Неизменна част от човешката природа е когато нещо работи добре, да не ти прави впечатление. Такъв е случаят и с мобилните мрежи - работят ли добре, значи са незабележими за обикновения потребител.
Някога те бяха едно малко технологично чудо за всички нас и нуждата от заставане до прозорец (или на по-високо място) само подчертаваха колко крехка е магията на безжичното "Ало". Днес приемаме за даденост 5G връзките и стотиците мегабити в секунда в джоба си - те са просто фон за всичко останало, което правим. Да си свързан днес е като да имаш ток и вода.
А всъщност никак не е лесно тривиалното в нашите очи да се случва 24/7/365. Знаят го най-добре в CETIN - една от водещите компании у нас в сферата на телекомуникационната инфраструктура. В нейните редици вече влизат и хора от Gen Z - поколението, което не помни света без смартфон.
Горното изречение не е съвсем вярно. Димитър Стоилов помни "тухличките" и даже е използвал телефон с шайба. Защо обаче е избрал кариера в телекомуникациите, а не някоя по-"шарена" и "модна" сфера?
"Наистина, приемаме мобилната свързаност за основна услуга, без която не може. Точно защото е нещо, което всички използват и се приема за базово и всъщност не е съвсем лесно да се реализира. Стана ми интересно и затова реших да запиша "Телекомуникации" в Техническия университет и оттам тръгна всичко", отговаря младият инженер "Управление на услуги" в CETIN.
Пътят
С бъдещата си компания Димитър се среща по време на презентация в ТУ, когато е в трети курс. "В края ѝ обявиха свободни позиции. Тогава търсех работа, кандидатствах и през март 2023 г. започнах работа в CETIN. Това за мен беше и първа работа", разказва той.
"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.
Първа работа и то каква - стажантска позиция в мрежовия оперативен център (NOC). Това е сърцето на всеки телеком. В него денонощно инженери следят състоянието на мрежата и при проблем действат заедно с други отдели за разрешаването му.
"Определено имаше разлика между теорията и практиката. В университета всичко се разглежда поотделно и е много добре разбито. В момента, в който влезеш на практика и видиш реалната мобилна мрежа, рязко се усложнява всичко", признава Димитър. Въпреки това е категоричен - теоретичните познания са му помогнали да се ориентира по-бързо.
Като предизвикателство с днешна дата отчита адаптацията към мащаба на компанията: "В университета има проекти, в които сте по трима-четирима, но в момента, в който имаш една организация с много хора и много отдели с комуникация между различните звена, има процедури, които трябва да се следват, за да може всичко да върви гладко".
Очевидно резултатът е добър, защото Димитър първо получава постоянна позиция в NOC, а след това става инженер "Управление на услуги". Сега заедно с колегите си отговаря за услугите с добавена стойност на Yettel като SMS, MMS, Funcall, дигиталните услуги като HBO Max и Storytell, но и за много вътрешни системи.
Действително, днес по-малко хора пишат традиционните текстови съобщения и те може би даже изглеждат демоде, но именно от функционирането на услугата зависят много други - защото днес SMS-ите се пишат от машини за машини за целите на банки, социални мрежи и много други системи.
"Когато се случи така, че не ти работи SMS услугата, можеш да се окажеш в много неприятна ситуация - например, да не можеш да си влезеш в електронната поща. Както е услуга, за която рядко се сещаш, се оказва, че тя ти стопира и другите дейности в ежедневието", обяснява младият инженер.
Средата
Заедно с Димитър стаж са започнали още трима младежи и от тях само един вече не е в CETIN. "Аз имам колеги, които са тръгнали от ниво call center и са минали абсолютно всички етапи на развитие до позицията, на която са в момента", допълва той.
Работата е отговорна. Дежурствата са свързани с това в 3:00 часа през нощта да се отстраняват проблеми или да стане сериозна авария 5 минути преди застъпването на другата смяна. Димитър признава, че work-life balance му е "малко непонятен термин", но е категоричен - човек не трябва да си носи работата вкъщи.
"За момента смятам, че относително добре се справям от гледна точка на това когато съм на работа, да съм на работа и когато се забавлявам, да се забавлявам както трябва. Не трябва едното да пречи на другото. Това е една от причините да остана в CETIN след стажа - фирмата ми позволява да се чувствам добре както на работното място, така и извън него", допълва той.
А на работното място в телекомуникациите Gen Z има възможността да черпи знания от поколението на родителите си, което е изградило от нулата мобилните мрежи у нас. Трудно ли се предава опитът в тази толкова специфична сфера?
"Смятам, че съм привилегирован да имам възможността да работя с тези хора. Винаги, когато съм попадал на по-засукан казус, на нещо, което не ми е съвсем ясно как работи, те винаги са били готови да ми помогнат. Работим изключително лесно и приятно", отговаря Димитър.
Бъдещето
Какво следва за света на телекомуникациите? Според Димитър изкуственият интелект ще бъде фактор, но трябва да се намери най-оптималната му употреба. Категоричен е обаче, че няма как професията на телеком инженера да бъде заместена от AI.
Автоматизациите обаче могат да бъдат полезни за поддържането на все по-качествена услуга: "Тъй като свързаността вече се приема като базова услуга - като това да имаш топла вода, почти всяка една услуга трябва да бъде резервирана. Когато има някакво отпадане, крайният потребител не трябва да разбира, че се е случило. Зa тaзи цeл ce paбoти усилено пo изгpaждaнeтo нa peзepвиpaни cвъpзaнocти и се използват мoнитopинг инcтpyмeнти, ĸoитo в peaлнo вpeмe да cигнaлизиpaт при неизправност."
И 4G, и 5G и сега 6G идват на хоризонта с огромни потребителски очаквания. Обратната страна на медала е, че именно от телекомите зависи да ги оправдаят: "Това е интересното на телекомуникациите - никога не са в застой. Потребителите се развиват, устройствата, които използват, също се подновяват и, съответно, самата мрежа трябва периодично да бъде ъпгрейдвана".
След 5 години Димитър се надява все още да е част от "telco света" и то в същата компания: "Нещата, с които се занимавам, са ми изключително интересни и съм мотивиран да продължавам да се развивам в тази сфера".
"Поддръжката на една толкова голяма инфраструктура изисква много усилия на много хора. Това не са усилия, положени от един човек. Това са усилия на много хора, с много екипи, които дават максимум от себе си, за да са постигнат тези резултати. Когато някой използва мобилен интернет или гласова услуга свободно, не се замисля, че в същото време се случват стотици процеси във рамките на части от секундата", казва младият инженер от CETIN.
Да, точно толкова сложно е. Като повечето незабележими неща около нас.
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Kaufland, Силвър Стар, iBank, Coca-Cola HBC Bulgaria, DENSHI.