„Средната лихва у нас 3 пъти по-ниска от тази в Румъния", съобщава от първата си страница „Класа"
Средният лихвен процент в България към края на септември 2009 г. е 8,4%, докато в Чехия е 4,9%, в Унгария - 14,5%, в Литва - 12,5%, а в Румъния - 26,5 на сто. Определено лихвите в България не са най-големи, коментира управителят на БНБ Иван Искров по БНР вчера, след като поздрави всички банкери по случай празника им Никулден.

Главният гуверньор посочи, че в момента в страната има задържане на лихвите дори и лек спад, докато в някои други страни като Румъния те продължават да се увеличават. Искров винаги е поддържал тезата да се разглежда икономическата ситуация в държавата единствено в контекста на съседните европейски икономики, т.е. да се анализира какво става "в тези около нас". Той препоръчва да не се сравняваме със страни като Германия и Франция, а с такива от нашия калибър.

Не по-различна е картината и при дългосрочните лихвени проценти на ипотечните кредити. За покупка на имот в България лихвата е 11,3%, като за сравнение в Румъния тази лихва е 14,8%, в Чехия - 5,8%, в Естония - 14,9%, в Литва - 14,1%, в Полша - 8,1 на сто. Управителят на БНБ обясни, че основните компоненти, формиращи лихвения процес, са два - цената на ресурса и рискът на средата. Искров се надява България да влезе в еврозоната по време на неговия мандат като управител на трезора и поясни, че това е политически процес и крайна фаза на обединението на държавите в общността. Според него България на практика е въвела европейската валута преди 12 години с влизането си във валутния борд и фиксиране на лева към еврото. Главният гуверньор подчерта, че валутният борд винаги се е радвал на изключителна политическа подкрепа и пример за това е четвъртото поредно правителство, излъчено от различно политическо пространство.
Още от статията на „Класа"

„Спешно отделение във всяка болница", съобщава от първата си страница „Стандарт"
Всяка болница вече ще трябва да има спешно отделение. То ще предлага неотложна помощ нонстоп през цялата седмица. Това е една от промените, залегнали в здравната реформа, която стартира след Нова година. Болниците ще бъдат разделени на три нива според услугите, които предлагат. 15 от тях ще бъдат високотехнологични и ще поемат пациентите с тежки и сложни заболявания. Друго правило ще сложи край на гастролиращите доктори. Медиците ще имат право само на един основен трудов договор с държавна, общинска или частна болница, гласят промените в Закона за здравето. Ще бъде въведена и единна тарифа на прегледите, консултациите и операциите.

Реформата бе посрещната на нож от ръководството на докторската гилдия. Аз съм министър на всички българи, а не на лекарския съюз, контрира здравният шеф Божидар Нанев.
Още по темата в „Стандарт"

„Велосипеди под наем до метрото", информира от първата си страница „Монитор"
Велосипеди под наем, с които хората да се придвижват от кварталите до спирките на метрото, планират да пуснат в София. За целта ще бъдат изградени алеи по ключови улици, а на паркингите до подземната железница ще бъдат монтирани и специални стойки за колела. От дирекция "Архитектура и градоустройство" са поискали в бюджета за 2010 г. да бъдат заложени 2 млн. лв. за прокарването на пътеки за велосипедисти.

"Догодина ще разработим проект за велоалеи в целия район "Младост", които да стигат до спирката на метрото", обясни главният архитект на София Петър Диков. Негова е и идеята да се пуснат пилотно двадесет велосипеда под наем, с които хората да се придвиждат до подземната железница. В момента гражданите от "Младост 4" пътуват с линия 113 до метростанцията в квартала. За да получават велосипедите под наем, столичани вероятно ще трябва да си закупят специални карти за брой пътувания. Идеята е личните данни на хората да се пазят в системата и така да бъдат предотвратени кражбите и захвърлянето на колелетата. Цената на наема на велосипедите предстои да бъде коментирана.

Вторият квартал, в който ще бъдат изградени довеждащи до метрото велоалеи, е "Лозенец". Според плановете на общината пътеките за колоездачи трябва да стигат както до "Цариградско шосе", така и до Околовръстното.
Още от статията на „Монитор"

„Фирмите ще плащат до 2000 лв. глоба за закъснял болничен лист", предупреждава от първата си страница „Сега"
Държавата прави пореден опит да ускори изплащането на болнични листове, като въведе глоба за работодателите. Осигурител, който не представи в срок документи за изплащане на обезщетения за временна нетрудоспособност, трудоустрояване и майчинство, ще се наказва с имуществена санкция или глоба от 500 до 2000 лв. За виновното длъжностно лице санкцията е от 100 до 1000 лв. за всеки отделен случай.

