„Перат дрога в язовирите", четем от първата страница на „Стандарт"
Освен за поливане язовирите стават и за пране на пари от дрога. По тази схема е работил арестуваният наскоро наркобос Стефан Бонев-Сако. Това твърдят участници в разследването на бандата на ромския тартор. Първоначално Бонев въртял строителни фирми, но след като кризата ударила този бизнес, той се прехвърлил към наемането на язовири. Сако е правел това чрез фирмата си "Самекс комерс". През януари 2011 г. тя започнала с размах да търгува с риба. Както Косьо Самоковеца твърдеше, че се е замогнал от картофи, така Сако обяснявал пред данъчните, че печели от шарани, коментират полицаи. Чрез други свои фирми Бонев играел и в търгове за обществени поръчки, чрез които вероятно също е легализирал доходите от наркотрафика.
Според ченгетата този път босът няма да се измъкне без присъда, защото срещу него ще свидетелства Веселин Христов-Кубинеца, считан за дясната му ръка.
Още по темата от „Стандарт"
„Цените на бензина и дизела поставиха нов рекорд", разкрива от първата си страница „Сега"
Цените на горивата покориха поредния връх. След като в средата на миналата седмица петролът удари безпрецедентните за последните 6 месеца 120 долара за барел, "ЛУКойл Нефтохим" вдигна цените на най-масовия бензин А 95 с 1.7%, а на дизела - с 1.41%. От 16 февруари цените на едро на бензина и дизела са се повишили съответно с 4 ст. и 3 ст. Това автоматично се отрази в цените на дребно с почти идентични стойности. Така дизелът достигна рекордни нива от 2.70 лв. на литър, а безоловният бензин А 95 вече се продава за 2.57 лв. за литър.
Цифрите от февруари бият предишния рекорд от 2008 г., когато по бензиностанциите литър дизел се продаваше за 2.67 лв., а бензин А 95 - за 2.54 лв.
Данните на Националния статистически институт сочат, че за година литърът дизел е поскъпнал с 30 стотинки, а бензините - между 10 и 16 стотинки.
Според търговския директор на компанията "Ромпетрол" Станимир Смилков поскъпването у нас е естествена последица от движението на цените на петрола и течните горива на международните пазари. Според него пазарната конюнктура не дава поводи за оптимизъм и до седмица може да се очаква още по-голямо повишение. "Не мога да прогнозирам какво ще е поскъпването, но промяната при суровия петрол се отразява на всички горива. Трябва да се има предвид, че макроикономическите фактори влияят много, а те се изменят изключително динамично. Още в понеделник положението вече може да е различно", коментира Смилков.
Още от статията на „Сега"
„Заради дизела очакват нов скок на билета за автобус" е едно от заглавията от първата страница на „24 часа"
Превозвачи са притеснени за цената на дизела. Те увеличиха цената на билета за автобус от 1 февруари с около 5%. "Ако продължава с този темп - за 20 дни нафтата поскъпна с 30 ст., ще трябва да вдигам цените с още 5 на сто", коментира вчера шефът на "Карат-С" Миролюб Столарски.
Към края на годината като нищо дизелът ще удари 3 лв. Това пък прогнозира вчера шефката на "Етап" и "Груп" Галя Топалова. Тя очаква към май горивото да скочи с още 10 ст. Вече вдигнахме цените с 2 лв. за дълги разстояния и с 1 лв. за къси. Не можем повече, защото няма пътници, а и БДЖ ни е жестока конкуренция, смята Топалова. Но към месец май, ако се запази този темп на растеж на горивото, пак ще има увеличение на цените на автобусите, казва и тя.
И шефът на "Биомет" Ваньо Алексиев призна, че продължи ли дизелът нагоре, ще трябва да мислят за по-скъпи билети. Миналата седмица дизелът стигна 2,70 лева. От началото на февруари поскъпването му е с 4 ст.
Още от статията на „24 часа"
„15 лв. такса "майка" в "Пирогов", е водещото заглавие на „Труд"
Петнадесет лева на ден - толкова трябва да брои всеки родител, пожелал да "поглези" болното си дете, като остане край леглото му в столичната многопрофилна болница "Пирогов". Това сигнализира пред "Труд" възмутена майка на 7-годишно момиченце.
Проверка на "Труд" показа, че харчовете, посочени от здравното заведение, които се покриват с т. нар. такса "придружител", са повече от любопитни.
В ценоразписа са изброени 5 услуги, които родителят получава срещу тези 15 лева - ползване на вода в отделението, ползване на осветление, ползване на баня, тоалетна и на вода (този път топла), ползване на отопление.
