„МВР харчи за свои нужди резерва за бедствия", разкрива от първата си страница „Сега"
Резервът на държавата за предотвратяване и овладяване на последиците от бедствия се използва от МВР за финансиране на дейности със съмнителна спешност и целесъобразност. Вътрешното министерство, под чиято шапка е междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане, е получило от бюджета й за превенция толкова, колкото и общините. Част от разходите са спорни, а други изобщо не са конкретизирани - това показват публикуваните след скандали за липсваща прозрачност протоколи от работата на комисията.

От протоколите се разбира, че към средата на годината комисията вече е изхарчила 60.5 млн. от общо 70 млн. лв. одобрен от парламента бюджет.

За превенция комисията е отпуснала 12.8 млн. лв., като в министерствата са влезли 9.3 млн. лв., а в общините - 3.6 млн. лв. Колкото са получили общините, почти толкова е взело и МВР - 3.4 млн. лв. 1.9 млн. от парите, постъпили в МВР, са отишли за запълване на кризисни запаси от йодни таблетки, които се използват като защитно средство при радиация. Незнайно защо пожарната е решила да обяви поръчка за 7 330 000 броя йодни таблетки, след като досега резервът е бил далеч по-малък - 4 350 700 броя. Предишната поръчка на йодни таблетки е организирана от закритото министерство на извънредните ситуации през 2007 г. и сега изтича 5-годишният им срок на годност. Тогава министерството е платило на единствения доставчик - "Рамкофарм", 543 837 лв. без ДДС, а по новата сделка са платени 1 618 707 лв. без ДДС. Решението за закупуване на медикаментите е взето на 6 март на фона на много тежка зима, наводнението в Бисер и масови проблеми с язовирите.
Още от статията на „Сега"

„1000 паунда на ден печели BG джебчия на олимпиадата", съобщава от първата си страница „Монитор"
1000 паунда на ден е печалбата, която се очаква да реализира всеки един български джебчия в Лондон по време на олимпиадата, която стартира в петък. От МВР обясниха за „Монитор", че нормалният доход на един обирджия в британската столица бил около 400 паунда, като в тях влизали и различни вещи - бижута, мобилни телефони и кредитни карти. Със започването на най-уважавания спортен форум обаче печалбата им щяла да скочи двойно, че дори и тройно. Причината били десетте милиона души, които се очаква да станат свидетели на най-старите спортни игри. Над 1,2 млн. от тях са туристи, които са основната жертва на джебчиите.

Заради наплива от потенциални „клиенти" всички ромски кланове у нас са изпратили свои представители. Най-опитните пък били командировани месец по-рано, за да се запознаят на място с обстановката и да набележат местата си за атака. Заради преселението на родните обирджии от СДВР са отчели пет процента спад на тези престъпления в София. Подобна тенденция се наблюдавала и в другите по-големи градове в страната. Според информация на „Монитор" към Лондон са потеглили над 200 от най-добрите джебчии на всеки ромски клан, предимно от Северна България. Броят им обаче можело да се окаже много по-голям, тъй като освен от големите фамилии много цигански семейства самосиндикално решили да си опитат късмета в британската столица. Такъв бил и случаят на заловените наскоро от британската полиция наши роми, които успели да натрупат над 100 хил. лири само от кражби в метрото. Те не били от някоя голяма фамилия, а отишли на своя глава. Ръководител на бандата бил най-старият в родата - Николай Филипов, който командвал жена си, нейната сестра, брат си и неговата приятелка. Филипов дори бил направил карта с най-доходоносните места за кражби. Твърди се, че след като е бил депортиран у нас, прясната му информация набързо е била предадена на истинските профсионалисти от другите родове. Те щели да я използват именно за олимпиадата.
Още от статията на „Монитор"

„Поредна тежка година", обобщава от първата си страница „Капитал Daily"
Излизането от кризата се отлага и едва ли ще стане през тази година. Причините звучат познато - рецесията в Европа и несигурността, която носи тя, което кара хората да потребяват по-малко. Няколко доклада от края на миналата седмица и анкета на "Капитал Daily" потвърдиха тенденцията към застой в икономиката. Първите отчети на големи публични компании също показват влошаване на резултатите през първото полугодие, което е сред най-преките доказателства как забавянето в чужбина или свитото потребление тук се пренася върху бизнеса.

Надежди има в туризма, където последните данни към юни показаха стабилно представяне, и в земеделието. Но това няма да е достатъчно, за да се постигне осезаем ръст от над 1%, смятат икономисти.