Това предвижда поправка в Кодекса за социално осигуряване, приета от парламента заедно с бюджета за общественото осигуряване за 2010 г. "Много работодатели закъсняват с предаването на болничните листове и се надяваме така да ги мотивираме да не го правят", коментира за "Сега" управителят на НОИ Сотир Ушев.

Работодателите са длъжни да представят болничния лист до 2 дни след плащането на дължимите възнаграждения. За самоосигуряващите се лица срокът е до 11 дни след внасянето на авансовите осигуровки за съответния месец. Осигурителният институт изплаща болнични два пъти в месеца, но често се получават огромни закъснения. От НОИ обикновено обясняват това със сбъркани данни в документите или с късно занесени листове от работодателите. Одит на Сметната палата за предишните 2 години обаче показа, че най-честото нарушение при изплащането на помощи и обезщетения за временна нетрудоспособност е неспазване на сроковете, но главно от страна на служителите на НОИ.

Най-сериозен е проблемът в София, където има недостиг на персонал. За 2007 и 2008 г. НОИ е забавил 9383 болнични листа, одобрени за плащане. Извън тях обаче има значителен брой обезщетения, които не са изплатени или са анулирани - общият им брой за 2007 и 2008 г. е 132 588. Това са болнични листове, които не отговарят на изискванията на наредбата, съдържат некоректни данни или противоречива информация, нямат посочена банкова сметка и пр.
Още от статията на „Сега"

„Копенхаген започва с политически топъл климат", информира от първата си страница „Дневник"
"Богатите и бедните страни трябва да отстъпят, за да се стигне до сделка в Копенхаген, после трябва да се фокусират върху определянето на въглеродната цена." Така списание "Икономист" резюмира целта пред започващата днес толкова очаквана среща. Звучи просто, дори лесно, но всъщност е задача, която има няколко възможни решения. Амбициозно, умерено, оптимистично, разочароващо... без решение. Затова до последния момент във всяка реплика или жест на лидерите на страните с най-голямо влияние се търсят знаци за изхода от срещата.

Форумът за климата в Копенхаген ще приключи със споразумение, което всички участници ще подпишат, обяви вчера в интервю за влиятелния датски вестник "Берлингске тиденде" генералният секретар на ООН Бан Ки Мун. "Аз съм много оптимистично настроен. Ще имаме споразумение, политическият климат е подходящ", каза Бан. Той обаче се въздържа да обясни какво точно ще бъда постигнато.

Оптимистичните очаквания към световната среща се засилиха и след съобщението от петък, че американският президент Барак Обама променя програмата си и ще пристигне в датската столица на 17 декември за заключителните заседания, а не на 9-и (той планираше да комбинира пътуването си с това до Осло, за да получи Нобеловата награда за мир на 10 декември - бел. ред.). Датският премиер Ларс Льоке Расмусен, домакин на форума, коментира променените планове на Обама  като "израз на нарастващия политически импулс за постигане на амбициозна климатична сделка".

По време на двуседмичната конференция под егидата на ООН ще бъдат дискутирани мерките за свиването на вредните емисии, размерите на помощите за развиващите се страни за климатична адаптация и най-вече изключително сложните проблеми около търговията с въглеродни кредити, схемите за въглероден офсет и замисляния въглероден данък. Въпреки че в Копенхаген ще отидат най-малко 105 държавни и правителствени лидери, експертите не очакват истински пробив в тъпчещата от десетилетия на място битка с промените на климата.
Още по темата от „Дневник"

„Евроизъм", mrte докторът по икономика Емил Хърсев в „Сега"
Затягането на коланите, най-популярният лайтмотив на икономическата политика за последните 20 години, пак доминира бюджета. Нуждата от поредно притягане беше обяснена надълго и широко, но все пак остава усещането за празнота. Липсва центърът, фокусът, смисълът на икономическата политика, вдъхновила тъкмо такъв, а не друг бюджет. Притягането не е особено притегателно и както да бъде разяснявано, не е цел. Средство, необходимост, начин, лек - да. Но ние имаме нужда от национална цел, поредната обща и безспорна, обединяваща идея, без която икономическата политика дрънчи на кухо. Никой от нас, нито нацията като цяло, не изпитва недостиг от цели. С типичния за един балканец максимализъм, всеки срещнат и запитан ще наброи цели за три поколения напред. Но националната цел е друго нещо; далеч повече от лично щение и стремеж, тя има свойството да обединява, служи и за идентификация. Помним ролята, която желаното членство в Евросъюза игра през 1997 г., в доста по-тежки от днешните икономически условия. Същият евроизъм, идеята, обвързваща България с изконната стопанска и културна принадлежност към Европа, и я отграничава от по-късни ориенталски и славяно-сибирски обвръзки, сочи логичният пореден прицел, който трябва да поставим и отстоим като национална цел. Тази цел е включването в еврозоната, без което интегрирането ни в европейкото икономическо пространство е незавършено. Това поредно присъединяване, подобно на членството в съюза, интуитивно се приема като цел от мнозинството българи. Проблем е, че включването в еврозоната трудно (сравнено с еврочленството) прекрачва границата между интиутивно и рационално приемане. Национална цел не може да се измисли. Тя е субективно осмислена обективна възможност. Критерият кой стремеж може да бъде поставен на висотата на национална цел е прост: такава цел значимо разширява свободата. Когато я достигне, нацията става по-свободна, отколкото е била.

