„Лъжат ни за инфаркт", информира от първата си страница „Стандарт"
Ако лекар ви каже, че имате инфаркт, не бързайте да се паникьосвате. 50% е вероятността да ви няма нищо, просто болницата точи пари от здравната каса на ваш гръб. Кошмарната истина лъсна от проверки на инспектората към здравното министерство.
Половината от инфарктите у нас са измислени. В 63% от случаите не се е налагало поставянето на стент в артериите. Това обяви д-р Златица Петрова, шеф на новосъздадената агенция "Медицински одит", прочула се вече като здравна полиция. Ако има само стеснени кръвоносни съдове, касата брои за лечението 3000 лв. При масивен инфаркт обаче парите скачат до 4500 лв. Затова и болниците масово мамят със скъпите диагнози. Проверката разкрила, че само за година тежките случаи скочили с една трета, което според експертите е абсурд.
Още по темата от „Стандарт"
„Точили НЗОК със скъпи клинични пътеки", разкрива от първата си страница „Монитор"
Лекари са точили здравната каса (НЗОК) със скъпи клинични пътеки. Медици слагат стентове за разширяване на кръвоносните съдове дори когато пациентите нямат стеснения, призна вчера шефката на новосъздадената агенция „Медицински одит" д-р Златица Петрова. При 62% от болните, подложени на инвазивна диагностика за сърдечносъдови заболявания, това е било напълно излишно. Изводът е от доклад на здравната каса, заради който агенцията от април започва проверки на болниците. При този вид диагностика се правят различни катетъризации и ангиографии и тя е сред най-добре заплатените от касата дейности
НЗОК обаче няма право да проверява защо и кога се прилага скъпият метод, заради това със задачата ще се заеме агенцията. Само за 3 години от 8 специализираните лаборатории за диагностика в страната са нараснали на 23. Някои от тях се намират в градове като Ловеч или Копривщица, които не успяват изобщо да натоварват скъпата си апаратура. Бурен ръст има и при самата инвазивна кардиология, като само за година пациентите, на които е приложена, са скочили с 50%. Според д-р Златица Петрова, докато световните стандарти налагат до 30% от болните да се лекуват с безспорно модерната технология, у нас това се прави при 65%. Ако през 2007 г. НЗОК е платила 24 347 случая на хора, лекувани по тази пътека, през следващата те са станали вече 36 331. От понеделник изпълнителната агенция ще прави внезапни проверки и по сигнали на пациенти. Според единия от тях пациент с диагноза киста на панкреаса бил опериран от болен бъбрек. Според друг болният бил разкарван в три болници, преди да издъхне, а близки били принуждавани да плащат лекарствата и консумативите на вече починалия си роднина. Плановите проверки на агенцията пък ще започнат от 1 април и техните резултати, както и проверяваните болници ще бъдат съобщавани на сайта на агенцията. Критериите за проверките ще станат медицинските стандарти, които са задължителни и покриват близо 98% от всички специалности.
Медицинският одит ще следи не само какво точно е извършено, но и как, обясни д-р Петрова. Инспекторите ще оценяват дали при лечението е използвана необходимата апаратура, какво е нейното ниво и дали квалификацията на лекарите позволява те да прилагат отчетените процедури. Най-леките санкции при нередности са от 1000 до 3000 лв.
Още от статията на „Монитор"
„Властта предлага по-ниски глоби за контрабанда на цигари", информира от първата си страница „Сега"
На фона на намаляващите приходи в бюджета и засилващата се контрабанда на цигари Министерството на икономиката изненадващо предложи вчера да се намалят драстично глобите за контрабандисти на цигари. Ако идеята се приеме, хората, които внасят или продават цигари без бандерол, ще се санкционират със суми, които са 10-15 пъти по-ниски от сегашните.
А търговците, които продават цигари на деца под 18 години или са разположили магазините си близо до училища и детски градини, ще се разминат с 15 пъти по-малки глоби. Проектът за промяна на Закона за тютюна и тютюневите изделия бе публикуван вчера на сайта на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.
Според поправките хората, които внасят контрабандно цигари у нас, ще се глобяват вместо със сегашните от 15 000 до 50 000 лв. със скромните от 1000 до 5000 лв. За фирмите имуществената санкция пада 10 пъти - вместо от 50 000 до 100 000 лв. тя ще е от 5000 до 10 000 лв.
