Винарска изба "Тодоров" е първото дружество от хранително-вкусовата промишленост, което избра да продължи развитието си като публична компания. Тя е със затворен цикъл на производство и е специализирана в доставката на малки серии висококачествени бутикови червени вина. В предмета са включени още отглеждането на собствени лозови масиви и хотел до пловдивското село Брестовица, в който се предлагат СПА туризъм и дегустации на напитки.
Основна информация
Предмет на дейност: винопроизводство
Местонахождение: София, ул. "Бурел" №9, ет. 4, ап. 1
Собственост: Иван Димитров Тодоров - 51.03%
Записан капитал: 3.4 млн. лв.
Брой акции: 3 400 000
Номинал на акция: BGN 1.00
Борсов код: TODOROF
Конкурентни предимства
ружеството е добре позиционирано, притежава опитен и добър мениджмънт и с международното признание на вината си се откроява от конкурентите си. "Тодоров" АД има вече и допълнителни източници на приходи, след като през миналата година пусна в експлоатация хотелската си част.
История
Винарска изба "Тодоров" е специализирана в производството на висококачествени червени вина в бутикови серии и ограничени количества. Тя се намира в сърцето на Тракия в едно от емблематичните за българското винопроизводство село - Брестовица.
Построена е през 1945 г. от братя Андонови - едни от най-известните за това време винопроизводители и търговци на вино в региона. През 1947 избата е национализирана от "народната власт" и през 1992 г. е върната на наследниците. През 2001 г. сегашният собственик Иван Тодоров изкупува избата и извършва основна реконструкция и модернизация, съчетавайки най-съвременните технологии за производство с българската възрожденска архитектура, превръщайки я в кокетен и модерно оборудван комплекс.
Винопроизводството в региона датира от времето на древните траки, което е видно от множеството археологически разкрития. В наши дни философията при производството на вино в избата се базира на финеса и хармонията при вкусовите и ароматните усещания, съчетани с убедеността, че правенето на вино е вид "изкуство", което хората от различните епохи са почитали през вековете.
Борсова търговиЯ
На този етап акциите на "Тодоров" не са сред най-ликвидните дружества на пазара независимо от високия обем свободно търгувани акции - над 32% от общия обем книжа. Пазарната капитализация на компанията се понижи след излизането й на борсата, като в края на миналата седмица цената на акциите достигна 1.86 лв. за брой. Акциите на дружеството се търгуват на БФБ от 18 април. В понеделник 2617 ценни книжа на "Тодоров" смениха собственика си на средна цена от 1.71 лв., което е понижение с 1.16% спрямо петък. За вторник най-високото търсене беше на ниво от 1.70 лв. за акция, а най-ниското предлагане - на 1.745 лв.
Първият дивидент, който дружеството планира да раздава, ще е за 2009 г., като се очаква около 40% от печалбата да бъде разпределена под формата на дивидент за инвеститорите.
Бизнес партньори и конкуренти
Партньори:
Туристическа агенция
"Бояна - МГ"
"Бългериан ВИП Турс"
Vegena Travel Ltd.
Sunshinetours Ltd.
Bulgarian Business Leaders Forum
Globul
M3 Communications Group
AltoursBG
Софийска търговско-промишлена камара
Конкуренти:
Менада
Домейн Бояр
Дамяница
Винзавод Асеновград
Пазарна позиция
Предмет на дейност
"Тодоров" продава продукцията си изключително на българския пазар, който формира средно 90% от оборота за последните три години. Делът на износа в общата стойност на продажбите намалява за периода, което се тълкува от пазарните анализатори като негативна тенденция. Според ръководството на компанията обаче вътрешният пазар на вино расте със стабилни темпове и паралелно с повишаването на стандарта на живот в страната потребителите ще се пренасочват към по-висококачествени вина. Тъкмо на този факт и съответно на по-високи цени залага компанията, като по оценка на мениджмънта перспективите пред сектора са добри.
Според отчетите и проспекта на компанията, представени на борсата, "Тодоров" АД запазва стабилни позиции през последните години. Приходите на дружеството нарастват съответно с 40% и 18% за 2006 и 2005 г. до над 2.01 млн. лв. и 1.4 млн. лв.
През 2006 г. компанията инвестира 3.5 млн. лв., като 1 млн. лв. бяха изразходвани за удвояване на капацитета до 2 хил. бутилки на час, а 500 хил. лв. - за развитие на нови лозови масиви. След направените инвестиции капацитетът достига 420 хил. бутилки на година. Останалите средства от инвестициите бяха изразходвани за изграждане на хотел и СПА център. За периода до 2010 г. предвидените инвестиции са за 5 млн. лв., като включват изграждане на собствени лозя и втора изба. Средствата ще бъдат осигурени по линия на проекти, финансирани от фондовете на ЕС.
От 30 юли "Тодоров" АД пусна на пазара нови продукта. Виното е с името Todoroff Emoution, чиято партида е 21 хил. бутилки. От 6 август на пазара излиза и юбилейно вино по случай 5 години "Тодоров" с лимитирана партида от 2500 бутилки. Цената е 100 лв. на бутилка, като 2/3 от партидата вече са продадени.
Финансово състояние
Винарска изба "Тодоров" АД отчете нетна неконсолидирана печалба за шестмесечието на стойност 19 хил. лв. при загуба година по-рано на стойност 47 хил. лв., показаха отчетите на дружеството, предадени на БФБ - София.
Продажбите на "Тодоров" АД отбелязаха ръст от 77% до 1.098 млн. лв., а разходите по икономически елементи нараснаха с 55 на сто до 914 млн. лв.