Приемането на еврото увеличава свободата и намалява зависимостта на всяка фирма и всеки българин от външни, неподвластни на волята ни обстоятелства. Но трябва да знаем, че замяната на лева с евро няма да ни донесе печалба. Каквото можехме да спечелим от твърдата монетарна котва на икономиката, вече е факт. Ще видите, че когато левът отстъпи на еврото мястото си в обращението, потребителят и нефинансовият бизнес разлика няма да усетят. И въпреки това приемането на еврото за национална валута съществено увеличава икономическата ни свобода. По три основни причини, главната от които е фактът, че тази стъпка завинаги елиминира латентния политически риск и паричната стабилност става необратима.

Ние не чувстваме скрития в лева политически риск, както не чувстваме сеизмичния риск на нашите земи. А финансовият пазар не само отчита латентния риск на лева, но и го мери всекидневно (друг въпрос колко вярно мери). Затова заеми и депозити в левове са по-скъпи от същите сделки в евро. Какъв е този риск? Ами представете си, че догодина нацията залюби поредния политически идол, някой върл популист, решил да харчи повече пари от събраните в хазната. Чрез дефицитно финансиране. То може да остане неусетно (за известно време), като се покрива с емисии ценни книжа на държавата. Но ако дългът прехвърли прага на допустимост, държавата може да фалира. Удар от фалита ще понесе не само фискът, но и целият финансов сектор, чийто достъп до международните пазари ще бъде отрязан. И тогава: край на обменяемостта на лева в евро. Същото може да се случи, ако изберем в парламента 121 депутати, способни да вдигнат ръчички за отменяне на валутния борд (мотиви ще намерят) или пък за девалвиране на лева (с което ще ограбят всички спестители в левове). Ще кажете, че такива сценарии не са особено вероятни. Но ако сменим левовете с евро, те стават абсолютно невъзможни. Така еврото ни дава свобода, като елиминира риска от електоралната ни глупост.
Още от статията на „Сега"

„Митниците се тресат, уволняват 600 до дни", разкрива „Стандарт"
Жестоко напрежение цари в митниците. До 10 дни близо 600 души от Агенция "Митници" се очаква да бъдат съкратени. Петте регионални митнически дирекции в София, Варна, Бургас, Русе и Пловдив и съответните регионални митнически управления се закриват от 16 декември 2009 г. Още днес се създават две нови митници - Столична и Югозападна, които ще поемат работата на митниците София и Благоевград.

За шеф на Столична се спряга юристката Юлия Йорданова, която е и шеф на комисията по съкращенията. Досегашният директор на РМД София Николай Шушков още няма предложение да оглави Митница Югозападна. Вместо досегашните митнически бюра в София остават само две - София Изток, което ще се помещава на Илиянци, и София Запад, което ще бъде в Горубляне, съобщиха от агенцията.

Отговорностите на досегашните РМД-та ще минат към митниците в петте града. Всички служители на досегашните РМД-та и на митниците София и Благоевград са подали молби за преназначение. Но единици имат гаранции, че ще запазят работата си. 10 души вече са преназначени в Централното митническо управление, за да бъдат запазени при предстоящите уволнения. Сред тях бил и един от кандидатите за шеф на РМД София - Ивайло Ваклинов, който досега работеше в отдел "Митнически тарифи".