Сега действащият закон предвижда еднакви глоби за продажби на цигари без бандерол, за папироси с вредни съставки над допустимото и за продажба на лица под 18 г. Паричната санкция за търговеца е от 15 000 до 50 000 лв., а за фирмите е от 50 000 до 100 000 лв., като разрешителното за дейност се отнема за 1 година. Според поправките тези глоби падат от 1000 до 5000 лв. за търговците, а за фирмите - от 5000 до 10 000 лв. Разрешителното вече ще се отнема за 6 месеца.
От икономическото министерство обясниха вчера пред "Сега", че промените се правят, за да се уеднаквят глобите в различните закони. От ведомството посочиха, че например за продажба на цигари без бандерол има санкция и в Закона за акцизите и данъчните складове. Там се предвижда контрабандистите да плащат двойния размер на дължимия акциз, но не по-малко от 1000 лв., а юридическите лица - не по-малко от 2000 лв. Глобата за продажба на цигари на деца под 18 години пък се дублирала и в Закона за закрила на детето, където за такива нарушения се предвижда санкция от 2000 до 4000 лв. Не е ясно защо глобите се уеднаквяват към долната, а не към горната граница, предвидена в различните закони.
Още от статията на „Сега"
„Чиновниците да си плащат сами осигуровките" е алтернативата на по-високата здравна вноска според „Дневник"
Правителството може би ще промени решението си за увеличаване на здравната вноска с 2 процентни пункта и ще търси друг вариант, за да компенсира дефицита в бюджета на здравната каса. Финансовият министър Симеон Дянков вчера даде първи сигнал, като посочи алтернатива - държавните служители да започнат сами да плащат своя дял в осигуровките, така както е при заетите в частния сектор.
"Ако увеличаването на здравната вноска от 8 до 10 % е трудна мярка, а тя за бизнеса е трудна мярка, на нас просто ни трябва някакъв друг приход. Държавните служители, вместо държавата да им плаща, и става въпрос за всички държавни служители, могат те да си ги плащат", обясни от трибуната на парламента Дянков, където беше изслушан за замразяването на бюджетните заплати и антикризисните мерки.
По-късно пред "Дневник" финансовият министър каза, че обсъждат чиновниците сами да си плащат всички осигуровки - и здравните, и пенсионните, така както работещите в частната сфера, за да има равнопоставеност. Според изчисленията, които екипът му прави, ако промяната започне от май - за осемте месеца ефектът ще е 140 млн. лева, а на годишна база - около 210 млн. лева. Дянков призна в парламента, че не е "горещ привърженик" на увеличаването на здравната вноска на 10% сега.
Сигнал, че увеличаването на здравната вноска може би няма да мине лесно през парламента, дойде и от коментар на председателя на бюджетната комисия Менда Стоянова пред "Дневник": "Бих подложила на дебат доколко е необходимо увеличаването на разходите на здравната каса с тези 300-350 млн. лв. Каква е безкрайната необходимост това да се случи и каква е обосновката. Аз като икономист искам да видя точни пера и цифри за какво са тези допълнителни средства." Тя каза, че едва след това може да се обсъждат варианти за намиране на липсващите средства.
Capital.bg цитира депутат от ГЕРБ, пожелал анонимност, че идеята чиновниците да си плащат вече получава подкрепа сред членове на парламентарната им група. Партньорите от "Синята коалиция" се обявиха против увеличението от 8 на 10%, а ДСБ обявиха, че подкрепят новото предложение на Дянков.
Опозицията имаше противоречиви позиции. БСП коментираха новия вариант като тежко решение, защото ще намали заплатите на държавните служители, а от ДПС казаха, че биха подкрепили такова решение, въпреки че настояват за деблокиране на резерва на НЗОК.
Бизнесът единодушно се противопостави на увеличението на здравната вноска. От най-голямата работодателска организация КРИБ разпространиха официална позиция, че нарастването "ще има ясен процикличен характер с тежки последствия за нивото на безработицата в България за следващите няколко години. Нарушен ще бъде и социалният баланс между основните осигурители в НЗОК. Ако бъде взето окончателно решение за повишаването на вноската, българският частен сектор (работодатели и служители) ще поемат почти цялата тежест за формирането на бюджета на касата." КРИБ обясняват още, че подкрепят алтернативата - за равнопоставеност между частните и държавните служители.