Прогнози, далеч от желаните

Очакванията на различните институции и анализатори са за растеж през тази година между 0 и 1%. Наскоро Европейската комисия прогнозира темп от 0.5% за тази година, което е и най-ниското число, давано от официална институция досега - правителството очаква растеж от 1.4%, БНБ - 0.7%, а МВФ - 0.8%. Подобен темп означава, че трудно ще бъдат възстановени доходите и повишаване на жизнения стандарт за българите.

Две от прогнозите от края на миналата седмица - на Центъра за икономическо развитие (ЦИР) и на Цветослав Цачев, който е главен икономист на финансовата компания "Елана", сочат растеж под 1%. Най-консервативни в оценката си са анализаторите от Industry Watch, чийто базов сценарий е 0%. По-оптимистична е прогнозата на Европейската банка за възстановяване и развитие, която очаква тази година икономиката на България да нарасне с 1.2%. Конкретно за второто тримесечие прогнозите сочат растеж под половин процент.

Всички събрани мнения сочат, че рецесията, която обхваща все повече държави от еврозоната, вече е създала несигурност, която пречи и на България. "Възстановяването ще продължи със скромни темпове в контраст на по-старите ни прогнози за значителен ръст. Причината е забавяне на търсенето за българска продукция, което ще засегне износа на България. Правителството обаче продължава да води благоразумна финансова политика и бюджетът за първите пет месеца отчита минимален излишък", казват в коментара си за България експертите на ЕБВР.
Още от статията на „Капитал Daily"

"Заради измамите: Бързи фалити", четем от първата страница на „Стандарт"
Държавата най-сетне се зае да сложи край на измамите чрез фалити със задна дата. Сделки ще се развалят само до 2 години назад от датата, на която е подадена молба в съда за обявяване в неплатежоспособност на закъсало дружество.

Промяната е заложена в проект за поправки на Търговския закон, изготвени от депутати от ГЕРБ. Така ще се пресече възможността кредиторите - банки и компании, да бъдат изигравани от длъжници чрез юридически хватки, коментира пред "Стандарт" един от авторите на промените Емил Радев. Сега има случаи, в които съдът признава, че една фирма реално е фалирала преди 10 години.
Още от статията на „Стандарт"

„Идея: Ще се качваме в автобус само от първата врата" е водещото заглавие на „Труд"
Пътниците в столичния градски транспорт вече ще се качват от първата врата в автобусите, тролеите и трамваите, каквато е практиката в Берлин. Така шофьорите и ватманите ще следят билетите и картите, а тези, които нямат превозен документ, ще трябва да си купят.

Тази мярка за намаляване на гратисчиите се обсъжда усилено от експерти от Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Нововъведението е приложимо, когато намалее потокът от хора в автобусите, тролейбусите и трамваите след пускането на втория метродиаметър.

Идеята е на първата врата да бъде поставена същата електронна система като на входа на метрото: гражданите да влизат един по един и всеки да подава хартиеното билетче за маркиране. Влезеш ли с билетче от друга врата, рискуваш да бъдеш нередовен, тъй като перфораторите ще бъдат демонтирани и човек няма да има как да се таксува.

С 340 000 пътници дневно ще олекне наземният транспорт след пускането на втория лъч на метрото, сочат предварителните разчети на кметството. В един работен ден в столицата в автобусните линии пътуват около 700 000 души, в трамваите се возят дневно 370 000, а в тролеите 210 000 пътници, сочи последното преброяване на пътникопотока.

Няма да съкращаваме контрольори, а просто ще сложим край на главоболията и екшъна при проверките, обясниха от ЦГМ.

В момента в София за гратисчии дебнат 170 контрольори, но въпреки това 9,05% от пътниците се возят без билетче, сочат данните на ЦГМ. Миналата година от общо 457 млн. пътувания 41 млн. са били гратис.
Още от статията на „Труд"

"Поне 9000 лева излиза основен ремонт на двустаен" е едно от водещите заглавия на „24 часа"
Лятото е сезон не само за море, но и за дълго отлагани ремонти на жилищата. Мнозина използват ваканцията на учениците, пращат децата при баби и дядовци, за да могат да стегнат имота преди септември.

Поне 9000 лв. излиза основният ремонт на стандартен двустаен апартамент, показват изчисления на "24 часа" по конкретна оферта от строителна фирма.