Всички останали чакат благоволението на директора на митниците Ваньо Танов, за да научат дали запазват хляба си. С формалното махане на РМД и създаването на нови митници се премахва пречката да се съкращават държавни служители. Митничарите, които имат предишни наказания, включително и забележка, или нямат висше образование, имат по-малки шансове да останат на работа.
Още от статията на „Стандарт"

„Българите познават и използват най-често банкови карти и кредити", информира „Дневник"
По-голяма част от българите имат сериозни пропуски във финансовата си грамотност, но и финансовите институции трябва да подобрят начина на представяне на информация, показва международно проучване, проведено през пролетта на миналата година по проекта FINALIST (Financial literacy stimulation) и финансирано от Европейската комисия и програма Grundtvig. Освен в България (участвали 300 души) изследването е направено и в Германия, Гърция и Франция, като българите представят по-добра грамотност в сферата спрямо французите например.

По време на представянето му във Висшето училище по застраховане и финанси бившият председател на Комисията за финансов надзор Апостол Апостолов заяви, че развитието на финансовите пазари у нас започна хаотично, а държавата не успя да даде необходимото обучение на хората, като даде за пример още началото на масовата приватизация, когато заедно с възможността да се купуват дялове в предприятия дори не е обяснено какво е това акционер и какви права има той.

Според изследването от всички финансови услуги хората в България най-добре познават тарифите и таксите на банкомати, както и на банковите сметки, а най-малко - телефонното банкиране, ипотеките и допълнителното пенсионно осигуряване. Продуктите, които най-малко се използват, са точно телефонно и интернет банкиране, както и инвестиции във взаимни фондове и акции - над 60% от запитаните не ползват подобни начини за управление на парите си. Слабо е застъпено и допълнителното пенсионно осигуряване - 56.5% от хората нямат спестявания за пенсия извън задължителните вноски.

Банковите сметки, банкоматите и кредитите са най-разпространените продукти - над две трети от българите ги използват, сочи изследването. Интересно е, че сравнително високо ниво на познаване са посочили анкетираните и за кредитите и кредитните карти, като карти нямат по-малко от 40 на сто от тях.

Според Любомир Христов, председател на Института на дипломираните финансови консултанти, регулаторните органи имат ангажимент да провеждат финансово обучение, защото трябва да защитят потребителите и да осигурят гладкото функциониране на пазара. Ангажимент обаче има и индустрията, смята той, защото печели от грамотните хора.
Още от статията на „Дневник"

„Възможно е 2009 да приключи с дефицит до 0.7% от БВП", казва в интервю за „Дневник" заместник-министърът на финансите Владислав Горанов
Има ли сериозни рискове пред бюджета за следващата година?
- Всяка прогноза крие определени условности, но бюджетът за 2010 г. категорично е много по-добре планиран от бюджета за 2009 г. и рисковете пред неговото изпълнение са незначителни.
Голямото предизвикателство беше да убедим бюджетните организации, че предходният бюджет е планиран нереалистично и че са необходими решителни мерки за ограничаване на разходните претенции. Приетият бюджет е най-добрият възможен бюджет, тъй като той е гаранция за стабилна фискална позиция, плод на целенасочена политическа воля и решителност за недопускане на неблагоразумна фискална политика, която да ни отдалечи от еврозоната.

Приемате ли обвиненията на опозицията, че чл. 17 от Закона за бюджет 2010 нарушава конституцията и Закона за устройството на държавния бюджет?
- Жалко е, че аргументите на опозицията като критика по отношение на бюджета за 2010 г. могат да се сведат само до схоластични дебати по текстове, които съществуват и в действащия през настоящата година бюджет.

Не говорят ли чл. 17 и аналогичният по смисъл чл. 18 от закона за тазгодишния бюджет за склонност на правителствата да управляват публичните финанси колкото може по-свободно и без нужда от одобрението на парламента?
- Парламентът е определил общи параметри, а това предвижда определена гъвкавост в рамките на тези параметри. В противен случай при спад на приходите трябва да отидем в парламента и да кажем "разрешете ни да спестяваме". Сегашната опозиция, която до вчера беше на власт и състави бюджета за 2009 г., си позволи да включи аналогични текстове, с които да не влиза в парламента.
Нов закон за устройството на държавния бюджет, с по-ясна връзка между съставните бюджети на консолидираната фискална програма и възможност за фиксиране в закон на бюджетното салдо ще даде отговор на въпроса кога и при какви обстоятелства Министерският съвет трябва да влиза в парламента.

Смятам, че МС дори и без този текст може да се ограничи откъм разходи. С Постановление на Министерския съвет 196 от лятото спестихме 1.156 млрд. лв. Може да попитам противоконституционно ли е ПМС 196. Естествено, че не. Когато определена част от приходите я няма, ще нарушиш закона, ако се продължи с харченето на парите.

