Роувър преди...
След години на постоянно отстъпление холдингът де озовава в сравнително безопасна ситуация през средата на 90-те. След постоянен ефикасен мениджмънт и внимателен финансов контрол под надзора на Бритиш Аероспейс в компанията се налага климат на внимателно изчисляване на разходите.
Докато продукцията на Маестро и Монтего замира в завода Кроули в Оксфорд, назряват планове за изнасяне на производствената линия в чужбина и в крайна сметка една сделка, първоначално инициирана от българското правителство, полага основите на операцията по пренасяне във Варна.
Варна е идеална, поради възможността за транспорт по море на части от Британия, докато се тестват тези местно производство. Идентифицирано е и потенциално място за строене на завода до друг завод, който преди падането на Берлинската стена е произвеждал самотоварачи с вилкова хватка за целия източен блок. Следователно съществува и някаква местна трудова традиция в областта.
И започнаха продукция...
Заводът се очаква да произвежда 10 хил. автомобила годишно и инвестицията в него е изчислена на 20 млн. долара - най-голямата до тогава след края на студената война.
Както разказва споменатия изпълнителен директор, чисто ново съоръжение е построено, за да поеме производствената линия на Маестро. Екип от 8 човека от Роувър Груп е настанен в страната, подкрепяни от допълнителни експерти от Роувър Кроули от острова. Строежът на завода започва през 1994 г., а серийното призводство - през юни 1995 г.
РОДАКАР е 51% собственост на Роувър Груп и 49% на Дару Груп. Дару Груп е българска компания, която по това време притежава банка и е представител на BMW за България. Роувър груп осигурява производствената експертиза, а Дару Груп се грижи за продажбите/пазара на продукцията.
Заводът е открит официално на 8 Септември 1995 от президента Желю Желев. По това време предприятието вече произвежда качествени автомобили според планираните цели за цена обем и качество - и най-важното - планираната продукция излиза навреме и в рамките на предвидения бюджет. Работната ръка за производствената линия са главно български инженери, всички от тях много ентусиазирани да навлезнат в производството на коли. Според изпълнителният директор сътрудничеството между местния персонал и този от Кроули Манифекчъринг Енджиниъринг е наистина първокласно.
Това може би обяснява защо произведените във Варна Роувър Маестро са „поне" равни по качествени показатели на последните екземпляри, произведени в Кроули - факт, потвърден от вътрешен качествен контрол на холдинга.
Заводът е напълно екипиран и според изпълнителният директор е налице идеално единство на работници и предприятие.
Quo vadis, български Роувъре?...
Въпреки това автомобилът се проваля на пазара. Комбинация от слабости в маркетинговата стратегия, неконкурентната по различни причини цена и съперникът в лицето на Шкода Фелиция се оказват погребална камбана за Роувър Маестро.
Шкода, тогава притежавани от VAG, внасят автомобили в България с 50% от вносното мито, докато българското правителство отказва да изпълни поето обещание да намали митата на внасяните от Великобритания части докато съществува локален завод.
Според източника на информация българското правителство е отказало да уважи и предишно поет ангажимент за правителствена поръчка на Роувър Маестро, която е щяла да вдигне имиджа на модела в страната.
Тази комбинация от фактори фактически води до затварянето на завода.
Производството спира на 4 април 1996, след като са произведени 2200 коли.
Когато заводът е бракуван, 250 работника губят работата си. Недовършените автомобили и част от производственото оборудване са върнати на Обединеното кралство няколко години по-късно, където са препродадени.
Тъжно е, че заводът във Варна би могъл да се прибави към арсенала на Роувър, въпреки провала на маестро, но това не става. Той например би могъл да се използва за производство на Ленд Роувър за Източна Европа, което не се получава, въпреки че според изпълнителният директор е предлагано в компанията.
А какво се чу на Острова...
Във Великобритания много хора поддържат мнението, че операцията в България е пропаднала поради лош мениджмънт. По мнението на един вътрешен човек е интересно, дори странно да се чуят позитивни отзиви за Варна. Според това, което се е чуло на острова, е било почти невъзможно да се работи с българите. Те не се появявали на работните срещи, а когато го правели никога не изпълнявали поетите обещания. Те нямали разбиране за бизнес като островитяните. На фотографиите, които той видял, заводът не изглеждал от световна класа, а изоставен и занемарен. Били му казали че всъщност продукцията никога не започнала...
Истината е различна от това, което се е чуло във Великобритания - заводът не може да е бил занемарен, тъй като е бил построен точно за целта, която е трябвало да изпълни. Местните инженери, по думите на изпълнителния директор тясно свързан с проекта, от своя страна, са били много ентусиазирани.
