В периода на прехода българското образование и наука продължават да са пред значими трудности, заяви министър-председателят Пламен Орешарски по време на дискусията в Министерския съвет за професионалното образование, цитиран от news.bg.

Той посочи, че се наваксва изоставането. Амбицирани сме да продължим реформите, започнати в по-предишния мандат, каза премиерът и се обяви за образование, което отговаря по-адекватно на трудовия пазар.

Днес образованието ни е все по-далеч от модерните форми на преподаване, изтъкна Орешарски. Учениците ни добре рецитират, но трудно решават практически казуси, по думите на министър-председателят. Това според него е и основният проблем пред образованието ни.

Световният опит, по думите на министър-председателят, може да ни е в полза. За пример той посочи германския модел на дуалната система.

Няма сектор по-важен от образованието, никъде другаде залозите не са по-големи, категоричен бе Пламен Орешарски. Образованието е приоритет и в политиката на бюджет 2014, увери премиерът и информира, че България ще разполага със 100 млн. евро от европейските структурни фондове за насърчаване на младежката заетост през следващите две - три години.

Професионалното обучение е приоритет за България, заяви от своя Божидар Данев от БСК, който откри дискусията. По думите му у нас има разминаване между професионалните образователни стандарти.

Имаме разминаване между нуждите и изискванията на пазара на труда и професионалното образование, според него.
Няма работа за хората, но няма и хора за работата, подчерта Данев. Без знания и компетентности според Божидар Данев няма конкурентност на пазара на труда.

Просветният министър Анелия Клисарова обясни, че ще има промени в закона за професионалното образование, съобразени с европейските изисквания. Тя се обяви за навлизане на новите технологии в професионалното образование.

Цел на управлението според Клисарова е намаляване на ранно напусналите деца образователната система - сега техният дял е 15%, целта е този процент да стане 10%. Друга цел е увеличаване на 40% на дела на хората до 34 години, които са завършили висше образование, който сега е под 35%.

Проблем пред образователната система е намаляване на дела на учениците в професионалните гимназии. Учениците ни предпочитат да учат в елитните гимназии, а не избират професионалното образование. Освен това в професионалните гимназии отиват да учат ученици с по-ниска мотивация и по-слаб успех, стана ясно от думите на Анелия Клисарова.
Застарява и учителският състав. Учителите в професионалното образование до 34-годишна възраст са намалели в последните години с 2860. Само 9,78% от учителите са до 34-годишна възраст в професионалните гимназии. За сметка на това учителите до 60-годишна възраст са се увеличили с 1625.
От доклада на министър Анелия Клисарова стана ясно още, че туризъм и информационни технологии, са най-търсените специалности в професионалните гимназии.
МОН предлага преференциален прием на учениците от професионалните гимназии, които са показали сериозни резултати в обучението си, както и създаване на стимули за работодателите да наемат тези ученици на работа. Време е да мислим за професионалното образование като инвестиция, а не като разход, призова още Анелия Клисарова.