Говори ли се вече за дефицит и през тази година?
- Ние стартирахме от 2.5 млрд. лв. потенциален дефицит, което е близо 4.5% от БВП, и полагаме усилията да балансираме максимално бюджета. Вероятно фискалната цел ще бъде коригирана до балансиране в рамките на управлението на ГЕРБ. Какво имам предвид - завареният дефицит беше 386 млн. в края на предишното управление към 31 юли и ще опитаме да не го надвишаваме. Пак повтарям, нещата, на които се натъкваме, и новите проблеми, които се появяват, са толкова сериозни, че е възможно тази година да се приключи с дефицит от 0.7% до 0.8% от БВП.

Това предполага необходимост от финансиране, откъде ще дойде то - от фискалния резерв или от привличането на дълг?
- От фискалния резерв. То ще си дойде по естествен път. Извършването на определени разходи, без да са покрити с приходи, намаляват фискалния резерв.

Кога можем да очакваме пълно разплащане на просрочията на държавата и общините?
- Има сключени договори за целия мандат, така че всички ангажименти няма да може да бъдат изпълнени за кратко време. Имаме нов бюджет, това, което ще трябва да препоръчаме на всички министри и първостепенни разпоредители, е приоритетно да разплащат поети вече ангажименти. Те са толкова много, че маневреност за предприемане на нова политика или за решаване тепърва на проблеми, които съществуват в публичния сектор, почти няма.

Ако се прави бюджетиране на база на поетите ангажименти, ще се види, че вероятно и за бюджет 2011 има такива. След внимателен анализ на всички договори и тяхното изпълнение ще бъдат изхарчени колкото средства има в бюджета. Затова са гласувани и ще бъдат разпределени през разходната част, но не мога да поема ангажимент, че всички натрупани задължения ще може да бъдат разплатени предвид и начина, по който някои от тях са сключвани.

За съжаление, така както са сключвани, повечето договори не защитават държавния интерес по никакъв начин. Напротив - въвеждат едни несиметрични наказания и санкции за неизпълнение от страна на държавата. Ще се засили контролът за това дали действително ангажиментите по съответните договори са изпълнени от страна на изпълнителите. Там, където се констатира неизпълнение, ще се редуцират и ангажиментите, а където има съвсем добросъвестно и коректно изпълнение, се търсят възможности в рамките на бюджета. Вероятно възможността за поемане на нови ангажименти ще е сведена до минимум.
Още от интервюто на „Дневник"

„Пари за социални помощи и пенсии ще има", казва в интервю за „Монитор" зам.-министърът на труда и социалната политика Христина Митрева
Г-жо Митрева, съдът в Страсбург ще гледа жалба срещу тавана на пенсиите. Колко допълнително ще струва това на социалното осигуряване, ако наистина съдиите решат, че има дискриминация към хората с по-голям принос в пенсионната система?
- Зависи какво ще бъде решението на съда. Ако реши, че таванът трябва да отпадне още от януари 2010 г., допълнителните разходи за пенсии над 700 лв. ще са 7,8 млн. лв. месечно, или 93,6 млн. лв. годишно. Броят на пенсионерите, които сега получават по-малка от заработената си пенсия, е почти 42 000, а догодина се очаква и нови 800-1200 души да се присъединят към тях.

Докато сме на европейска вълна - Евросъюзът настоява нашите чиновници, които работят в структурите му, да получават по две заплати. Така не се ли въвеждат привилегии?
- В Кодекса на труда е предвидено, че за срока на работа в Европейския съюз служителите запазват трудовите си правоотношения и продължават да получават от работодателя половината от брутното си възнаграждение, но не по-малко от минималната работна заплата за съответната страна. Но има решение на комисията от края на миналата година работодателят да заплаща цялата заплата на командирования. Поради това и ние сме предвидили служителите вече да получават цялата си заплата. Понеже решението се отнася само за експертите в службите на Европейската комисия, а не за останалите институции, то ще засегне много малко хора. Министерският съвет обаче ще запише условието съответният експерт да е работил поне 12 месеца преди своето командироване, за да попада в този режим.

Дефицитът в НОИ продължава да расте. Кои пера в бюджета му ще са особено натоварени през 2010 г. и как ще бъдат покрити?
- Очаква се до края на годината в консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване да има допълнителен дефицит от 600 млн. лв. Той идва от неизпълнението на приходите с близо 480 млн. лв. и превишението на разходите във фондовете „Безработица" и „Общо заболяване и майчинство" със 150 млн. лв. В други пера като трудови злополуки и професионални болести, за издръжка на службите за социално осигуряване и за капиталови разходи обаче има икономии. Понеже парите за социални помощи и за пенсии са разходи, записани в закон, те винаги ще бъдат изплащани. Допълнителният дефицит за тази година ще бъде покрит от бюджета и никой няма да бъде лишен от помощи и обезщетения.

