„Здравната каса иска по 1 ден отпуск за преглед при лекар", пише на първа страница вестник "Сега"

За да насърчат българите да ходят редовно на профилактичен преглед, от НЗОК предлагат здравноосигурените да имат един или два дни платен отпуск годишно за тази цел. Идеята представи вчера зам.-директорът на НЗОК д-р Глинка Комитов.
Личните лекари са отчели, че за миналата година са направени 4 035 205 профилактични изследвания. Изданието цитира данни от социологическо проучване според което до средата на годината едва 1/3 от здравноосигурените са преминали задължителните прегледи. Въпреки задължителния характер, хората продължават масово да не ходят на профилактика.
Идеята на НЗОК за платения отпуск се приема противоречиво. Работодателите категорично не я одобряват с аргумента, че и в момента отпускът е достатъчно дълъг.
Д-р Комитов предлага още и листовки с правата на пациента да се получават със сметките за ток, допълва "24 часа".

„Лъжат ни с цените на сирене и мръвка", научаваме от вестник "Стандарт"

Реалната цена на сиренето е не повече от 3 лева. За толкова трябва да купуваме и килограм пилешко, а пържолите струват 6-7 лева, изчисляват експерти от Съюза на производителите на фуражи.
Сметките са направени на базата на количеството храна, необходима за отглеждането на животните. В магазините обаче плащаме за тези продукти между 2 и 4 лева отгоре.
Поскъпването на млечните храни и месото е спекулативно, заявиха от браншовата организация.
Търговците се оправдават със сушата и скока на зърното. Стойността на фуражите обаче се е увеличила само между 20 и 30 на сто. Освен това скъпите храни са отгледани с евтино жито. Според производителите продуктите, отгледани от скъпо зърно, ще излязат най-рано след месец.
Черният пазар на фуражи и изпразненият държавен резерв са основните виновници за кризата със зърното и високите цени на хранителните продукти, твърдят производителите. Половината от заводите, които правят храна за животните, са извън закона, не плащат данъци и подбиват цените.
Отчетените официално продажби са за 800 000 т фураж, а реалното потребление у нас е 1.4 млн. тона, твърдят от съюза.

„Строги немци ще ни дават книжки", е акцентът на вестник "24 часа"

Държавата може да прехвърли изпита за шофьори на външни организации, научаваме от материал на изданието". Вече имало сондажи с фирмите ТUV и DEKRA биха ли поели изпитите тук. В Германия тези фирми препитват водачите и правят технически прегледи. Те са известни с железните си критерии и неподкупност.
Германците ще организират препитванията, а инспекторите от ДАИ ще са със статут на наблюдатели с контролни функции.
"Министър Мутафчиев е подписал заповед, вече е решено", сигнализираха пловдивски инструктори.
"Няма договор, има само идея държавата да излезе от изпитите, но тя в момента се обсъжда", каза министър Петър Мутафчиев. Целта му била да спрат обвиненията, че се купуват книжки.

„НАП лови нарушители от турнето на Слави", съобщава вестник "Сега"

Националното турне на Слави Трифонов е съпровождано извън екипа му от търговци, които масово нарушават законите, съобщиха от териториалната дирекция на НАП в Русе вчера.
По време на концерта в града данъчните тръгнали да проверяват сергиите пред стадиона. Още на първите 6 щанда за дъждобрани, ядки, храни и напитки инспекторите установили, че се работи без касови апарати и не се издават фискални бонове. Проверката обаче спряла дотам, тъй като новината за данъчните се разнесла бързо по мобилните телефони и останалите продавачи изчезнали.
"Покрай турнето на Слави обиколихме вече половин България, но само в Русе ни създават такива неприятности", ожалиха се търговците след концерта.

