Секторът на авиопревозвачите вероятно ще завърши тази година на загуба заради рекордните цени на горивата. Това става ясно след като през 2007 година секторът е отчел печалба за пръв път от 7 години.

Джовани Бицияни, генерален директор на ИАТА (International Air Transport Association, представлява 94% от авиопревозвачите в света), заяви пред Файненшъл Таймс: „Повишаването на цената на суровия петрол над $130 за барел ни доведе в неизследвана територия. Това е още една истинска буря за нас като добавка към отслабването на глобалната икономика."

През следващите 12 месеца секторът може да се изправи пред разходи от над $99 милиарда заради високите цени на петрола. През последните 6 месеца 24 авиокомпании обявиха банкрут.

Най-пресният случаи е компанията Силвърджет, която беше един от водещите превозвачи в бизнес класа във Великобритания. Миналата седмица тя спря полетите.

Критичното положение с кредитната криза в Обединеното кралство доведе до спад в ръста на въздушния трафик на страната.

Секторът ще се нуждае от много по-сериозни реформи отколкото след атентатите от 11.09.2001 година.

ИАТА предвижда, че самолетният бизнес ще завърши тази година със загуба от $2.3 милиарда, след като през миналата отчете чиста печалба от $5.6 милиарда. През месец март предвиждания, базирани на цена на суровия петрол от $86 за барел, бяха за печалба от $4.5 милиарда.

Последната прогноза се основава върху средна цена на петрола сорт Брент от $107 за барел през тази година, като в този сценарий разходите за гориво на авиопревозвачите ще се увеличат от $40 милиарда на $176 милиарда.

Ако цените на петрола се задържат около $130 за барел, загубите в сектора ще достигнат $6 милиарда. С всеки долар върху цената на суровия петрол, разходите за гориво на авиопревозвачите в целия свят се повишават с $1.6 милиарда.

Според Бицияни: „Ситуацията е отчайваща, но може да стане и по-лоша, отколкото през последните няколко години, когато авиопревозвачите отчитаха загуби заради тероризма, икономическото забавяне, птичия грип и войната в Ирак."

Като цяло секторът е повишил ефективността си в употребата на гориво с 19% през изминалите 6 години и е редуцирал останалите си разходи с 18%, но остава слаб. Към момента авиопревозвачите по света дължат около $190 милиарда.

Генералният директор на ИАТА призова правителствата да прекратят действащата система от 3 500 двустранни споразумения, които регулират в момента сектора на авиопревозите по света и пречат на консолидацията на компаниите.

Асоциацията на авиопревозвачите планира среща на високо ниво по-късно тази година, чиято цел ще бъде да се окуражат необходимите драстични реформи в начина, по който се регулират авиопревозите.