Още от статията на „Дневник" и Още по темата от „Дневник"
„България - отличник по фискална политика, последна по производителност", съобщава от първата си страница „Класа"
България е сред отличниците по фискална политика в ЕС, но на последно място по производителност на труда. Това показва доклад "Европейски барометър за реформи - пролет 2010. Стандарти за начините за излизане от кризата" на Конфедерацията на европейския бизнес (BusinessEurope), разпространен от БСК. Той трябва да бъде представен в Брюксел в понеделник. Анализът включва държавите от ЕС, Норвегия и Швейцария. Основният извод на организацията е, че нито една страна не се представя добре във всички области на икономиката.
България е поставена в групата на държавите, които са под средното ниво за ЕС, но според експертите показва значителна устойчивост по време на кризата. По тази линия BusinessEurope ни слага на едно ниво с Франция и Унгария. В групата на страните, които се представят под средното за ЕС, са още Белгия, Естония, Гърция, Италия, Латвия, Литва, Румъния, Малта, Португалия, Испания и Великобритания. В другата група остават Австрия, Кипър, Германия, Чехия, Дания, Люксембург, Швейцария и Норвегия. Пак там, но със загуба на инерцията, са записани Ирландия и Словения.
България остава на трето място по държавен дълг, изчислен като процент от БВП, като спрямо 2008 г. се изкачваме с една позиция. Първите позиции по този показател са за Естония и Люксембург, а на опашката са Италия и Гърция. По бюджетен дефицит сме с 4 позиции напред до второ място след Норвегия, която обаче не е член на ЕС. Страната ни е лидер сред всички изследвани държави от BusinessEurope по публични инвестиции през миналата година. Показателят „данъчна тежест" ни отрежда 10-а позиция, като спрямо 2008 г. не се местим в класацията. Най-тежко е данъчното бреме в Дания, а най-ниско е в Швейцария. Що се отнася до публични финанси, най-много са се влошили нещата в Ирландия, Словения и Гърция. Великобритания остава притисната между огромния бюджетен дефицит и ниските нива на държавни инвестиции, сочат още изводите на доклада.
Въпреки добрите си позиции по фискалните показатели България остава на последното 29-о място по производителност. На предпоследната позиция пък се намира Румъния. Най-много БВП за един отработен час произвеждат в Норвегия, Люксембург и Белгия. С шест места отстъпваме по обем на корпоративните инвестиции и през 2009 г. сме вече 13-и. България е на опашката и по разходи за труд - 26-а, като сме последни и по показателя „баланс по текущата сметка".
Още от статията на „Класа"
„Вадят на светло далаверите в „Слънчев бряг", разкрива „Монитор"
Зам.-министърът на туризма Иво Маринов ще влезе в борда на директорите на „Слънчев бряг" АД. Това съобщи изпълнителният директор на дружеството Малина Стратиева, която е получила писмо от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма за свикване на извънредно общо събрание на акционерите. Единствената точка в дневния ред е предложение за смяна на борда на директорите на елитния ни морски курорт. На 17 март съветът на дружеството трябва да определи дата за насрочване на общото събрание в срок от 45 дни.
Всички от сегашното ръководство ще бъдат освободени след близо 10-годишно управление. Въпреки че от министерството все още няма официален коментар по темата, Стратиева осветли имената на новите попълнения. Освен Маринов в борда щели да влязат зам. областният управител на Бургас Златко Димитров, общинският съветник от Несебър Константин Лефтеров, както и две дами, известни с дългогодишна кариера в туристическия бранш - Соня Енилова и Мария Михалева.
Новото ръководство на дружеството ще трябва да осветли всички съмнителни сделки и скандали, които тресат най-големия ни курорт цяло десетилетие. През годините държавата си затваряше очите за скандалния факт, свързан с огромен конфликт на интереси в АД-то. Става дума за хотели, които са притежание на по-голямата част от членовете на борда на директорите на „Слънчев бряг" АД. Смущаващ е и фактът, че председател на Съвета на директорите на дружеството е минотарният собственик (с 25% от акциите), при участие на държавата като мажоритарен собственик (със 75% от акциите). Освен това дружеството от години не реализира печалба, която да разделя дивиденти с акционерите си.
Продажбата на парцели в „Слънчев бряг" АД от години също се извършва нерегламентирано - без провеждане на търг, без ясни критерии и без експертна оценка. Налице са стотици нефункционални ремонти и извършване на строителни дейности, които са договаряни от дружеството с определени фирми без провеждането на конкурс.