Какъвто и да е случаят, краят на проекта „Маестро" е трагедия за местната икономика и за Роувър груп. Затворен е един първокласен завод с добре подготвена и мотивирана работна сила, който е произвеждал според планираните нива.
alibaba
на 06.08.2007 в 18:54:29 #19Незнам, доколкото съм останал с впечатление Жан Видено сам по себе си е честен човек, но Р.Овч, Румен Генчев, Н. Добрев (Бог да го прости) не изглеждаха много читави.
moni74
на 06.08.2007 в 10:52:22 #18Тея "дараци" тежат към 2 тона! И това ако е "лек" автомобил...
XXX
на 05.08.2007 в 20:38:24 #17"самотоварачи с вилкова хватка"?!?! На български - "мотокари" Очевидно във вашия речник не фигурира такова понятие........
me4o
на 05.08.2007 в 02:48:19 #16Ровърите, които излизаха от завода във Варна бяха абсолютни боклуци. Супер некачествени и супер скъпи. Един познат навремето се излъга да купи 30-тина бройки за стартиране на таксиметрова фирма. Тея боклуци почнаха да се трошат още първите месеци. Заради огромните разходи и амортизациите по тези брички фирмата му фалира, а човекът се поболя. След няколко години почина, Бог да го прости, заради "прекрасните" български ровъри. Дано никога повече не проработва този завод във Варна.
smirn0ff
на 04.08.2007 в 22:23:25 #15http://uk.cars.yahoo.com/car-reviews/car-and-driving/rover-maestro-2002962.html
smirn0ff
на 04.08.2007 в 22:21:21 #14http://carhistorybg.com/makes.php?lid=1&id=14
smirn0ff
на 04.08.2007 в 22:19:03 #13е те хората не могат да продават коли под цената им нали? спомням си че цената на Маестрото беше около 10000$
Bateto
на 04.08.2007 в 21:44:43 #12friend, т.1, 2 и 3 нямат нищо общо с реалността. Като се замисля други точки и нямаш, така че целият ти пост е една глупост. Имаш ли идея колко коли се продадоха за тази една година работа на завода и на каква цена бяха? Ще ти подскажа за цената, далеч над 6000 долара беше. А "хубавия двигател", маневреността на този куб и ускорението бяха далеч от 3-5 годишни втора употреба западни автомобили. И Маестрото не пропадна заради ладите, а заради втората употреба автомобили, които бяха по-нови модели, по-качествени и по-евтини.
Bateto
на 04.08.2007 в 21:37:28 #11Маестрото си беше модел много напомнящ на Самарата и това не е чудно предвид годината на разработката. За сметка на това цената беше космическа, а качеството съмнително. Един познат беше купил подобна за фирмата и след 5 години заприлича на няма нищо. Лимузина била
Неделчо Съботинов
на 04.08.2007 в 20:15:13 #10Съветски-руски МПС (не автомобили или леки коли) като Лада, Москвич и другите подобни техни буклуци не могат да се мерят със западното производство. Просто руснаците може да могат да правят някой неща (износ на нефт и газ по тръбопровод), но да произвеждат автомобили са пълна катастрофа. Маестрото беше безспорно стар модел, но в сравнение с ръждясалите Жигули си беше като лимузина за бедния българин от онова време. А и това беше само началото, кой знае за 10 години какво автомобилно производство щеше да има у нас, а сега сме единствената страна, която не прави леки коли.
smirn0ff
на 04.08.2007 в 17:33:53 #9Маестрото наистина е осичка и доста кораво за нашите пътища, а за кола за 6000 долара какво можеш да очакваш от нея ? неможе да е лукс като мерцедес! Ако имаше как в момента бих си купил такава, но няма как. Щях да си ходя из горите с нея
IstinaTa
на 04.08.2007 в 15:07:48 #8Ама комунистите мутираха.Туку виж сега да спомогнат да се отвори подобен завод.Но да не забравяме, че мутрите все още съществуват.Само действията им са променени.Иначе са все същите безкруполни и зли.Но вече в легалния бизнес-хотели, центрове, производства и т.н.
friend
на 04.08.2007 в 12:25:44 #7US , прав си. 1. Колата Маестро не беше с най-модерна форма, но наистина беше много комфортна, с много добър двигател - набираше бързо, много маневрена и не харчеше много. Проходимостта е висока , а ходовата част подсилена и предвидена за нашите пътища. 2. Цената и беше предвидено да не надвишава 6 хиляди ЩД. 3. Договорът беше изгоден за България, защото след този първи модел, щеше да дойде следващия и т.н. , както е в Турция с Реното и фиата, както е в Румъния и т.н. Да но НЯКОЙ зададе въпроса на Жан Виденов: "...а Кой ще купува ладите и москвичите " при положение че цената е сравнима а качеството несравнимо. Точно тогава се построи седалището на Лада България в София. Освен заради неизпълнените обещания, Ровър напусна България защото му бяха поискан акциз от 200% на частите, които ще бъдат сглобявани у нас. Т.е. частите за сглобка се облагат така, както частите за ремонт... все едно те не развиват производство у нас а ремонтират автомобили.