Въпреки кризата цените на майсторите си остават солени, през лятото те опитват да изкарат пари за цялата година. Само за къртене и демонтажни работи отиват поне 1000 лв.

За сваляне на старите плочки в банята, демонтажа на ваната, тоалетната и мивката фирмите вземат 250 лв. Махането на старата кухня е още 50 лв., свалянето на тапети е по 1,50 лв. на квадрат, очукването на мазилката по тавана - 3 лв./кв. м и т.н.

Фирмите вземат и 440 лв. за изхвърляне на боклуците - това е за извозването на 2 строителни контейнера.

Поне 2-3 седмици отиват за къртенето, преди да се почне същинската работа. При нея цените на лепенето на гранитогрес с материалите е 28 лв. на квадрат, въпреки че има и майстори, които вземат само по 16 лв., но за труда, а вие трябва да им осигурите теракола.

Гипсовата шпакловка на стените е по 6,50 лв. на кв. метър, а замазката на пода - по 19,60 лв. Боядисването с български латекс е 5,50 лв./кв. м, полагането на паркет - 23 лв., лакирането и цикленето му - 14 лв., и т.н.

Така сумата за апартамент от 65 кв. м минава 9200 лв., и то без стойността на купения фаянс, паркет, нова кухня, уреди и т.н.

Но да намериш добър и коректен майстор, си е игра на руска рулетка.
Още от статията на „24 часа"

"ЕК: Ако не продадете „Товарни превози", няма да разрешим държавна помощ за БДЖ", пише на първата си страница „Класа"
Продажбата на „Товарни превози" е единственият начин да бъде разрешено отпускането на държавна помощ за възстановяването на БДЖ, става ясно от поверителна версия на решението на Еврокомисията да разследва субсидирането на компанията, предоставена на klassa.bg. Според документа, подписан от вицепрезидента на ЕК Хоакин Алмуня, въпреки твърденията на българската страна всяка държавна помощ на „Холдинг БДЖ" означава и помощ на дъщерните предприятия - обслужващи съответно пътническите и товарните превози. Докато за комисията е спорно дали помощта за „Пътнически превози" би нарушила свободната конкуренция в сектора, оттам са категорични, че подобна помощ за „Товарни превози" е недопустима, тъй като в България има достатъчно частни жп превозвачи с висок пазарен дял.

ЕК също е отхвърлила голям брой от приложените мерки за собствено участие на компанията във възстановяването й, като на практика приватизацията на товарните превози е единствената призната такава. От Брюксел са категорични, че евентуален заем от страна на Световната банка не може да се разглежда като самоучастие, тъй като бенефициент по него няма да е БДЖ, а българската държава. Това обяснява и изненадващия отказ на Симеон Дянков да кандидатстваме за подобен кредит.

Любопитно е предложението от българска страна изтегленият заем от СБ да бъде внесен в българска частна банка, която е представила оферта за по-ниски лихви. Направен е опит разликата в лихвите също да бъде представена като самоучастие, което е отхвърлено от Брюксел.

Според ЕК собственият принос на БДЖ в процеса на преструктуриране трябва да бъде не по-малък от 50%, което означава, че компанията трябва да осигури не по-малко от 623 млн. лв. до 2016 г. Според предварителните очаквания от приватизацията на „Товарни превози" е трябвало да се получат 325 млн. лв. След провала на първия етап от приватизацията и очаквана от специалистите продажна цена под 200 млн. лв. все още не е ясно откъде ще се получат останалите пари, при положение че ЕК не признава заем от Световната банка като собствен принос.
Още от статията на „Класа"

„Комисия проверява ексминистър Трайков за конфликт на интереси", разкрива „Сега"
Бившият министър на икономиката Трайчо Трайков ще бъде изслушан от комисията за конфликт на интереси през тази седмица, съобщи пред "Сега" шефът й Филип Златанов. От думите му стана ясно, че комисията е намерила достатъчно основания, за да започне проверка за конфликт на интереси. "Всеки, който е обект на проверка, има право да бъде изслушан, за да защити своята позиция", обясни Златанов.

Преди няколко седмици Трайков сам поиска от комисията да го провери дали е бил в конфликт на интереси заради притежаваните от него акции в "Каолин". Връзките на Трайков с компанията станаха актуални след твърдения на премиера Бойко Борисов, че "Каолин" е един от основните виновници за високите цени на тока, тъй като продава скъп варовик за сероочистващите инсталации.