Още от статията на „Монитор"
„Гуми за Формула 1 пазят покрива от теч", съобщава „Стандарт"
За да не ти капе покрива, сложи си гуми за Формула 1. Звучи абсурдно, но такава е идеята на суперизолацията на "Файърстоун", показана на строителното изложение в Интер Експо Център.
Предприемачи плахо пристъпват към лъскавите щандове, показващи техника и материали за строежи, ремонти и довършителни работи.
Ключовите думи на изложението, с които всички зарибяват нови клиенти, са "енергоспестяващ" и "екологично чист". Големите играчи обаче се блазнят и от материали, компенсиращи една или две операции. Това снижава разходите им за работна ръка и скъсява сроковете за изпълнение.
"Кризата имаше оздравителен ефект за бранша, защото много балони се спукали и бизнесът се е поизчистил от нелоялната конкуренция", оптимистично разсъждава Георги Симов, шеф на строителна фирма. Той се е загледал в британска бетонополагаща машина с лазерно управление. Много публика събира и най-новият материал за тавани, подове и фасади - маглайт. "Освен че изолира прекрасно, той няма нужда от шпакловка след това. Плочите са еко, без гипс, изцяло на магнезиева основа с дървесни нишки и фибростъкло", обяснява представител на руската фирма. На щанда на австрийската "Аустротерм", която има завод в Казичене, се предлагат идеални решения за "пасивната къща". Те спестяват до 85% от разходите за отопление през лютата зима. Изолациите обаче щадят и психическото здраве на обитателите, защото заглушават крясъците на панелния комшия до 8 децибела.
Първата и единствена фасада с карбон, устойчива на удар, пък демонстрират от "Алсеко". Децата могат да ритат топката с всичка сила, без да нарушават мазилката. Въпреки по-високата си цена тя е предпочитана в Германия особено при конкурсите за обществени поръчки.
Още от статията на „Стандарт"
„Десятъкът за здраве може и да се размине", анализира „Сега"
Скандалното увеличение на вноската за здравно осигуряване от 8 на 10% може и да не се състои. Ден след като правителството реши да предложи на парламента здравния десятък, ГЕРБ вече дава заден ход, СДС и ДСБ остро разкритикуваха намерението за увеличение и дори самият финансов министър Симеон Дянков заговори за алтернатива.
"Искаме обосновка на предложението", обяви Менда Стоянова от ГЕРБ, която е начело на Комисията по бюджет и финанси. Само преди ден депутатите на мнозинството категорично подкрепиха идеята. Според Стоянова обаче е спорно дали изобщо е необходимо да се увеличават парите на здравната каса, и то с 300-350 млн. лв. Шефката на бюджетната комисия смята, че първо трябва да се изясни защо сега се иска промяна в бюджет, гласуван едва преди 2-3 месеца. Вдигането на вноската няма да мине в парламента, прогнозира лидерът на СДС Мартин Димитров, който оглавява Комисията по икономическата политика.
Въпреки че първоначално твърдеше, че вдигането на здравната вноска на 10% за гражданите и бизнеса няма алтернатива, в парламента вчера Дянков изненадващо заговори за друг вариант - държавата да се оттегли от ангажимента да осигурява изцяло държавните служители. Финансовите разчети показвали, че и в двата случая в хазната ще постъпят около 300 млн. лв. допълнително. От ведомството му обаче така и не можаха да обяснят как ще се получат такива приходи от държавните чиновници, при положение че те са многократно по-малко от останалите работещи граждани. От МФ успяха единствено да уточнят, че държавните служители са 35 000.
Сега държавният бюджет поема цялата вноска за държавни служители и още няколко категории. За всички останали българи тя се споделя в съотношение 60 на 40 между работодател и работник. Така, ако обикновен наемник получава 1500 лв. заплата, 8% здравна осигуровка е 130 лв., като личното му участие е 52 лв., а на фирмата - 78 лв. Чиновникът обаче не внася нищо. При 10% за здраве вноската за същия пример ще стане 150 лв. - 60 лв. за работника и 90 за фирмата.
