Каква е равносметката за първата година на новото общинско ръководство в Русе? За усвояването на европейските средства, за икономика и здравеопазване, за перспективите пред младите хора в града, разговаряме с кмета Пламен Стоилов
Г-н Стоилов, измина една година, откакто встъпихте в длъжност като кмет на Община Русе? Каква е Вашата равносметка за изминалия период?
През изминалата една година успяхме да реализираме не малка част от заложените в управленската ми програма проекти и идеи, а друга част са в процес на разработване и предстои също да бъдат реализирани. До този момент, времето през което е можело да се направи нещо от предишната администрация, реално е било пропуснато. Именно това е една от основните причини да предложим нова структура на Община Русе. Общинската администрация вече работи на пълни обороти и при строга дисциплина. Друга важна за нас задача е финансовата стабилност, която ще гарантира успешното изпълнение на целите които сме си поставили до края на мандата.
Как оценявате работата на общината по усвояването на средства от европейските фондове?
Само за първата година от мандата сме управлявали успешно проекти на обща стойност над 72 млн. лева. Тази сума е почти колкото бюджета на Община Русе, който е 81 млн. лева.
От 12 наследени проекта от предходната общинска администрация, всички първоначално заварени в критично състояние, успешно финализирахме пет. Те са на стойност 5,9 млн. лева. Останалите 7 наследени проекта са в процес на реализация, като общата им стойност възлиза на повече 5,5 млн. лева. През последните 12 месеца сключихме 14 нови договора за финансиране на обща стойност от близо 61 млн. лева. Същевременно, с това депозирахме 8 нови проекта, за които предстои да бъдат сключени договори за финансиране на обща стойност над 100 млн. лева. Към момента разработваме 5 проектни предложения чиято прогнозна стойност е около 8 млн. лева.
Какво постигнахте заедно с екипа си в областта на икономиката и инвестициите през отчетния период?
Повишената събираемост на местните данъци и такси е една от първите крачки, които направихме в посока подобряване на финансовата дисциплина. С 2,4 млн. лева са повече постъпленията от местни данъци и такси общинската хазна за тази година, в сравнение с изминалата 2011 година. Направихме стратегическа оценка относно визията на Община Русе за участието й в търговски дружества. Резултатът е преструктуриране на 5 търговски дружества. Оптимизирахме дейността на всички общински предприятия чрез преструктуриране и откриване на нови. Общинските предприятия „Арт" и „Доходно здание" бяха обединени в ОП „Русе арт". Общинските предприятия „Спортни имоти" и „Комунални дейности" са с допълнен предмет на дейност. Създадохме Общинското предприятие „Социално предприятие - общинска трапезария", което заработи наскоро по проект, финансиран по ОП „Развитие на човешките ресурси".
Предприехме действия и за безвъзмездно придобиване собствеността от държавата на 31 броя имоти, с които ще бъдат задоволени общински потребности. Сред тях са Гребната база в Лесопарк „Липник", териториите на парк „Приста" и лесопарк „Липник".
Г-н Стоилов, известно е, че на територията на Община Русе бяха реализирани няколко големи проекта в областта на здравеопазването. В този смисъл, какво друго от заложените в управленската програма идеи в областта на хуманитарните дейности успяхте да свършите?
Да, наистина, в сферата на здравеопазването, можем да се похвалим с един от най-големите реализирани проекти. В началото на тази година беше официално открит новият АГ-комплекс на стойност 8,5 млн. лева. Това е един дългоочакван от русенци проект, реализацията на който беше отлагана твърде дълго от сменилите се не един и два кметски екипа в Община Русе.
Преди месец, министърът на здравеопазването Десислава Атанасова постави началото на реалните дейности по проект "Eвропейско качество на здравеопазването чрез реконструкция и енергийна ефективност в МБАЛ Русе АД" за 8,6 млн. лева. Той се осъществява по оперативна програма "Регионално развитие". Основната му цел е подобряване и модернизиране на здравната инфраструктура, повишаване качеството на медицинската помощ, ранното диагностициране и адекватно лечение на над 32 000 пациенти, които посещават русенската болница годишно.
