С тези думи главният изпълнителен директор на Института за икономическа политика д-р Иванка Петрова откри представянето на две интересни за капиталовите ни пазари изследвания озаглавени "Връзки с инвеститорите: изследване, съсредоточено върху интернет страниците на 40-те водещи компании по пазарна капитализация в България" и "Изследване на представената на интернет страниците информация за корпоративната социална отговорност на 40-те водещи компании по пазарна капитализация в България".
Проектите са финансирани в рамките на грантовата програма „Партньори за финансова стабилност" и са част от постоянно разрастваща се инициатива.
В рамките на събитието взеха участие Джефри Мадзуло, директор програма "Партньори за финансова стабилност", Варшава, Пламена Спасова, изпълнителен директор Институт за икономическа политика, Калин Маринов
директор "Икономически програми и проекти" и др.
Изследванията са реализирани е в рамките на март-юни 2007 год. като включват данни за представената информация за външни инвеститори и корпоративна социална отговорност на 40-те най-големи по пазарна капитализация компании към 1 март 2007 год.
Абсолютен първенец и в двете изследвания е Индустриален Холдинг България АД, като компанията е номер 1 що се отнася до представена информация в сайта си на български и английски, отделна секция „Връзка с инвеститорите", права на акционерите, годишни и месечни доклади и др. От максимум 100 точки, тя се нарежда на първо място със 75, следвана от БТК и Монбат.
Компанията държи и първо място ще се отнася до добрите практики у нас за прилагане на корпоративна социална отговорност. И по трите компонента на корпоративната социална отговорност, които са корпоративно управление, екологична политика и социална политика, тя е номер едно. Според направеното изследване на второ и трето място са Българо-Американска кредитна банка и ТБ Централна кооперативна банка.
Интересно е да се отбележи, че най-точно и ясно изложена информация относно своята екологична политика предлагат от Кремиковци АД, следвани от Петрол АД и Софарма като страницата на Петрол беше специално похвалена за това, че предоставя информация за синхронизацията на политиката си с националните и международни екологични стандарти.
Джефри Мадзуло подчерта, че сред основните двигатели за развитието на корпоративната социална отговорност са приемането ни в ЕС, глобалното развитие на технологиите и стремежа да привличаме повече чужди инвестиции.
В глобален план най-добри резултати показват Чехия, Естония, Република Хърватска и Унгария , които още през 2002 год. са въвели Кодекс за корпоративно управление, който предстои да навлезе и у нас. От държавите членки на ЕС Германия пък е номер едно що се отнася до екологична политика.
Джефри Мадзуло подчерта, че изследванията са направени в съответствие с нуждата за по-ясна информация относно дейността на българските компании, международните стандарти и въвеждането им в региона като те нямат каквато и да била рекламна или търговска цел.
Нужно е да отбележим, че компаниите предоставят информацията за своята корпоративна социална отговорност напълно доброволно, като разкриват тази част от нея, която има значимост и носи някаква изгода за самите тях. Това прави впечатление от английската версия на сайтовете им, където информацията за развитие, обучение и поощрение на служителите им сравнена с тази в българската версия, е по-застъпена. Предполага се, че чуждeстранните инвеститори са по-загрижени за социалната отговорност на корпорациите, отколкото българските.
Една интересна идея беше отправена към Комисия по финансов надзор от директора на Софийска камара Георги Чернев, който призова институцията да задължи всички български компании да представят периодично отговори на въпросите от анкетата на Института за икономическа политика. „По този начин ще станем свидетели само на отличници", допълни той.