Чиновниците да внасят своите здравни и социални осигуровки както всички останали българи, настоява от години БСК. Вчера председателят на камарата Божидар Данев изрази гневно учудване, че правителството иска вдигане на данък здраве с 2 процентни пункта. Той припомни, че Симеон Дянков доскоро сам твърдеше, че намаляването на осигурителната тежест е мощна антикризисна мярка, която спасява работни места, а сега в разгара на кризата се готви да увеличава бремето. Вчера и КРИБ застана зад искането на БСК вноските за чиновниците да се формират както за всички останали работещи българи.
Още от статията на „Сега"
„Държавата може да поеме 40% от парите по саниране", съобщава „Класа"
До 40% да бъде безвъзмездното финансиране по ОП „Регионално развитие" по проекти за саниране на частни сгради, ще настоява пред ЕК зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Тя откри вчера конференцията за устойчиво строителство и енергийна ефективност BuildinGreen. Тази кауза обаче е трудно постижима, предупреди Павлова. Затова целта, която сме си поставили за момента, е да увеличим поне на 20% безвъзмездното финансиране.
„Първоначалната идея беше да се отпускат средства в рамките на 15 на сто от стойността на проекта за цялостно саниране на сграда, но анализите показаха, че толкова малко средства няма да мотивират собствениците", обясни Павлова. Тя допълни, че основната цел е да се намери такъв механизъм за финансиране, при който частните собственици да се стимулират сами да дадат останалата част от парите.
100 млн. лв. са предвидени по ОП „Регионално развитие" за обновяване на жилищни сгради. За част от средствата ще могат да кандидатстват и общините, които искат да санират общински жилища. С еврофинансирането ще се подпомага обновяването единствено на общите части. Допустимите разходи включват изолация на покриви, подмяна на щрангове, газификация и др.
Очаква се схемата за обновяване на жилищни блокове по програма „Регионално развитие" да стартира в началото на 2011 г.
Още от статията на „Класа"
„Скриха край Будапеща вагоните на Моллов", разкрива измама „Стандарт"
Злоупотреби за 127 млн. лв. разкри преди дни одит на БДЖ, поръчан от транспортния министър Александър Цветков. Компанията е ощетена от далавери на бившето ръководство през 2008 и 2009 г. Добра заработка - по 63,5 млн. евро на година, са направили Христо Монов и компания.Най-много БДЖ е била ужилена от сделка за доставка на спални вагони от Германия, установили одиторите. Аферата разкри първо "Стандарт" още на 17 август 2009 г. По сделката БДЖ трябваше да получи 30 вагона, които предплати на 85%. От тях бяха доставени само 12. Следите на останалите 18 се губят и до днес.
Може ли да изчезнат 18 вагона на БДЖ? Големи, спални, тежки по 54 тона всеки. Смешен въпрос! По време на югоембаргото на запад от Драгоман се изпариха стотици вагони. 22 жп цистерни например, пълни с бензин, бяха забелязани на гара Долапите край Русе, след което изчезнаха яко дим. БДЖ не си направи труда да ги потърси. А тези 22 цистерни бяха само капка в морето от горива, което удави Сърбия от изток. През 1996-1997 г. БДЖ обяви вълна от търгове за рязане на скрап. Целта беше проста - да се прикрият следите на изчезналите в Сърбия стотици вагони.
Всъщност изчезването на 18-те спални вагона, доставени от фирма на бившия банкер Валентин Моллов беше отдавна предизвестено като в романа на Маркес. Предизвестено още с обявяването на обществената поръчка за тях и особено с подмяната на предмета й, със сключения договор и с фалшивия предавателно-приемателен протокол. И особено с невероятната тайна, която обви цялата сделка от самото й начало та до края й.
Предизвестени бяха усилията на всеки, който се опита да се поразрови около това жестоко за БДЖ ужилване.
"Как сте, другарю Цанев, добре ли сте" - попита ме по телефона веднага след като излезе в "Стандарт" първата статия за далаверата един бивш министър. "Добре съм" - машинално отговорих. "Докога ще сте добре, другарю Цанев" - попита с ледено присмехулен глас отново министърът. - "Само Бог знае" - отговорих.
"Ела да пием по едно кафе" - покани ме на другия ден една личност. "Ти добре си писал, но знаеш ли кой стои зад сделката" - попита ме тя. "Подозирам" - отвърнах. "Нищо не подозираш - този, за когото си мислиш, само я е пуснал да мине. А Моллов е за парлама." Е, вгорчи ми кафето, след като ме попита зная ли какво се е случило преди време с Огнян Стефанов.