Най- скандална е третата точка - от "Пирогов" са калкулирали дори ползването на ток за зареждане на телефонна техника. По молба на "Труд" експерти от два телекома изчислиха, че токът, който "гълта" зарядното на среден клас телефони, е не повече от 1 лев за година. Таксата не осигурява най-нужното на майката - легло!
Пресаташето на "Пирогов" Александра Калоянова отказа коментар, а телефонът на управителя на болницата проф. Димитър Раденовски, утвърдил таксата "придружител", вчера беше изключен.
Проверка на "Труд" показа, че проблемът с "рекета" над родители е от години, но законодателна реакция от здравното министерство няма.
Форумите в интернет са пълни с възмутени коментари и разкази на родители по темата. Ето например какви са впечатленията на една майка от детско отделение в "Пирогов": "В общото отделение стаята е 4/5м с 5 легла за малки деца. Ако има майки - за тях са ниски детски столчета между леглата, на които трябва да клечат, а и да спят. След като се загасят лампите, някои деца започват да плачат, това е нормално, защото са оперирани, а и са малки, а други не могат да заспят от това и започва някакъв кошмар. Излизат и ХЛЕБАРКИ по стените, които са доста нагли и навлизат и по леглата, така че аз и с това съм се занимавала през нощта - да трепя гадините, преди да са нагазили сина ми."
Още от статията на „Труд"
„Всеки трети на работа в София", изчисли „Монитор"
Всеки трети българин ще се труди в София след 10 години. Това прогнозират експертите от Агенцията по заетостта. Според тях заради неравномерното икономическо развитие в различните региони на страната трудовата миграция ще се задълбочи и Североизточна и Северозападна България постепенно ще бъдат обезлюдени. В същото време броят на жителите на столицата ще продължи да набъбва, като се очаква около една трета от цялото население да живее и да работи в София.
По данни от 2011 г. в 8 области равнището на безработица е по-ниско от средното за страната, а в останалите 20 области трудовият пазар продължава да е нестабилен. Там над 10% от населението трудно намира препитание, обясняват от социалното министерство.
Данните на НСИ също показват, че продължава тенденцията от предходните години най-ниското равнище на безработица да се отчита в София, Варненска, Габровска, Бургаска и Старозагорска област. Все още атрактивен трудов пазар има и в Пловдивска и Русенска област. Там хората много по-рядко напускат домовете си в търсене на препитание.
В същото време данните показват, че най-голям проблем с намирането на работа имат живеещите в районите на Търговище, Монтана, Смолян, Видин и Силистра. Хората в Разградска, Врачанска и Шуменска област също изпитват затруднения в набавянето на насъщния и често им се налага да пътуват до по-голям съседен град или до друга държава, за да се трудят.
Най-висока е безработицата в Каолиново и Никола Козлево. В двете общини в Шуменска област хората без никакво препитание са около 63-64%. Всеки втори е бил без работа и във врачанското село Борован, монтанското село Якимово и град Димово, Видинска област. Като цяло се запазва тенденцията северозападните и североизточните райони на страната да са най-слабо развити икономически. Хората от тези населени места най-често се придвижват към София и Варна с надеждата да си намерят добре платена работа.
Още от статията на „Монитор"
„Продажбите на нова коли тръгват с бавна скорост нагоре", съобщава от първата си страница „Класа"
Пазарът на нови автомобили тази година тръгва с бавна скорост нагоре. Прогнозите са за минимален ръст от 5-10%. Около това мнение се обединиха водещите автодилъри у нас. Дъното на пазара бе достигнато през 2010 г., но за съжаление не се очаква бурен ръст, а запазване на нива, близки до тези от 2011 г., обясни Виктор Мезан, мениджър продажби в Mitsubish. Раздвижването в сектора в посока по-сериозен ръст ще зависи от икономическата и политическата стабилност в еврозоната, както и постигането на икономически ръст в България, което от своя страна ще даде на клиентите по-положителни очаквания за бъдещето и покупката на нов автомобил отново ще влезе на дневен ред, обясни експертът. Неговата прогноза е за 5-8% ръст. От „Балкан стар" също потвърдиха, че за преодоляване на дъното може да се говори дотолкова, доколкото е преминал общият икономически спад, но това съвсем не означава, че скоро ще бъдат достигнати нивата от 2007- 2008 г. При лекотоварните автомобили, които служат и като превоз за по-голямо семейство или група пътници, за съжаление все още няма никакви индикации за нарастване, дори ще е много добре, ако се запазят нивата от 2011 г. Луксозният сегмент в България показа тенденция към повишаване на продажбите, като всички участници на него и поотделно имат положителен ръст през 2011 г. Като оставим настрана темата с реекспорта, която действително изкривява картината, считаме, че тенденцията ще се запази и през тази година, коментираха от компанията.
