Oколо 70 процента от мениджърите у нас са се сблъсквали с некоректни отношения в процедурите по обществени поръчки. Това сочат данни от изследвания на Българската стопанска камара сред представители на бизнеса относно тяхната практика по участие в процедури по обществени поръчки.

Данните ще бъдат представени днес от зам.-председателят на БСК Камен Колев на двудневна международна конференция по проблемите на обществените поръчки, която ще се проведе в София.

85 процента от стопанските ръководители смятат, че в самите процедури по ЗОП има предпоставки за некоректни практики и корупционни отношения, сочат данните на БСК. Най-голям (50%) е процентът на тези, които твърдят, че некоректните практики се срещат при оценката на кандидатите по ЗОП, следвани от тези на етап "изпълнение и контрол" (30%) и на етап "подготовка" (20%).

Сред проблемите на етап "Подготовка" са: сключване на договори извън рамките на ЗОП; директно възлагане на "свързани" с възложителя лица, необоснован избор на по-непрозрачен метод, липса на правила и прозрачност под праговете, неясни, неточни или насочващи задания, кратки срокове за подготовка на офертите, непознаване на нормативната база от възложителите.

На етап "Оценка" проблем създават неясните критерии за оценка или "паразитни" такива, липсата на правила за оценка по различните критерии, не използването на компетентни експерти от браншовите сдружения, не огласяването на протокола с оценки по техническата и ценовата компонента поотделно, непрозрачност в търговете за проектиране и неспазване на процедурите по уведомление.

На етап "Изпълнение" проблемите са: липса на контрол на качеството, забавено възстановяване на гаранциите, прекратяване на процедури, поради финансова несигурност, не предоставяне на задължителната информация в Регистъра, отсъствие на анализ на ефективността на поръчките.

65 процента от ръководителите на фирми твърдят, че получават адекватна и достъпна информация за процедурите по обществени поръчки, но според 55 % регистърът на обществените поръчки не представя достатъчно пълноценна информация.

За да се подобри процесът по възлагане, изпълнение и контрол на обществените поръчки анкетираните предлагат:

  • Да се огласяват данните от ценовата и техническата компонента на офертата (78%);
  • Регистърът на обществените поръчки да предоставя информация за всички кандидати в процедурата (67%);
  • Да се използват по-пълноценно възможностите на интернет-средата и електронните процедури (45%);
  • Да се публикува добрата практика и отговори на актуални въпроси в страницата на АОП (85%).