Още от статията на „Стандарт"
„Махат спекулантите с данък нива", информира „Монитор"
С данъци да бъдат облагани всички земеделски земи, които са променили предназначението си с право на урбанизиране, въпреки че не са застроени. Това предлага министерството на земеделието с поправки в закона за земеделските земи. Целта е да се ограничат спекулативните сделки с плодородни земи. Съгласно сегашните данъчни закони с данък се облагат само застроените ниви. Точно какъв ще е данъкът ще бъде разписано в наредба, съобщи вчера министърът на земеделието Мирослав Найденов.
Бурен дебат предизвика вчера предложението на министерството върху плодородните ниви от първа до четвърта категория да бъде забранен строежът на възобновяеми енергийни източници, сред които вятърни перки и слънчеви паркове. У нас 47% от земята попада в тези параметри. Инвеститорите в зелена енергия обаче заявиха, че по този начин се спират проекти за 120 млн. евро. Освен това според тях използването на соларни и ветрени паркове не пречи на земеделието. В Германия, Испания и други европейски държави земите около тези паркове по думите им се използват рационално. Противниците на перките в плодородни земи контрираха, че в земеделието само в края на тази година ще влязат над 1 млрд. лв. Според шефа на асоциацията на зърнопроизводителите Радослав Христов забрана трябва да се постави не само за плодородните ниви, а и за всички поливни площи.
Още от статията на „Монитор"
„България получи роля в гръцката трагедия", анализира „Сега"
Зяпнала в захлас, България не усеща как от зрител става участник в гръцката трагедия. Тя си мисли, че е на първия ред, откъдето се вижда най-добре у съседите, но някои вече я слагат на сцената. Важни институции и анализатори й дават роля за подсилване на драматичния ефект. Прогнозите са, че гръцкият срив ще повлече и българската икономика, а България на всичко отгоре ще плати дял от евентуална европейска помощ за Гърция.
Правителството и финансовите среди у нас излъчват бодрост, която контрастира с мрачните прогнози на чужди оракули. Властите предотвратяват паникьорските настроения, за да не дестабилизират сами полюшващата се финансова система. Но както е прието в гръцката класика, предписаното свише не може да се избегне.
Разликата от древността е, че боговете, на които днес се кланя правителството, не са на Олимп, а в Брюксел. По техните критерии България би трябвало сега да олицетворява доброто, а Гърция - злото. Устремена към еврото и затегнала колана до самозадушаване, българската държава отчита финансови показатели, които не постигат дори върховните жреци в еврозоната. Според прогнозите за 2010 г. на Главната дирекция по икономическите и финансовите въпроси към Еврокомисията България би посрамила всички държави в ЕС, включително и 16-те от еврозоната, по образцов бюджетен дефицит - едва 0.3% при допустими 3%*. Като цяло еврозоната затъва в дефицит от 6.5% - двойно над собствената си критична граница, съгласно критериите от Маастрихт. По другия важен показател - съотношението на държавния дълг спрямо брутния вътрешен продукт (БВП) - България с нейните 17.3% би изпреварила всички без Люксембург (16.4%), а общо в еврозоната, където членуват 16-те най-развити държави в ЕС, сумарният резултат се очаква да възлезе на срамните 83.8% при допустими 60%. Ако числата си служеха с образи, щяха да ни определят като по-големи католици от папата.
За да се хареса на онези, които изповядват принципа "Не ме гледай какво върша, а слушай какво ти приказвам", финансовият министър Симеон Дянков изтръгна от калкулатора си копчето за изваждане и остави само събирането. Така постигна в кризата макроикономика за хвалба пред Брюксел и убийствена микроикономика, която изкарва на улицата изнемогващи професионални съсловия, зависими от харченето на бюджета. Премиерът Бойко Борисов насърчава Дянков в безумието му да парализира всеки работещ сектор, а на недоволните сочи Гърция: "Да не искате да стане като там!"
А как е там? - национален дълг от 300 млрд. евро, който по прогнозата на ЕК за 2010 г. ще се равнява на 108% от БВП, и бюджетен дефицит, който от сегашните 12.7% би трябвало да слезе на 5.7% в края на годината чрез драстични икономии. За разлика от гърците, които чрез заеми и прахосничество се научиха да живеят по-добре от западняци, българите от 20 години карат на пост и молитва.