Вие скоро сметнахте, че за да получава гарантирания минимален размер на пенсията си, човек трябва да се осигурява поне на 450 лв. Как ще накарате хората да се осигуряват на действителните си доходи? Вдигането на прага при самоосигуряващите се решава ли проблема поне с тях?
- Вдигането на минималния осигурителен доход на самоосигуряващите се от 260 на 420 лв. се наложи от нарушената връзка между осигурителния принос и получаваната пенсия. Ако се осигуряваме на най-ниския праг, получаваме индивидуален коефициент 0,635 и при 34 г. стаж при жените се заработва 87 лв. пенсия, а за мъжете при стаж от 37 г. - около 93 лв. Това означава, че за да получават гарантираната от държавата минимална пенсия за стаж и възраст, която сега е 136 лв., всеки месец на тези хора ще им се додава от вноските на останалите осигурени.

Няма ли да преминат в сивата икономика?
- Трудно е да се оцени този риск, понеже става дума за осигурителна култура и поведение. Вярваме, че в техен и на семействата им интерес е да продължат да се осигуряват, защото така ще могат да разчитат на по-високи обезщетения при болест, бременност и раждане и на по-високи пенсии.
Останалите ще могат да разчитат на засиления контрол от страна на държавата и санкции при нарушенията на законите. Повечето държавни институции са готови да обединят усилията си, за да се спазват законите. Доверието в обществените системи ще се възвърне едва когато критериите, принципите и санкциите се прилагат еднакво към всички.
Още от статията на „Монитор"

„Липсват интерес и кандидати за шеф на пътната агенция", казва в интервю за „Класа" министър на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев
Г-н Плевнелиев, в края на септември изтече срокът да се плати вноската ни в проектната компания за петролопровода Бургас-Александруполис. Какво смятате да направите по този въпрос?
- Казахме го вече по ясен и конкретен начин, че правителството трябва да консолидира позицията си по този въпрос. Работят поне три министерства по този казус, включително и БАН, по информация, която имам от министъра на икономиката. Проблемът е свързан преди всичко с това, че правителството има определени притеснения от гледна точка на оценката за въздействие върху околната среда по проекта, влиянието върху туристическата индустрия в цялата зона. Това е информацията, с която разполагам, въпреки че многократно заявих, че не съм аз водещият министър, който ще консолидира позицията на правителството по този въпрос. Има министри, на които това им е работата - икономическия министър например. Вицепремиерът Симеон Дянков също работи по този въпрос заедно с премиера. Информацията, която аз имам именно от финансовия министър, е, че няма да има проблем с плащането на вноската, т.е. дали ще се плати или не, не е проблем, важното е да консолидираме позицията си.

Кога ще бъдат обявени тръжните процедури за Лот 3 и 4 от автомагистрала „Тракия?
- Като цяло имаме готовност за това. Планът, с който се ангажирахме, беше конкурсът за Лот 3 да се обяви през есента на 2009-а, а за Лот 4 - зимата на 2010-а. Винаги сме знаели, че последният участък, от Ямбол до Карнобат, се движи с малко закъснение. В момента отлагаме Лот 3 за 15 януари - след коледните празници. Той трябваше да започне не по-късно от края на декември 2009 г. Не е коректно към чуждите, а и към българските компании да тече срок за подготовка на документи по един такъв сложен проект, при положение че те няма да могат да работят по време на коледните празници. Лот 4 ще започне не по-късно от средата на февруари. Но за Лот 3 така ще зададем графика, че да може да приключи заедно с Лот 2.

Търговете за тези два участъка пак ли ще са под условие, както стана с Лот 2, или ще изчакате всички необходими процедури да приключат?
- Няма да започне строителството на тези лотове, без да имаме строително разрешение, което означава, че преди това всички необходими процедури трябва да се завършат. Ако ние дотогава не успеем да решим всички проблеми с археология, оценка за въздействие върху околната среда и с оставащите отчуждителни процедури, няма да започнем на 3 май.

Интересът към Лот 2 в момента е много голям. Колко компании обаче според вас може да се очаква да подадат оферти предвид условията, заложени в договора?
- Надявам се да са между 15 и 20, а да не са 56 или повече. Мисля, че със сигурност няма да са под 15. Проблемът е, че когато има толкова много компании и интересът е толкова сериозен, на 55 фирми трябва да се каже „не", за да остане една.

Мотивирани сме и се надяваме да вземем абсолютно всички мерки, за да направим така, че комисиите да работят безпристрастно и обективно.