Що се отнася до другите области в хуманитарната сфера, работим активно за реализирането на една от основните цели на управленската ни програма - възстановяване, модернизиране и поддържане на материално-техническата база в детските градини, училищата и обслужващите звена. За една година, общата сума за вече осъществени строително-ремонтни работи в учебните заведения е над 4,3 млн. лева.
Най-голямото ни постижение в областта на спорта, който също е сред основните приоритети на кметския екип, е реновираната лекоатлетическа писта на Градския стадион в Русе, като стойността на проекта е над 1,2 млн. лева. Новото съоръжение даде възможност след 20-годишно прекъсване да бъде възстановен Международният лекоатлетически турнир „Младост".
Дупките по улиците и кучетата са сред проблемите на повечето от големите градове в България. Как се справяте с тези два проблема в Русе?
Както сама отбелязахте, тези са два от проблемите, за решаването на които управител на големите градове са насочили не малко усилия, средства и капацитет за решаването им. Така е и при нас. Инвестирахме 203 хил. лв. в ремонт на общинска пътна мрежа. Ремонтирахме пътен участък в Индустриалната зона, като така създадохме условия за нормална работа на фирмите там. Разработихме и активно работим по изпълнение на Общинска програма за намаляване на популацията на бездомните животни и разширяване на приюта. За постигнатото в тази посока, получихме високо признание от една от най-авторитетните природозащитни организации - британската Догс Тръст.
Вниманието ни ангажира и друг от проблемите на големите градове - паркирането. Затова сме във финална фаза на изграждането на нов паркинг, с капацитет над 100 автомобила, който ще облекчи паркирането в централната градска част.
Работим активно и върху друг не по-маловажен въпрос за всеки един голям град - съхраняването и преработката на отпадъците. Изготвихме инвестиционен проект за закриване и рекултивация на старото депо за битови отпадъци в рамките на ОП „Околна среда 2007-2013". В процес на изготвяне е и технически инвестиционен проект за инсталация за предварително третиране на битови отпадъци. Разработваме и Интегрираният план за градско възстановяване и развитие на Русе.
А успявате ли да се справите с безработицата и как мотивирате младите хора да останат в Русе?
Добре знаете, че въпросите за заетостта и безработицата са в компетенциите на Министерството на труда и социалната политика, в частност на Агенцията по заетостта. Това, което съвместно с екипа ми правим, за да повишим броя на работните места в Русе и да намалим безработицата, особено сред младите хора, са косвените мерки, които са в нашите правомощия. Те включват подобряване на инфраструктурата, което е важно условие за нормалната работа на бизнеса, както и за привличане на инвеститори. Предлагаме подходящи терени на инвеститори, решили да стартират производство на територията на Община Русе и ги подкрепяме в реализирането на идеите и проектите им.
Работим активно за създаването на прозрачна бизнес среда и облекчаване на административните услуги, което също е важен фактор за създаването на нови работни места. Организираме и участваме в срещи между представители на бизнеса и хора, които активно търсят работа. Много младежи намериха работа в общинската администрация (и не само там) именно чрез различни програми за заетост на Агенцията по заетостта.
Срещате ли подкрепата на правителството и на русенци за реализирането на целите от управленската ви програма?
Да, категорично мога да заявя, че имаме пълната подкрепа както на министрите, така и на премиера Бойко Борисов. Работим в много тясна връзка и с пълното съдействие на народните представители от ПП ГЕРБ от нашия избирателен район. Радостно е, че съвместните ни успехи намират признание не само сред нашите съграждани, а и извън пределите на страната. Свидетелство за това са призовете и наградите, които получи кметският екип в рамките на първата година от управлението си. Станахме носители на авторитетната международна награда „Обединена Европа" и бяхме удостоени със сертификат „Best Cities" от Европейската бизнес асамблея.
Получихме наградата „Община - реформатор" на Осмата годишна среща на българските местни власти в Пловдив. Удостоиха ни и с отличието Награда „Най-активна община" на Оперативна програма „Регионално развитие". Вицепремиерът Дянков ни класира на второ място сред общините с най-добра финансова оценка. Всички тези отличия и признания ни мотивират да продължим да работим със същата упоритост и последователност за да оправдаем гласуваното ни преди една година доверие от нашите съграждани.