SanA
на 04.08.2007 в 10:45:48 #6Бачках в завода във Варна след затварянето му. Огромните халета бяха полупразни, със зарязани десетки контейнери дребни резервни части. Сега си спомням най-ясно за един контейнер 2х1х1,5, пълен догоре със скоби за меки съединения. Кой знае колко още такива неща има. Имаше само няколко охранителя, няколко помещения вън се даваха под наем. Ние - охраната, един шеф и 5 кучета. Това беше всичко. Официалната история, която чух от колегите тогава - на английските шефове са искани твърде много пари. Трябвало е да се плаща, за да се изпълняват предварително договорените условия. Иначе МАЕСТРО-то верно не е кой знае каква кола. Имаше останала една служебна, карал съм я из Варна. Изглежда ръбеста, но всъщност върви много добре. За нашия пазар би била идеална, ако се предлагаше на нормални цени. Тогава идеята е била тия коли да се продават на държ. администрация, което е било предварителна уговорка. За което в последствие за искани кинти. Всичко това са неофициални данни. Половин Варна си ги говори.
smirn0ff
на 04.08.2007 в 06:20:11 #5Според това, което се е чуло на острова, е било почти невъзможно да се работи с българите. Те не се появявали на работните срещи, а когато го правели никога не изпълнявали поетите обещания. Те нямали разбиране за бизнес като островитяните. ===================================== С точно този проблем сега се сблъсквам в момента ... работните срещи са нещо много трудно! Въртят се и се плетат дребни далаверки и интриги... Всеки гледа в "паницата" на другия и завижда и като види управителя и започва да го плюе , че оня не бил му дал достъп до незнам си къде и той разбираш ли не можел да си свърши работата!! но не е така, нашия човек по цял ден си играе игрички и си цъка дарц , а всъщност не го ебе за работата която той трябва да свърши! Е наи някой друг все пак може да я направи и нашия човек само да обере ларвите и да се потупа по гърдите и да каже колко е велик! Това си е българина... завистлив , ама много завистлив и озлобен... Само гледа парите които получава и не иска да върши работа . Е то така е най-добре нали!?
Яростен
на 03.08.2007 в 22:36:58 #4Роувър отдавна бяха поели пътя надолу и това, което се случи във Варна беше закономерно. Не е необходимо да се обяснява много - един повърхностен поглед върху "Маестро" е достатъчен, за да му стане ясно на човек, че една Лада има повече екстри. Мисля, че искаха да злоупотребят от "Роувър" и да продават на българите "българската" кола и той да купува като гламав, че и да се гордее. И с какво??? Някой позаинтересувал ли се е колко от тези трошки останаха в движение няколко години след това? Ако си купиш един немски автомобил на 3-4 години за същите пари, с неизмеримо по-голям комфорт и екстри, имаш всички шансове да го караш почти безпроблемно още 10 години и то по нашите изровени пътища!! Мисля си, че всичко беше предизвестено и някой направи далаверка, а ние останахме с имиджа на най-лошата страна за инвестиране в областта на автомобилостроенето.
Jordan
на 03.08.2007 в 20:34:47 #3Глупости. модела Маестро пуснат за пръв път през 1982г беше морално остарял през 1995. и не беше конкурентно способен на пазара. Англичаните направиха красива врътка, опапаха 50 млн за обновяване на техните линии, изсмукаха и от тук още 20 М продавайки амортизираната си линия. И някои хора наистина са прави. Изключително лош мениджмънт от тяхна страна. Затова и Rover фалира. Ако бяха дошли германци като в Чехия тоя завод щеше да бълва сега продукция като заводите Шкода
Bateto
на 03.08.2007 в 20:22:32 #2US, това е само един от многото фактори да пропадне проекта. А основната причина си остава лошия мениджмънт и маркетинг. Маестро беше стар модел с грубовата форма и с доста солена цена, който се конкурираше трудно с 3-5 годишни вносни автомобили втора употреба. Тогава населението имаше много ниска покупателна способност, а Фелициите не бяха чак толкова разпространени, за да се твърди, че те са съсипали Маестро. А и реално погледнато ако сравниме двата модела, Маестро няма никакъв шанс.
US
на 03.08.2007 в 20:11:28 #1Тогава на власт беше гениалното правителство на Жан Виденов. Неговият министър (май Румен Гечев) се постара да затвори "Роувер" с всички възможни средства. Комунисти прости - не може да опростиш данъци на коли напълно произведени в чужбина (чешките и руските коли), а да подложиш собственото производство на пълен данък. То бива простотия и нахалство. А после казаха, че моделът кола нс струвал и т.н. Т.е. те не оставиха пазаря да реши това. Гадното в цялата работа е че точно тогава БМВ и японските компании си направиха изводи и НЕ ДОЙДОХА да строят коли в България. Пак благодарение на партията любима и гениите Жан Виденов, Румен Гечев, Овчаров (също беше министър тогава, нали?)...