Дружеството отчита разходи за лихви на стойност 156 хил. лв. при 92 хил. лв. за същия период на миналата година.
Основният капитал на "Тодоров" АД е 3.4 млн. лв., а собственият - 3.895 млн. лв.
За цялата 2006 г. дружеството отчита печалба в размер на 76 хил. лв., като тя намалява почти три пъти спрямо предходната година, когато е била 215 хил. лв. Общите приходи на компанията за миналата година обаче нарастват с 43.2% до 2.012 млн. лв., като през 2005 г. те са били 1.405 млн. лв.
SWOT анализ
Силни страни
Добри позиции на пазара
Опитен мениджмънт
Високо качество на продукцията
Слаби страни
Спад на износа
Недостатъчен обем собствени лозови площи
Възможности
Диверсификация на източниците на приходи
Увеличаване на капацитета и производството
Увеличаване на собствените лозови масиви
Опасности
Липса на свежо финансиране
Компромиси с качеството на продукцията в опит тя да запази и увеличи пазарните си дялове
Иван Тодоров, председател на Съвета на директорите на Тодоров АД:
Желанието ни да развиваме фирмата e причина да станем публична компания
Планираме проекти, които ще реализираме с допълнително увеличение на капитала
РазговарЯ Анна Брандийска
- Г-н Тодоров, как оценявате финансовите резултати на "Тодоров" АД за първото полугодие на 2007 г.?
- На фона на продължаващия интензивен инвестиционен процес дружеството успя да реализира сравнително добри резултати в края на първото полугодие. В сравнение със същия период на предходната година през първото полугодие на 2007 г. реализирахме ръст в продажбите с 77%, а приходите се увеличиха от 620 хил. лв. на 1.098 млн. лв. за същия период. Шестмесечието на 2006 г. беше приключено със загуба от 47 хил. лв., а за това шестмесечие отчитаме печалба от 19 хил. лв.
- Какви са заложените планове за приходите на дружеството към края на 2007 г.?
- В плановете на дружеството е заложен нетен приход от продажби в размер на 2.780 млн. лв. При постигане на такава стойност на приходите от продажби ще реализираме ръст от 43% в сравнение с 2006 г.
- Какво ви накара да направите "Тодоров" АД публична компания и какво ви носи това, че акциите ви се търгуват на БФБ - София?
- Целта за листването на компанията бе да добием по-голяма публичност, да увеличим познаваемоста на марката, нейните продукти и да се възползваме в бъдеще от възможностите, които предлага капиталовият пазар за финансиране плановете ни за бъдещо развитие. Имиджът на изба Todoroff е безупречен и определено смятаме да го запазим такъв. Желанието ни е да развиваме компанията, именно поради тази причина решихме да станем публична компания.
- Смятате ли, че повечето големи компании в България трябва да станат публични?
- Акционерите на всяка компания сами преценяват искат ли да станат компаниите им публични или не. Публичността носи отговорност, която всеки трябва да е убеден, че иска и може да носи. Важен е по-скоро приносът на отделните компании в общото икономическо развитие на страната, изграждането на корпоративни отношения, бизнес етика и стандарти.
- Планирате ли увеличение на капитала или емитиране на облигации?
- За в бъдеще планираме инвестиционни проекти, които смятаме да реализираме с допълнително увеличение на капитала, но това ще стане реалност едва тогава, когато специфицираме точните проекти, в които ще инвестираме. Дотогава за нас е най-важно да водим дружеството към стабилно развитие и постоянно гарантирани печалби за акционерите.
- Кои са основните акционери в дружеството?
- Основен акционер в "Тодоров" АД е Иван Тодоров - основател на компанията и председател на СД. За в бъдеще няма намерение да намалява дяловото си участие.
- Кои са основните ви конкуренти у нас с оглед спецификата на вашата дейност?
- Конкуренти на "Тодоров" АД са преди всичко избите, предлагащи високо качествени вина във високия ценови клас. Това обаче е полезна и градивна конкуренция. Тя води до едно непрекъснато повишаване на винената култура на консуматорите, а това съответно и до повишаване на консумацията на качествени вина. Определено се забелязва непрекъснато нарастване консумацията на качествени вина. Вносните вина са също сериозен конкурент, защото те будят интерес у клиентите, но те бързо се убеждават във факта, че 80% от предлаганите вносни вина на българския пазар отстъпват по качество на българските такива.
- Какви са плановете ви за развитие?
- Ще продължим да налагаме различен подход в предлагането на вината, съобразен изцяло с все по-нарастващите изисквания на клиента. Ще залагаме на продукти, ориентирани към променящия се вкус на българина и подходящи за вкуса на чуждия потребител извън България. Ще се стремим да предлагаме нови продукта на пазара, които да се отличават както като вкусови качества и характеристики, така и като технология на производство от останалите стандартни български вина. Такъв продукт е новото купажно вино Todoroff Emotion, което е едно много нестандартно за българския пазар, нефилтрирано и нестабилизирано вино, което вече е на пазара от юли.
- Какви инвестиции смятате да направите в компанията в краткосрочен и средносрочен план?
- Смятаме да довършим инвестициите по изграждане на собствените лозови насаждения и да доразвием новата за компанията дейност - хотелиерство, чрез хотелския и СПА комплекс, изграден в избата, както и във фирмените служители. Човешкият капитал е това, което ще води до сигурни дивиденти за акционерите в бъдеще.
Архив
/
Тодоров АД - профил