„Близо половината от фуражите са нелегални", предупреждава „Монитор"

Между 40 и 50 процента от фуражното производството на комбинирани фуражи в България е в сивата икономика. Това съобщи проф. Любомир Драганов, експерт от Съюза на производителите на комбинирани фуражи в България (СПКФБ). Според официалната статистика през миналата година у нас са били произведени 850 000 тона. Броят на домашните животни в страната, обаче показва, че реалните количества са над 1,2 млн. т. В полулегалните фирми няма гаранция за контрол на качеството и суровините се използват неефективно. Това при високите цени на зърното е нерентабилно, уточни професорът.
Високите цени на зърното през това лято доведоха до чувствително поскъпване на фуражите, каза председателят на СПКФБ проф. Христо Станчев. Ръстът на цените в сравнение с август 2006 г е от 21 до 36 процента. Поскъпването е доста по-малко, отколкото при зърното, което е основната суровина за производство. Причината е, че повечето производители работят със зърно от старата реколта и с много ниска печалба, само и само за задържат клиентите си. У нас разрешение за производство имат 149 предприятия, като една трета от тях са малки и произвеждат от 500 до 1000 т годишно. Само два от заводите имат капацитет между 20 000 и 40 000 т. До 1989 г. у нас се произвеждаха 4,5 млн. т, добави експертът.
Сегашните цени на комбинираните фуражи са при 380-400 лв. на тон за зърното, уточни проф. Станчев. Нарастването на цените на зърното у нас, и по света е не само заради сушата. Причината е увеличаващото се производство на етанол от зърнени култури. В момента в България се наблюдава по-бързо нарастване на цените животинската продукция - месо, яйца, мляко и млечни продукти, отколкото на комбинираните фуражи. Това е резултат от слабия контрол. Напр. килограм сирене се произвежда от 6 л мляко, което се изкупува по 0,40 лв./ л. Сиренето обаче вече се продава и над 6 лв. за кг, добави шефът на СПКФБ.

„Отстъпките за "Гражданска отговорност" започнаха да отпадат", пише „Сега"

Застрахователните компании у нас започнаха да премахват отстъпките в цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Досега те правеха това само за шофьорите, които декларират, че няма да пътуват в страна от Европейския съюз.
Това съобщи вчера сайтът Investor.bg, като информацията бе потвърдена и от застрахователни агенти. Пред "Сега" те обясниха, че се чакат промени и в цените на полиците на "Армеец", но все още не е ясно какви ще са. От "Алианц" пък обясниха, че преди 1 януари са правили отстъпка за шофьори, които пътуват само в страната, но по-късно са премахнали отстъпката, така че сега цените няма да се вдигат. Премахването на отстъпката вече е факт за "Евроинс".
От 1 август отпадна изискването българските шофьори да показват на границите на европейските държави сертификат "Зелена карта", с който удостоверяваха, че имат валидна застраховка. Тъй като за сертификатите се доплащаха суми, които в някои компании бяха около 20 лв., сега дружествата вероятно ще ги включат в цената на застраховката.
Наскоро зам.-председателят на КФН Ралица Агайн обясни, че ако шофьорът е декларирал, че няма да пътува в ЕС, но го направи и предизвика там ПТП, застрахователят ще плати обезщетение на потърпевшия, но срещу некоректния клиент могат да бъдат предявени искове за големи суми.
ЦЕНИ
Според Investor.bg новата цена на "Евроинс" за леки автомобили до 1800 куб. см е 144.40 лв., докато досега с отстъпката е била 124.40 лв. С това цената на "Гражданска отговорност" към дружеството става една от най-високите при автомобилите до 1800 куб. см спрямо 99 лв. в "Български имоти", 100 лв. в ХДИ, 103 лв. в "Интерамерикан" и 104 лв. във "Виктория". "Евроинс" обаче е с по-изгодни цени при автомобилите с над 2500 куб. см.

„Банка ДСК с нов пенсионен фонд", предаде „Сега"

Втори фонд за доброволно осигуряване по професионални схеми навлиза на пазара. Той ще се управлява от "ДСК-"Родина", съобщиха оттам вчера. Досега такъв фонд има само "Алианц".
Новата тенденция на пазара, която е добре развита на Запад, няма нищо общо със задължителните професионални пенсионни фондове, които бяха създадени за хората с първа и втора категория труд. Професионалните схеми са доброволни. Работодателят и работниците се договарят за условията и се сключва договор с пенсионно дружество. Изборът на фонда се прави от работодателя, като няма пречка той да бъде акционер в дружеството, което управлява фонда.
За новите схеми се ползват данъчни облекчения, вноските се трупат по лични сметки на лицата, като ежедневно се начислява доход върху парите им. Предоставя се ежедневна информация за натрупаните средства, а гражданите имат доста свобода на управление на собствените си средства, поясниха от "ДСК-Родина". Все повече клиенти, които внасят по 50 000 - 150 000 лв. проявяват интерес към доброволните фондове за пенсия, съобщиха още от Банка ДСК, която е основен акционер във фонда.