Велко Лазов, управляващ директор на Toyota Balkans, посочи, че все още е твърде рано да се правят прогнози за цялата година. „През първия месец компанията ни отбеляза ръст, но данните показват, че пазарът е на по-ниски нива от същия месец на 2011 г. За годината очаквам да има покачване до около 10%", обясни той.
В същото време автодилърите продължават вече трета година да се надпреварват в предложенията, промоциите и екстрите, които дават при покупката на нов автомобил. В каталога на водещите компании могат да се открият оферти за семеен Mercedes за 288 евро на месец, Audi за 267 евро, Infinity на безлихвен лизинг или Citroen C1 за 3 лв. на ден. Освен това може да се купи Toyota Aygo за 159 лева месечно. Според Велко Лазов, когато има добра промоция, има и клиенти. Той обясни, че потребителите вече са много внимателни в избора си, като проучват всички оферти и решението им трае между 2 и 3 месеца.
Още от статията на „Класа"
„Мръвката поскъпна за Великденските пости", обобщава „Стандарт"
Цената на свинската пържола днес удря 7,50 лв. за килограм в месарницата на Колхозния пазар във Варна. Средно с 25-30 ст. е поскъпването на месото точно в деня, когато започва Великденският пост и потреблението ще се свие. Все едно да вдигат цената на банските преди зимата или на ските през лятото, мърмореше вчера търговец на карантии. До вчера цената на контрафилето беше 9,20 лв. за кг, свинското бонфиле - 11,20 лв., свинското без кост - 8,20 лв., свинските гърди с кост - 7,70 лв., каймата - 6,60-6,80 лв., а джолана - 3,90 лв. за кг. Говеждото месо беше 8,90 лв., а овчето - 7,20 лв. С наближаването на Великден цената на агнешкото бавно върви нагоре и вече минава 12,90 лв., а за празника може да стигне 13,90-14 лева за килограм, смятат месари край морето.
Поскъпването на месото в магазините се дължи на увеличаването на кило свинско живо тегло от 2,50 лв. на 2,60 лв. за килограм. Поскъпването е символично, само 3-4%, на фона на скока на фуражите, обясни Наско Манасиев, собственик на една от най-големите свинеферми в с. Слънчево и член на УС на Асоциацията за промишлено производство на свинско. Той посочи, че фуражната пшеница, която е основен компонент в менюто за угояване на свинете, е скочила само за година и половина от 230 лв. на 370 лв. за тон.
Още от статията на „Стандарт"
„Фирмите в България и Румъния са оптимистите на ЕС", разкрива „Сега"
Бизнесът в Европа съвсем отчетливо се раздели на оптимисти и песимисти. Черногледите предприемачи са в еврозоната, позитивно настроените - извън нея, а в България делът на фирмите, очакващи добра 2012 г., е най-висок. Това разкрива мащабно проучване на Eurochambers - Асоциацията на търговско-промишлените палати в Европа, проведено сред 70 000 предприемачи в 25 страни. Eurochambers традиционно изследва нагласите на бизнеса всяка година, като обобщава очакванията за инвестиции, продажби, износ, работни места. Фирмите отговарят на 12 въпроса, като посочват дали прогнозата им за 2012 г. е по-добра, по-лоша или съвпада с миналогодишната.
Новото изследване разкрива, че само в България, Турция и Румъния увереността на бизнеса расте през последните 3 години, а в повечето страни от еврозоната властват минорни настроения. Делът на оптимистите е най-висок у нас, в Швеция и Турция, а в Гърция, Испания, Португалия гемиите на бизнеса направо са потънали.
Делът на предприятията, които очакват нови инвестиции тази година, е най-голям в Турция, Полша, България и Румъния. В Гърция, Португалия и Испания пък има срив на надеждите за свежи инвестиции т.г. Просто предприемачите са наясно, че капиталите бягат от държави, които се борят с бюджетни дефицити и големи дългове.
България и Румъния отбелязват най-голям ръст на очакванията за добри продажби през 2012 г., а делът на фирмите, които са оптимисти за приходите си, е най-висок в Полша, Турция и България.
Гърция заедно с Португалия и Испания води по мрачни очаквания за свиване на вътрешния пазар. Оптимистите за износа са се увеличили най-много в Португалия, България, Гърция. Унгарските мениджъри пък масово са влошили оценките си за експорта спрямо 2011 г.