Но истината е, че ние се опитахме да прехвърлим голяма част от рисковете към компаниите и се надяваме, че те ще си дадат сметка за това нещо. Ще калкулират рисковете, за да не се налага да показвам колко сме лоши още в началните месеци. Договорът така е направен, че много бързо ще стане ясно дали компанията, спечелила търга, наистина ще може да се справи. Надявам се, че няма да се стига до момента да им искаме големите неустойки и да ги гоним от обекта. Заложили сме много стриктни графици, със сериозни неустойки за неизпълнение и ще бъдем безкомпромисни.

Готов ли е план-графикът за „Люлин" и кога се очаква да приключи строителството по този обект?
- Както знаете, ние променихме тотално подхода на работа по всички проекти. Имаме вече такъв график, в който аз съм задал обявената дата от 13 октомври 2010 г. да се спази. За да съм откровен, целта ни обаче трябва да бъде към края на следващата година да сме усвоили тези около 111 млн. евро европейско финансиране по ИСПА. Окончателното приключване на магистралата по-скоро го виждам през пролетта на 2011 г.
Другото, което е по-важно, е, че предишното правителство, освен че не е взело в писмен вид каквито и да било решения по всичките казуси около „Люлин" - там има искания за удължаване на срока, за увеличаване на цената и т.н., общо около 60. Екипите ни сега преговарят по тях, за да може да се изчистят нещата от миналото и съответно този план-график вече да се подпише от турската и българската страна. До края на годината сме си дали срок да приключим тези преговори.
Още от интервюто на „Класа"

„Градим чисто нова армия", казва в интервю за „Стандарт" министър на отбраната Николай Младенов
Г-н министър, през последните дни излязоха тревожни факти, че армията фалира и няма пари за заплати. Каква е ситуацията?
- Пари за заплати ще има. Но скандалите са неизбежни, тъй като бюджетът е бил източен в първата половина от годината при предишното управление. Подмяната на приоритетите на Министерството на отбраната фактически ни лишава от много средства и не позволява да се работи нормално във въоръжените сили.

Следва въпросът, ако една армия получава само заплати, а няма пари за въоръжения, нова техника, бойна подготовка, учения, каква армия е това?
- Най-големият грях на предишното правителство е, че е пренасочило средства по дейности, които смята, че ще му помогнат за изборите, а е оставило неразплатени други дейности, свързани именно с бойната подготовка, с въоръжението, екипировката. Но оттук нататък фокусът на МО ще се върне върху същността на неговата работа. Ако ние не осигурим средства за бойна подготовка, техника, квалификация, всичко друго, което правим, е излишно.

Аз очаквам да кажете кога виждате да започне това. Кога ще се отпушат нещата?
- 2010 г. ще посветим на финансовото осигуряване на мисиите в чужбина и силите за НАТО и ЕС. Навсякъде има много стара техника, чиято поддръжка струва много пари. Ще направим изводи къде може да се оптимизира работата. Следващата година ще ревизираме плана за развитие на въоръжените сили с много сериозен анализ, който ще направим с военните и с партньорите, както и с всички структури, които отговарят за националната сигурност. Сега ние все още продължаваме да нямаме окомплектовани формирования за мисиите и само заради това има безкрайно дублиране на разходи. Моето желание е, когато приключим прегледа и формулираме какво трябва да се направи, да започнем да работим по изграждането на модерна армия от 2011-2012 г.

Излязоха цифрите за 100 млн. лв., пренасочени от предшественика ви от втората половина на годината към първата. Ексминистърът Николай Цонев нарече тази информация свободни съчинения и ви покани на дебат.
- Фактите са ясни и са оповестени публично. Ако някой се чувства засегнат от тях, разговорите му трябва да са с органите, които ще установят дали действията са били законни, и ако са незаконни, какво следва. За какво са структурите за финансов контрол, ако така се борави с парите на данъкоплатеца.

Какво налага нов преглед на отбраната. Защото имаме ново ръководство ли? Тъй като по отношение на НАТО задачите не са се променили.
- Налага се, тъй като старият план много пъти е редактиран и е загубил смисъла от гледна точка на планирането. Нещата са се променили. Държавата се е ангажирала с договори за превъоръжаване, които са доста съществени, а видимо средствата за отбрана намаляват по принцип, не само в кризата. Да видим накъде отиват нещата оттук нататък. Всички знаят за изтребителите например, на които изтича ресурсът.

Към 2015 г. ние трябва да имаме нови, а още никакви сделки не са стартирали.
- Първо, ясно трябва да видим от какво имаме нужда. Какви задачи ще изпълняват ВВС. Не само колко изтребители да купим, а и типовете самолети, поддръжката, наземните радари и т.н.