С метан пътуваме три пъти по-евтино до морето", научаваме от Новинар"

Цената на бензина непрекъснато се увеличава, което прави все по-популярно и изгодно използването на метана като гориво за автомобила. Освен пестене на пари метанът гарантира и значително по-малко отделяне на вредни вещества в природата.
За да ползвате метан като гориво за вашия автомобил, ще трябва да монтирате метанова уредба, която ще ви струва между 900 и 3000 лева. Цената зависи от големината на бутилките и марката на автомобила.
15-годишен "Опел Кадет" с бензин харчи около девет литра на 100 километра градско каране. При цена от около 1,90 лв. за литър пробегът излиза 17 лв. Ако използва инсталация за метан, същият автомобил ще харчи около 5 килограма сгъстен природен газ на 100 километра и курсът ще струва едва 5 лв. Килограм метан се равнява приблизително на около 1.8 литра от течните горива. В момента килограм сгъстен природен газ се продава за близо 1 лев. За да стигнете до Варна с автомобил с метан, ще трябва да използвате около 23 кг от горивото и пътуването ще ви струва 23 лева. Същият маршут с бензин при разход от 8 литра на 100 километра ще ви излезе близо 70 лева. За да стигнете до морската столица с евродизел, ще трябва да платите около 67 лева.Така пътуването с метан до Варна ще ви излезе три пъти по-евтино спрямо бензина и евродизела.
Пътят до Бургас с метан ще ви струва около 20 лева, а с бензин близо 61 лева.
Използването на сгъстения природен газ е най-изгодно за висок клас автомобили с голям разход на гориво и при коли със значителен годишен пробег. В тези случаи екологичният и икономическият ефект са най-големи. У нас метанът е най-рентабилен в автобусния транспорт и при таксиметровите автомобили. Най-значим е екологичният ефект при използването му в автобусния парк, чийто дял за замърсеността на въздуха в градовете у нас е особено голям. В момента голяма част от автобусите в София и Пловдив могат да работят на двойно гориво с дизел или с метан.
За разлика от бензина автомобилното гориво от сгъстен природен газ не отделя серни и азотни окиси, оловни или други канцерогенни съединения и прах. Единственият вреден газ, който отделя метанът, е въглеродният двуокис, но и той е до 80% по-малко, отколкото при бензина. Отделят се предимно водни пари. Тези екологични предимства правят метана все по-желан в много европейски държави.
При сгъстения природен газ разходи за транспорт на гражданите, фирмите и държавата намаляват, защото той е най-евтиното гориво в сравнение с всички останали. Най-бързо върви въвеждането на метана при таксиметровите коли в по-големите градове. Средно една кола се зарежда за около 3-4 минути.

Минуси
Недостатък при използването на метана е тежката уредба, която се монтира в автомобилите, които се зареждат с метан. Това се налага, защото метанът изисква специални условия за безопасно съхранение. Освен от обикновена и легирана стомана вече съществуват уредби за метан, направени от най-новите композитни материали, които са много леки и здрави, твърдят експерти. Бутилките при метановата уредба са големи, защото вътре газът се съхранява под налягане от 200 атмосфери. Заради това те са стоманени и имат цилиндрична форма, без никакви заварки по тях.

Туристически срив в Несебър, 12% ръст на летуващите в Созопол", съобщи Монитор"

