A, който Alcatel-Alenia ще създаде за сателитния ползвател Eutelsat. Eutelsat се е обединил с конкурента си SES Global, за да прави от 2009 г. съвместен маркетинг в общо предприятие на новите услуги в Европа. Надеждите са насочени към спечелване на 30 до 50 милиона клиенти за новите мобилни услуги.

За Astrium промяната в тренда на сателитния бизнес идва тъкмо навреме. Концернът - майка EADS сега се нуждае от всичките възможни ресурси, за да измъкне Airbus от кризата. Освен това Astrium е сам на пазара- наскоро Alcatel и Alenia сляха дейността си, в момента се движат заедно с френския концерн Thales, а Astrium остана навън.

С оборот от 1.8 млрд. евро, поделението за сателити формира 2/3 от оборотите на Astrium. По-голямата част от останалите приходи са за сметка на ракетата Ariane 5. От 2005 г. Astrium не е на загуба. За да задържи положението, срокът за строителство на сателит трябва да бъде намален от 30 на 20 месеца. Зависи и от конкурентите: Astrium очаква от пет до десет години китайците и индийците да могат да предложат агресивни цени на световния пазар.

Най-големите поръчки обаче се очакват от военната сфера. Европа желае все по-голяма независимост от САЩ, а нарастващия брой и размах на международните акции поставя изисквания към комуникациите и системите за насочване. Astrium е сключил през лятото договор с Бундесвера за доставка на два комуникационни сателита и ще последват други, вероятно и от Франция и Италия.