Още от статията на „Сега"
„Идеята за сливане на "Набуко" с "Южен поток" е преждевременна", казва в интервю за „Класа" Петър Попчев, посланик със специални поръчения по енергийната сигурност в МВнР и координатор на проекта „Набуко"
Г-н Попчев, предложението на шефа на италианския енергиен концерн „Ени" Паоло Скарони за частично сливане на газопроводите „Набуко" и „Южен поток" как ще се отрази на работата по проектите?
- При така формулираната идея и изразяване на едно важно съображение - постигане на стратегическо удобство за инвеститорите, мога да кажа, че идеята е прекалено обща. Искам да добавя, че все още не съм се запознал с оригиналното изказване на г-н Скарони. Страхувам се, че реализацията на така представената идея на този етап би забавила изграждането и на двата проекта. Както спонсорите на тези проекти, така и инвеститорите в тях биха започнали да се ослушват за други варианти за развитие, отколкото да пристъпят към нещо, което е неясно.
Приоритет на Европейската комисия и България е газопроводът „Набуко". Страната ни проявява здрав и последователен интерес и към "Южен поток". Той трябва да се развие при определени условия, които да отговарят на юридическите изисквания на пазара в ЕС. Така проектът ще бъде подкрепен от 27-те страни - членки на общността, нещо, което засега не е направено. „Южен поток" трябва да стане по-открит проект и равнопоставен с останалите и трябва да отговаря на европейските правила - да допуска конкуренция, да няма монополни тенденции при него, да е ясно и проектно финансиран, без държавна помощ. Това са само част от условията, които ЕС поставя за всеки проект сега.
Ако предложението се осъществи в даден момент, това не означава ли да забравим за исканата диверсификация на доставките от ЕС чрез Южния коридор?
- Постигането на диверсификация, на трите компонента, които са свързани - източници, трасета и доставчици, е стратегическа, последователна и дългосрочна цел на европейската енергийна политика. В този смисъл не бива да има отстъпление. Не става въпрос само за геополитически последици, а за едно здравословно отношение към една пазарна необходимост, която не е била реализирана в ЕС като цяло. Южният коридор освен енергийно предвижда и транспортно сътрудничество. Това е възможност за диверсификация, която би била продължение на основните принципи на европейския вътрешен пазар.
Засега не се предвижда проект с участието на Русия да влиза в концепцията за Южния коридор. Всички проекти, които са подходящи, би трябвало да бъдат приети, но засега няма такъв вариант.
Отношенията с Русия в енергийната област би трябвало да се развиват в един конструктивен план, а не в отношения на противоборство и враждебност. Русия е и ще продължи в обозримо бъдеще да бъде основният енергиен доставчик на Европейския съюз. С такъв доставчик не би могло и не би трябвало отношенията да се поставят на друга основа освен тази на прозрачността. Точно кога обаче ще се водят така разговорите, не е ясно, защото Русия се оттегли от Енергийната харта. Тя има и други виждания, които засега не позволяват да се постигне ново стратегическо споразумение с Москва.
Търсенето на позитивен контекст за развитието на всички отношения с Русия остава като план, но, от друга страна, не може да не си дадем сметка, че нещата не са особено динамични и в скоро време не се очертава решение по въпросите. Трябва да се действа внимателно заради голямата роля на Руската федерация в икономиката на ЕС.
Какви количества природен газ доставя в момента Русия за Европа?
- В зависимост от годината доставките варират между 26% и 30 на сто от общия внос. Това беше ситуацията до края на 2008 г. За миналата година нямам данните, но мога със сигурност да кажа, че доставките са намалели вследствие на световната финансова и икономическа криза.
Смятате ли, че страната ни ще може в скоро време да получава компресиран природен газ от Азербайджан през Грузия?
- Това е добра перспектива пред страната ни. За възможностите за реализация на подобен проект предлагам да се изчака становището на смесената работна група от експерти на Българския енергиен холдинг и на азербайджанската държавна компания „Сокар". Тази работна група разглежда три варианта за доставки - втечнен газ, компресиран газ и доставки чрез руски газопроводи от север. Като резултат от заключенията на работната група ще се очертаят стойността и техническата приложимост на даден проект. Полза за енергийната сигурност на България би имало, ако работната група даде предпочитание на два от тези варианти - втечнен или компресиран природен газ, които да се пренасят през Черно море.