От декларацията на Трайков пред Сметната палата става ясно, че той притежава 278 акции в "Каолин". Впоследствие той обясни, че тези акции за миналата година са му донесли дивидент от 20 лв. Трайков притежава още 142 акции от ОЦК-Кърджали, 800 акции на ПИБ и 700 на "Софарма", 1885 акции на "Химимпорт", 227 акции на "Монбат", 11 803 акции на "Еврохолд", 750 акции на "Синергон", 600 акции на "Слънчев бряг", 1000 акции на "Химко", 100 на "Стара планина", 4550 на "Елана", 482 на "Капмакс", 25 на "Трейс", 85 на "Енемона" и 1000 на "Зърнени храни".

Според бившия министър тези му инвестиции са израз на доверие към българската икономика и са направени много преди да стане министър. Описани са в декларацията му пред Сметната палата още при встъпването му в длъжност. Трайков твърди, че докато е бил в правителството, не е правил никакви операции с тези акции.
Още от статията на „Сега"

„Половин милиард лева платени за магистрали", съобщава „Монитор"
Близо половин милиард лева вече са изплатени за реализацията на 5 от най-големите пътни проекти у нас. Това съобщи строителният министър Лиляна Павлова.

Общата стойност на проектите по Оперативна програма „Транспорт" (ОПТ) за изграждане на аутобани и първокласни пътища е 1,857 млрд. лв, като от тях са изплатени 467,8 млн. лв., което представлява над 26 процента от общата стойност на субсидията от ЕС, предвидена за тях. Общата стойност на безвъзмездната финансова помощ е над 1,77 млрд. лв., сочат данните на МРРБ.

Логично най-много средства са платени за довършването на последните 3 лота на автомагистрала „Тракия" - 370 млн. лв. Две от отсечките между Стара Загора и Ямбол вече са пуснати в експлоатация. Парите от ЕС, които са предвидени по този проект, са почти 700 млн. лв.

Досега за доизграждането на последните 2 лота на друга автомагистрала, водеща на изток от София - „Марица", са изплатени почти 62,5 млн. лв. Общата стойност на проекта, чиято апликационна форма бе одобрена от Брюксел през февруари, е над 398 млн. лв.

За „Струма" са платени към 22 млн. лв, сочат още сметките на МРРБ. За трите лота 1, 2 и 4, по които се работи преди края на този програмен период, е почти 656 млн. лв.

На строителя на участъка от автомагистрала „Хемус" от столичното околовръстно до пътен възел „Яна" вече реално са изплатени 8,556 млн. лв.

За изграждането на отсечката от главен път Е-85 между Кърджали и Подкова са платени над 4,77 млн. лв, което е повече от една десета от общата стойност на проекта от 45,4 млн. лв.
Още от статията на „Монитор"

„Смъртта на "Химко", обобщава „Капитал Daily"
Най-яркото доказателство за ефекта от забавената приватизация е врачанският торов завод "Химко", който от този месец отново е във фалит и предстои имуществото му да бъде разпродадено. Първо гордостта на социндустрията струваше милиарди, после през 1998 г. се провали първият опит за раздържавяване с цена от 100 млн. долара, накрая задлъжнелият торов завод беше продаден срещу символична сума. Новият противоречив стопанин така и не съживи предприятието и то тръгна по пътя на фалита, размина му се, като бе приет оздравителен план, който също не беше изпълнен. Така 13 години след приватизацията му агонията на неработещото предприятие ще получи развръзка - съдът най-сетне го прати в несъстоятелност и активите му ще бъдат продавани. Най-вероятно за скрап и като земя, защото заради дългия им престой мощностите едва ли могат да заработят отново.

Лятото на фалита

След няколкогодишно прехвърляне през различни инстанции Софийският апелативен съд е взел решение, че планът за оздравяване от 2007 г. не се изпълнява и дружеството трябва да бъде обявено в несъстоятелност. Искането е на двата най-големи кредитора - държавните "Булгаргаз" и НЕК, както и на Националната агенция за приходи. По последни данни към момента на приемането на оздравителния план след редукция от около 50% кредиторите имат да получават около 86 млн. лв. от "Химко". Предвидените разсрочени вноски не са били изплащани, констатират магистратите. Решението идва, след като в края на миналата година Врачанският окръжен съд отказа връщането към процедура по фалит. Със сегашното окончателно решение се обявява дружеството в несъстоятелност и се назначава за временен синдик Росица Томова.