Изглежда така, сякаш започвате да градите нова армия.
- Да, започваме да градим нова армия. Защото обществото задава много въпроси - не само къде са отивали парите, а и за какво имаме армия. Разбира се че имаме нужда от нея, но въпросът трябва да бъде как тя най-ефективно да защитава националните интереси. Дали само с присъствието си или чрез придобиване на нови способности.

Как стоим на фона на останалите страни в НАТО?
- На първото заседание на НАТО аз видях как никой до този момент не забелязва България. Не знам предходните министри въобще какво са правили на тези заседания. Явно досега нищо смислено не е казано по отношение на стратегията ни.
Още от интервюто на „Стандарт"

„Имаме готовност да започнем веднага обслужване на домейни на кирилица", казва в интервю за „Класа" управителят на „Цифрови системи" и „Регистър.bg" Драгомир Славов
Господин Славов, до каква степен сте запазили позиции в българското интернет пространство 20 години след основаването на „Цифрови системи"?
- Дружеството „Цифрови системи" е създадено да се занимава с научни изследвания и иновации в областта на информационните технологии. През всичките тези 20 години тази цел се изпълнява. Доказателство за това са многобройните разработки в областта на интернет технологиите, които са били първи за страната ни. Някои от тях са служили като пример за възможностите на интернет. Този процес на създаване на нови системи и услуги продължава и днес. Като интернет доставчик обслужваме клиенти в над 300 селища на страната и продължаваме да бъдем търсени.

Как успя преди 20 години България да стане част от интернет?
- Стартът на всяко значимо нещо обикновено е скучен и има дълга предистория. В началото на 80-те години бях преподавател по изчислителна техника във ВМЕИ-Варна, сега ТУ-Варна. По линия на НИС работех по архитектурата на хардуера и софтуера на проект, свързан със създаването на системи за контрол и диагностика на телефонните постове. Един от основните проблеми се заключаваше във включването на няколко микрокомпютъра така, че да работят независимо върху различни задачи, като комуникират помежду си от време на време за обмен на команди и данни. През 1987 г. продължихме с проучванията и изследването на различни компютърни мрежи и протоколи за комуникация между отдалечени компютри. Част от тези задачи възложих на Даниел Калчев, тогава още студент 3-ти курс. Като резултат пуснахме първата BBS (Bulletine Board System) в страната за обмен на електронна поща, а след това преминахме към използването на интернет протоколите. През 1989 г. заедно с Даниел Калчев и още трима мои студента създадохме фирмата „Цифрови системи".

Печалбата от първите разработки инвестирахме в изследване и прилагане в практиката на интернет комуникациите. Последва предлагане на интернет услугите на клиенти, създаване на Регистъра на имена в областта .bg и т.н. Така преди 20 години „Цифрови системи" стана първият субект в страната, който използва и предлага интернет услуги.

Какво ново ще предложите на клиентите си?
- В най-близък план по случай 20-годишнината от предлагането на интернет услуги в България през новата 2010 г. „Регистър.БГ" и „Цифрови системи" ще предоставят на всички учащи се в страната възможност за безплатна регистрация и едногодишна поддръжка на домейн в областта .bg или подобластите заедно с DNS хостинг, e-mail и web хостинг. Инициативата има за цел да популяризира интернет домейните в националното интернет пространство. С провеждането на инициативата „Безплатен домейн-безплатен DNS-безплатен адрес за електронна поща-безплатен уебадрес за 12 месеца на всеки учащ се" ще обучим значителна част от младите хора на първични знания за това, как да присъстват в интернет пространството. Тук се надяваме на подкрепата на Министерството на просветата и отделите по образование към общините.

Планирате ли промени в таксите за регистрация на домейни и поддържането им?
- Това е важен въпрос. Регистърът трябва да се управлява така, че винаги да бъде изключително стабилно звено в икономическо, техническо и ресурсно отношение независимо от икономическото състояние и климат в страната.

През 18-те години на съществуване на регистъра имаше два периода - 7 години с безплатно регистриране и поддръжка на домейните и последващи 11 години с платено регистриране и поддръжка. В безплатния период броят на регистрираните домейни не беше голям. Тогава разходите се покриваха от печалбата от другите дейности на „Цифрови системи". В платения период се стартира с цени, покриващи издръжката на регистъра, като с увеличение на клиентите намалихме цените. Ако тенденцията на увеличаване на броя на регистрациите се запази и няма голяма инфлация, ще последва ново намаление на цените. Освен това със стартирането на новата партньорска програма цените на „едро" вече са намалени с 40%.
Още от интервюто на „Класа"