Виненият бранш традиционно е сред приоритетните отрасли в страната. За трудностите и надеждите на българските производители разговаряме с Наталия Къснеделчева - изпълнителен директор на Винпром Русе.
Г-жо Къснеделчева, икономическата криза не отмина и винопроизводителите, какви тенденции в бранша бихте откроили ?
Продажбите на вино в страната през изминалата година са спаднали между 30 и 50% по информация на Асоциацията на българските винопроизводители. Положителната тенденция към нарастване на винената култура у нас през последните години, стимулирана и от все голямото по-разнообразие и по-добро качество на предлаганите вина, за жалост беше задушена през 2010 година. В условията на криза българите пазаруват във все по-нисък ценови клас, което определи и най-голямо търсене при наливните вина и евтините ракии.
Очакванията в бранша са тази тенденция да се запази и през тази година. Като се има предвид, че последната гроздова реколта е с 30% по-слаба, изгледите за винопроизводството през 2011 г. не са добри. Независимо от това, тенденцията към непрекъсно намаление на цените на виното се очаква да продължи. От една страна, поради световната тенденция към спад в цените на вино, от друга страна - поради натиска на вносни евтини и относително качествени вина.
Като добавим към това и задължителното въвеждане на устройства за дистанционно отчитане на оборотите, сами виждате, че на българското вино хич не му е било лесно през 2010 година.
Как се справи Винпром Русе в тази ситуация?
Сравнително успешно. През 2010 г. продадохме почти 5 млн. литра вино. Продажбите ни на вътрешния пазар са нараснали от 1.86 на 2.6 млн., но това едва компенсира спада на износа в Русия. Нашите клиенти там също имаха доста проблеми - поредица от регулативни изменения, издаване на нови лицензи и др. Затова износът ни спадна от 4.2 на 2.22 млн. литра - такава е равносметката за деветте месеца на 2010 година. Сега се надяваме, че след като всички тази проблеми са преодолени, ще възстановим обичайните обеми за експорт към Русия.
Що се отнася до вътрешния пазар, и ние оцеляхме благодарение на наливните вина и евтините ракии. Пласирахме запасите от наливни бели вина и розе предимно на други заводи, но за съжаление печалбата от тези продажби е най-ниска.
Като цяло нямаме основания да се оплакваме от 2010 г. - задържахме производството почти на същите нива, като в предходните години, не сме спирали да работим нито за ден, не сме съкращавали хора.
Къде ще насочите усилията си през 2011 г.?
Ще търсим по-добра реализация на нашите продукти - максимално снижаване на разходите за производство и разпространение на продуктите ни. По отношение на износа - през 2011 г. ще се опитаме да се представим на алтернативни пазари. Освен традиционното ни участие в реномираното международно изложение „Продекспо" в Москва за пръв път ще се включим и във винено изложение в Украйна. През ноември вина на Винпром Русе ще бъдат представени и в Хонконг.
Благодарение на съдействието на Изпълнителната агенция за насърчаване на малки и средни предприятия тази година ще участваме и в най-престижния форум в областта на виното и спиртните напитки „Винекспо" в Бордо, Франция, който се провежда веднъж на две години.
Разширение на продажбите си ще търсим и на българския пазар по всички възможни начини - увеличаване на точките на продажби, развиване на възможност за он-лайн покупка на русенско вино и др. Присъствието ни в големите търговски вериги през последните години за съжаление става все по-трудно заради използваните от тях некоректни практики, противоречащи на правилата за лоялна търговия. Това е не само наш проблем, а проблем и на по-голямата част от основните български производители.
Вие знаете, че в началото на февруари 14 национално представителни организации на българските производители се обединихме в Инициативен комитет за честна търговия. Общата ни цел е да постигнем правила, регламентиращи законово лоялните търговски отношения между веригите и техните доставчици. Този проблем не е само български. Подобни нелоялни практики, каквито се развиха напоследък в България, се наблюдават и много други европейски страни. Затова в държави като Франция, Германия, Великобритания, Чехия, Унгария, Латвия и Румъния вече са приели закони или специален кодекс, регулиращ отношенията между производители и вериги.
Надявам се, че на българския пазар ще се наложат едни по-коректни практики, които ще дадат на производителите допълнителен стимул за преодоляване на кризата и ще бъдат от полза и за крайните потребителите. Защото, нека да си кажем истината: от острата конкуренция между веригите страдат и потребителите - получават продукти с много ниско качество.
Ние искаме да предлагаме на българските потребители качествено българско вино на добра цена.