Дори и най-новите и "чисти" дизелови автомобили в Европа не покриват стандартите на Европейския съюз за вредните емисии. Неприятното разкритие е дело на International Council on Clean Transportation (ICCT) - щатска неправителствена организация. Именно тя разкри и скандала "Дизелгейт" във Volkswagen.
Анализът е направен на база 750 хил. автомобила от 4 850 модела чрез тестове при реална употреба на колите. Резултатите са "ужасяващо потвърждение за най-лошите ни страхове за дизеловите автомобили", казват от ICCT.
Данните показват, че всички дизелови модели със стандарт ЕВРО 6 изпускат далеч повече вредни емисии на азотни оксиди, отколкото производителите твърдят. Четири групи производители пък имат средни емисии с над 12 пъти над ограничението, а "семейството" автомобили, което е най-далеч от целта, надвишава ограниченията 18 пъти.
Изследването е важно в контекста на твърденията на автомобилните производители, че няма нужда от забрани на дизелови коли в европейските градове. Те твърдят, че дори и старите коли могат да бъдат направяни далеч по-малко замърсяващи чрез софтуерни обновления и дребни ремонти. Новите данни показват, че този аргумент е "абсолютно грешен", по думите на Питър Мок, управляващ директор на ICCT в Европа. "Наистина можем да стигнем до заключението, че общо взето всички дизели с Евро 6 не са чисти".
Емисиите са били засичани от преминаващи коли по пътя. Тестовете са провеждани в Лондон, Лийдс, Шотландия, Цюрих, Барселона и Стокхолм. По подобен начин се провеждат множество тестове в Китай, Хонконг и САЩ, но методът не е много разпространен в Европа заради поверителността на данните - при засичане се прави и снимка на автомобила, за да бъде установен производителя и модела, както и регистрационния номер, по който да бъде определен двигателя.
Базата разпределя автомобилите в три групи. Зелената индикира за по-малко от 90 милиграма NOx, жълтата за между 90 и 180, а червената за над 180. Нито един дизел ЕВРО 6 не е в зелената категория, а BMW е единственият голям производител, който е в жълтата зона.