По-рано тази година Русия, Гърция и България се споразумяха да строят тръбопровод с дължина 230 км на стойност над един милиард долара, припомня The Voice of America. Тръбата ще тръгва от черноморския Бургас и ще стига беломорския Александруполис. Когато проектът бъде завършен през 2011 година, трафикът на кораби през претоварения Босфор ще спадне значително.

За тръбопровода Бургас - Александруполис се дискутира от повече от десетилетие. Но качващите се цени на петрола и високите цени дадоха нужния тласък. Ако плановете вървят по реда си, строителството ще започне през 2008 и ще завърши през 2011 година. През последните години в Централна Азия бяха открити обилни запаси и преносът на петрол в танкери през Черно море стана важен маршрут за снабдяване на американските и европейските пазари.

Компанията за строителството на петролопровода е 51% собственост на Русия и петролът ще идва предимно от Русия.

Някои анализатори се боят, че тръбопроводът ще засили руската хватка на европейския енергиен пазар. Михаилис Ангелопулос, главният правителствен служител в Източна Гърция, опровергава тези страхове. „Не мисля, че трябва да се боим, че Русия с нейните 51% ще доминира или ще определя политиката ни. Ние сме част от Европейския съюз. Това е намеса на ЕС за енергия", казва той.

Ангелопулос и правителството в Атина са горещи привърженици на тръбопровода. Той ще осигури работни места и бизнес за този изоставащ регион, лежащ само на колиметри от турската граница.

Но хората в Александруполис са раздвоени Собственикът на хотел Харалампос Самуркасидис не харесва идеята за терминал наблизо: икономиката на Александруполис е базирана на туризма, риболова и селското стопанство. Възможно екологично бедствие ще има голям ефект върху тези три сектора.

Поддръжниците на петролопровода гарантират, че екологични проблеми няма да има. Те изтъкват, че петролът ще бъде товарен в танкерите на терминал на 10 км. от брега.

Николас Александрис, кмет на града, сичта, че петролопроводът ще помогне да се засили Александруполис.

Гърция може да печели от тръбопровода по $30 млн. от транзитни такси, а правителството обещава да остави парите в Източна Тракия. Според прогнозите, населението на града може да се удвои след десет години и да достигне 150,000 души.

Тръбопроводът Бургас - Александруполис срещна конкуренция. Това бе предложението за тръба с дължина 900 км от Бургас до Албания през планинските части на Македония. Недостатъкът на втората идея е, че тя ще е по-дълга и по-скъпа от Бургас - Александруполис.

Трета опция е тръбопровод с дължина 1,800 км от румънската Констанца през Сърбия, Хърватска и Словения до Италия. За половината от трасето могат да се използват съществуващи тръбопроводни линии.

Все пак пътят през Гърция е по-кратък, а при това преминава през равни терени, отбелязва Василис Чоравас от индустриалната камара на Александруполис. Затова според него Бургас - Александруполис е най-конкурентното от трите решения, които сега са на масата за пренос на руски нефт през Черно море за западните пазари.

Предимство на тръбопровода през България и Гърция е също и поетият ангажимент от руска петролна компания да товари продукцията си от Бургас за Александруполис.