Още от статията на „Сега"
"13% от българите са пазарували онлайн", информира „Класа"
13% от пълнолетните българи или 28% от интернет потребителите в страната са пазарували онлайн поне веднъж. Данните са от специалното социологическо проучване на ББСС „Галъп интернешънъл", посветено на световната финансова криза.
С увеличаването на дела на интернет потребителите у нас и развитието на сайтовете за групово пазаруване интернет търговията става все по-популярна и достъпна алтернатива на обикалянето на магазини и търговски обекти. Преди по-малко от година 5% от целокупното население и 11% от интернет потребителите заявяваха, че са купували стока или услуга чрез сайтовете за колективно пазаруване.
Пазаруването онлайн е най-популярно сред българите на възраст 18-40 години. 29% от всички хора между 18 и 25 години у нас заявяват, че са правили покупка от сайт поне веднъж в живота си. Подобен е процентът на висшистите, които пазаруват по интернет. Значително по-висок дял на потребителите на услугите на интернет търговците откриваме и сред българите със среден и над средния материален стандарт, както и сред жителите на столицата.
Най-често купуваната стока онлайн са дрехите и обувките въпреки риска от това да не уцелиш точния размер или модел. 57% от българите, които са пазарували по интернет някога, заявяват, че са купували именно облекло или обувки. Второ по популярност пазаруване от 26% от интернет купувачите е техниката. Следват книгите, филмите и музиката, купувани онлайн от 20% от българите, разчитащи на интернет търговията.
Онлайн магазините на производители и търговци са най-често предпочитаният начин за пазаруване на интернет купувачите. 38% от тях заявяват, че най-често избират да купят от такъв сайт. Сайтовете за колективно пазаруване и аукционните сайтове от типа ebay са следващи по предпочитание с равни резултати - 26% от запитаните. Докато онлайн магазините и аукционните сайтове са с най-висока популярност сред най-младите интернет купувачи, то сайтовете за колективно пазаруване намират най-голяма аудитория сред 26-40-годишните.
Още от статията на „Класа"
"Банковите такси замръзнаха", съобщава „Монитор"
Банките у нас не са променили съществено таксите, които събират от граждани през миналата година. Това означава, че няма съществено оскъпяване на плащанията с дебитни или кредитни карти, на обслужването на банкови сметки и др. Приходите от такси на трезорите обаче растат. Според експерти това се дължи на повече на брой банкови карти у нас и на ръста на транзакциите, показа проверка на „Монитор".
874,9 млн. лева са събрали банките от такси и комисиони през миналата година, показват данни на Българската народна банка (БНБ). В сравнение с 2010 г. това е с 3,6% повече.
Тогава сме платили на трезорите такси и комисиони в размер на 844,1 млн. лева. Банкери посочват, че по-високите приходи се дължат на разрастващата се употреба на банкови карти у нас и лекия ръст в кредитирането.
През миналата година отпуснатите заеми в България са се увеличили с 4%. Наскоро пък от VISA съобщиха, че издадените карти в България са се увеличили с 14 на сто, а плащанията с тях са скочили с 33%. „От една страна, имаме повече кредити, от друга - повече трансакции. Нормално е да има ръст на приходите от такси и комисиони. И това е, без да включваме инфлацията за миналата година, категоричен е Емил Вучков, директор „Продуктова и пазарна политика" в МКБ Юнионбанк.
Според изпълнителния директор на „Кредит Център" Тихомир Тошев ръстът на таксите, събрани от банките, се дължи също на нарастване броя на транзакциите. „Таксите по потребителските и ипотечните кредити не са увеличавани, дори някои от тях са по-изгодни заради промоциите на трезорите", допълни той.
Ръстът на приходите от банкови такси не е свързан с оскъпяване на таксите за граждани, каза Иван Стойков от „Моите пари". „Ако има промени, те са по-скоро за предоставяне на услуги за юридически лица", коментира той. Стойков обясни, че компанията направила анализ на основните такси, които събират трезорите за времето от 2009 г. до 2011 г.
Още от статията на „Монитор"
"Студът напомпа цените на храните", съобщава „Труд"
Цените на основните храни на едро продължиха да се повишават и през последната седмица, показва редовният бюлетин на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата. Като основна причина търговци на тържищата изтъкват лошото време, което затрудни доставките на хранителни продукти от внос.
За последната седмица най-много е поскъпнало зелето - с 13,6% или 6 ст. на килограм. За 2,95 лв. се е продавал килограм оранжерийни краставици по борсите през изминалата седмица. Поскъпването е с 20 ст. или 7,3%.
Още от статията на „Труд"