Подготовка за разпродажба

Свикано е и първо събрание на кредиторите, което се е провело на 26 юли, но решенията не са видими в Търговския регистър. Пред "Капитал Daily" Томова обясни, че е избрана за постоянен синдик. Сега тя трябва да организира оценка на имуществото. После кредиторите трябва да решат как ще се продава - на куп или на части. Законът забранява да се приема втори план за оздравяване, така че със сигурност следва разпродажба.
Още от статията на „Капитал Daily"

"Жегите карат българина да спи на климатик", информира „Труд"
Заради жегите скочи потреблението на ток, дори когато българинът спи. Като цяло обаче, може би заради по-високите цени, през това лято в сравнение с миналото консумацията намалява, уточниха от bTV.

Според Електроенергийния системен оператор от началото на юни до 15 юли общото електропотребление е намаляло с 5 200 мегаватчаса в сравнение с миналата година.

В същото време обаче консумацията на ток за охлаждане на помещенията е по-голяма. Това е така нареченото „климатично електропотребление". То нараства, защото тази година средната температура е с близо 3 градуса по-висока от миналата.

В същото време нараства консумацията на ток през нощта, което означава, че българинът спи на климатик.

Така в магазините за техника отчитат ръст в продажбата на климатици, в един от тях те са скочили с 10 на сто в сравнение с миналата година. Най-продаваните моделите са от по-високия енергиен клас на цени между 700 и 1 000 лева.

По-голямото търсене и продажбите водят до по-голяма нужда от монтажни групи, отбелязва Йордан Вакъвчиев, управител на хипермаркет за техника.
Още от статията на „Труд"

"Витоша ски" сезира ЕК заради Закона за горите", съобщава „24 часа"
"Витоша ски" възнамерява да сезира Европейската комисия за промените в Закона за горите, които ограничават правото й на строеж на Витоша.

Това става ясно от съобщение до медиите. В него "Витоша ски" казва, че е законен собственик на лифтовете с безсрочно право на строеж. Новият Закон за горите обаче ограничавал това законно право. Затова планира да се обърне към ЕК.

През миналата седмица парламентът прие на второ четене промените в Закона за горите. Това стана след поредица от протести и дълго обсъждане. Според текстовете старите лифтове в природните паркове могат да се реновират и подменят с нови, но в сегашните граници.

На пресконференция днес от "Витоша ски" обещават да разкажат за бъдещето на ски зоната "Алеко". Ще отговорят и на въпроса защо са били принудени да не работят миналата година.

"Дали ще има ски сезон на Витоша през следващата зима съгласно новия Закон за горите, зависи от волята и обединените усилия на държавата и Столична община", се казва още в съобщението. "От нас зависи единствено обезпечаването на работата на лифтовете, за което поемаме обществен ангажимент", допълват от "Витоша ски".
Още от статията на „24 часа"

"Кабинетът търси къде зрее скъпото сирене", четем в „Стандарт"
Защо сиренето е скъпо, след като изкупната цена на млякото е ниска, а складовете на производителите са задръстени от стока? На този въпрос ще се търси отговор в сряда при премиера Бойко Борисов. Той събира министрите на земеделието, финансите и икономиката - Мирослав Найденов, Симеон Дянков и Делян Добрев. Идеята е да се проследи внимателно цялата верига на храните - от производителя, през прекупвача до търговеца. "Ако има макар и най-малкото намерение за спекула, ще го пресечем", коментира за "Стандарт" земеделският министър Мирослав Найденов. Неговото ведомство е направило вече анализ, който е бил поръчан от премиера през миналата седмица.

"Трябва да разберем защо в сегашната ситуация животновъдите са зле, въпреки милионите, който наляхме в отрасъла", каза още Найденов. На експертно ниво ще се търси възможност за преки и косвени мерки, които да подсилят бранша. Основно това са допълнителни средства и регулация на нормативната уредба. Правителството ще мисли дали животновъдите да не ползват земя за тяхната дейност с преференциални условия. Найденов обаче е категоричен, че няма да се намалява ДДС на храните, защото финансовото състояние на хазната не позволява в момента подобна стъпка.

"От друга страна, производителите на млечни и месни храни се оплакват, че търговците им поставят тежки условия, а големите вериги са чужди и изнасят капитала извън страната", коментира още той. Да се свързва поскъпването на горивата със скока в цените на хранителните продукти също било вид спекулация.
Още от статията на „Стандарт"