
"Минусът е под пет процента, вероятно спад на продажбите от три до четири процента е реалистичен", е казал президентът на IFPI Джон Кенеди по време на музикалния панаир Midem в Кан.
Обаче продажбата на дигитална музика чрез даунлоуд за последната година се е удвоила. В световен мащаб приходите от дигитална музика за годината са се увеличили до $ 2 млрд. от $ 1.1 млрд. Това представлява около 10% от общите продажби на музикалната индустрия.
Но ръстът на дигиталната музика, независимо дали по Интернет или чрез мобилен телефон, според Кенеди все още не означава задължителен спад в продажбата CD. През 2007 е вероятна промяна на негативната тенденция. Едва след това във времето дигиталната музика може да измести вече станалите традиционни CD носители.
Пазар, който може да помогне в това отношение, е азиатският. Говори се, че парчето с неустоимо заглавие „Мишките обичат ориз" на Yang Chengang е download - нато 200 милиона пъти (можете да си го дръпнете оттук). Проблемът се състои в това, че музикантите и звукозаписните компании не извличат никакви облаги от тази си популярност (освен моралните, разбира се), защото повечето Downloads са нелегални. Но цифрата демонстрира потенциала на пазара.
Икономическият ръководител на Orca Digital Гари Чен обръща внимание, че неговият сървър top100.cn е един от първите провайдери на легална музика в Китай, както и с един милион заглавия един от най-големите в света. Чен е убеден, че делът на музиката с авторски права в Китай постоянно ще нараства.
„Но това разбира се няма да стане от само себе си", казва Чен. Трябва да се положи общо усилие от грамофонните компании, търсачните машини, производителите на музикални уредби или фирмите за услуги като top100.
Но данните на Чен доказват, че има да се извърви още много път - фирмата му регистрира от 10.000 до 50.000 легални даунлоуда дневно, докато на китайския нелегален пазар тази цифра е до 30 милиона дневно, или 10 милиарда за година.
Китайското правителство направи първата си стъпка към легализацията на пазара. Четири от контролираните от държавата телекоми: China Mobile и China Unicom в мобилния сектор, China Telecom и China Netcom в броудбенда - ще доставят само легална музика.
Не така стоят нещата при търсачните машини и интернет провайдерите: „Yahoo е международно предприятие включено в Nasdaq, и въпреки това поддържа нелегалните Downloads, без да споделя приходите си със звукозаписните фирми и музикантите. Това е ужасно и е лош пример".
Чен призовава всички музиканти и лейбъли в света да предлагат музиката си в Китай толкова бързо, колкото им е възможно, за да се „улеснят взаимно в изграждането на легален пазар на музика в Китай". Начинанието си заслужава: в Китай има 420 милиона ползватели на мобилни телефони и 120 милиона разполагат с достъп до високоскоростен Интернет - 540 млн. потенциални потребители на дигитална музика.
Разбира се, всеки гледа от собствената си камбанария. Някой ценител ще каже, че изкуството трябва да принадлежи на народа и Интернет в същността си е свободна медия. И ще е напълно прав. Самите фрази „легална и нелегална музика" звучат комично. Но е валидно и другото: работещият трябва да получава награда за труда си.