В Грузия в момента дострояват газопровода си до пристанището Супса и всичко това дава надежда, че проектът ще бъде реализиран. Засега обаче не може да се даде окончателна оценка кога той ще се осъществи.
Още от интервюто на „Класа"
„Ще има нов закон за обществените поръчки догодина", казва в интервю за „Дневник" Eмил Радев, депутат от ГЕРБ и член на правната комисия
В сряда Министерският съвет одобри поредните промени в Закона за обществените поръчки (ЗОП), които се очаква да влязат за обсъждане в Hародното събрание през следващата седмица. Основните изменения в нормативния документ предвиждат въвеждането на нови механизми при обжалването на поръчките пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Проектът е подготвян от Агенцията по обществените поръчки (АОП) през последните шест месеца. По темата достатъчни ли са промените в ЗОП и доколко адекватни са на българската действителност разговаряме с депутата от ГЕРБ Емил Радев, който е член на правната комисия към парламента и завеждащ работната група по утвърждаването на проектозакона.
Г-н Радев, каква цел сте си поставили с последните промени в Закона за обществените поръчки?
- Проектозаконът за обществените поръчки регулира един много важен обществен сектор, през който минават както държавни, така и европейски средства. В края на 2007 г. е приета Евродиректива 2007/66, свързана с обжалването на конкурсите, която в срок от две години трябва да бъде въведена от страните - членки на общността.
Промените са и част от мерките, които партия ГЕРБ предприема за превенция на нарушенията, борба с корупцията, както и повишаване на ефективността и прозрачността на процедурите за възлагане на обществени поръчки. Година и половина предходното правителство не е предприело никакви мерки. По този законопроект се работи от момента, в който правителството на ГЕРБ дойде на власт. Материята е много сложна. В директивата за първи път се въвеждат много нови постулати като например въвеждане на санкции на некоректните възложители на обществени поръчки.
Задължителни ли са санкциите?
- Директивата ги препоръчва. Това е една от мерките, които трябва да имат дисциплиниращ ефект върху възложителите, така че процедурите за поръчките да бъдат прозрачни, справедливи и да има контрол върху средствата, които минават през обществени поръчки. В евродирективата се набляга на публичността, а също така на мерките, които трябва да се вземат при една порочна процедура за обществена поръчка.
Брюксел нееднократно е критикувал България за процеса на възлагане и изпълнение на обществените поръчки. Единствено транспонирането на евродирективата ли е цел на настоящата промяна?
- Да, наистина промените се налагат във връзка с директивата, защото срокът ни за въвеждането й в националното законодателство изтече на 20 декември 2009 г. Надяваме се, когато законопроектът влезе този месец в парламента, европейските ни партньори да проявят разбиране и да не налагат санкции за забавянето.
Друг момент е, че чрез тези промени се опитваме да направим процедурата по-прозрачна, да не се допускат обществени поръчки към свързани лица като в случая "Батко - Братко". Искаме да избегнем изкуственото отстраняване на участници от процедурата по чисто формален повод.
По какъв начин ще стане това?
- Офертите ще се подават в три плика - ценова оферта, технически условия по изпълнение на поръчката и документите за подбор. Последната група включва всички документи като лицензи, удостоверения, справки, че не дължи данъци, препоръки и други, които се изискват от възложителите за допускане на участниците.
Единствено документите за подбор могат да бъдат допълвани от кандидат-изпълнителите след отварянето им. Първият етап на процедурата за избор на изпълнител е комисията да направи подбора, за да установи дали участниците отговарят на обявените изисквания. Често пъти конкурентоспособни и силни в дадената област компании, които са подходящи за изпълнение на поръчката, по една или друга причина са дисквалифицирани от участие в конкурса.
Мотив за отстраняване може да бъдт липсата на нотариална заверка, удостоверение, издадено две седмици преди датата, която се изисква, и други. За да избегнем това, комисията ще има право да даде срок на участника да отстрани липсите и нередностите. В никакъв случай няма да се коригират документите в пликовете с техническата оферта и ценовите предложения.
Ценовата оферта и досега беше в отделен плик от техническите параметри...
- Досега не се е давал срок за отстраняване на нередности при подбора. Комисията отваряше пликовете, констатира дадено нарушение и директно отстранява участника. Често имаше злоупотреба точно с тези права на възложителя.
Още от интервюто на „Дневник"