"Този сезон е най-слабият от 10 години насам за фамилните хотели и семейния туризъм в Несебър. Вече е месец август, а половината от легловата база на хората със семейни хотели и квартири е празна", съобщи председателят на общинския съвет в Несебър Янаки Стоянов, цитиран от БТА.
Според Стоянов причината за туристическия срив в Несебър тази година е въведеният тромав режим за издаване на визи за туристите извън ЕС, с който сме прогонили летовниците от Русия, Украйна, Сърбия, Македония към съседните ни конкурентни туристически държави.
"Не можем да обвиняваме за това ЕС, защото Гърция също е член на съюза, но там визите за тези туристи се издават веднага на границата при влизането им, а при нас процедурата е непосилно тромава", каза Стоянов. Според него държавата трябва да намери решение на този проблем по най-бързия начин, защото тези административни пречки нанасят сериозен удар върху най-печелившия отрасъл на икономиката ни, какъвто е туризмът. Освен всичко друго това е орязване на приходите към общинските бюджети и към държавния бюджет, допълни председателят на общинския съвет.
"Това не е само проблем на Несебър, можете да си представите как рикошира той върху другите курортни селища на юг от Бургас и изобщо в малките курорти по Черноморието ни, след като леглата в най-посещавания курортен град Несебър са празни", каза още Стоянов.
Междувременно от Съвета по туризъм в Созопол съобщиха, че са регистрирани 12% увеличение на летовниците до момента в сравнение с миналата година. Въпреки увеличената база, която през този сезон надхвърля 50 000 легла, над 90 процента от нея в момента е заета.
Освен българи, в курорта в момента са отседнали руснаци, украинци, унгарци, поляци. Повечето от туристите от Западна Европа са от скандинавските страни и Великобретания. За първо лято, след близо 20-годишно отсъствие, на созополския пазар се завърна големият норвежки туроператор "Лилипут Райзер". Договорените резервации на летовници от скандинавската страна са от средата на юни до края на август, като през следващия сезон, освен че ще се увеличи броят им, почивките ще започнат от 24 май.
Известен спад има единствено при посещенията на сърби и молдовци. Той се дължи на визовия режим. Той обаче, не се отразява на дестинациите от Русия, Беларус и Украйна. Тази година освен това в града летуват повече унгарци, чехи, поляци и словаци, предаде БГНЕС.
Според туроператорите през този сезон се забелязват завишени изисквания на туристите към местата за настаняване, което е свързано с тяхната по-добра платежоспособност. Местните туристически фирми очакват силният сезон да продължи и през септември.
Най-евтината цена при частните квартири е 15 лева на легло, а ако се предлагат и допълнителни удобства като телевизор, климатик и самостоятелен санитарен възел цените стигат до 20-25 лева.

Хотелиери поискаха забрана за нови строежи", разкри Сега"

С писмо до президента и премиера над 30 собственици на големи хотели в Слънчев бряг поискаха абсолютна забрана на строителството по плажната ивица и върху дюните в курорта.
"Настояваме за мораториум върху строежите на нови обекти в Слънчев бряг и Несебър, които се намират върху изключителна държавна собственост", заяви хотелиерът Стамат Мешинов. Той поясни, че декларацията е предизвикана от сигнали, че предстоят нови опити да се строи на плажната ивица.
По думите на Мешинов в подписката, която е адресирана и до министрите на екологията и регионалното развитие, са се включили доста от големите хотели в Слънчев бряг, Съюза на собствениците в курортния комплекс, както и туроператори. В нея се настоява и за публичност върху концесиите за плажовете.

Напрежение поне 300 волта по мрежата в Пловдив", информира Дума"

Стотици уреди на семейства от пловдивския кв. "Гагарин" са изгорeли при авария в понеделник вечерта. Над 40 са пострадалите домакинства само на три улици. Те ще искат от дружеството EVN, което държи местното електро, обезщетение и поемане стойността на ремонтите. Секунди преди спирането на тока около 22 ч., всички компютри, телевизори, DVD-та и друга електронна техника са излезли от строя, обясниха потърпевши. Те твърдят, че във всяко домакинство има по 2-3 изгорели уреда. Според техници, ремонтирали телевизорите на част от пострадалите, пораженията са причинени от ток с напрежение минимум 300 волта. От енергото посочиха като причина за аварията наводнен захранващ кабел. От EVN посъветваха пострадалите да подадат индивидуални жалби за изгорялата техника.

Нова такса оскъпява телефонните разговори", научаваме от Сега"

Нови по-високи цени за запазване на номера подготвя Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Според предложението, пуснато за обществено обсъждане на сайта на КРС, за всеки 8-цифрен национален номер вместо досегашните 20 ст. на година операторите ще трябва да плащат 28 ст. Това е таксата, която се плаща от БТК. Таксата за 9-цифрените номера, които се ползват от мобилните оператори, от 14 ст. става 20 ст.
Мотивът на комисията е, че много оператори запазват милиони номера, които не ползват, но в същото време не ги отстъпват на друг оператор. От "Мобилтел" и "Глобул" коментираха вчера, че по принцип не са съгласни с повишението на таксата, която ще трябва да оскъпи разговорите и ще внесат възраженията си в срока за обществено обсъждане.