След Културната революция от 60-те и 70-те години осакатява китайската икономика, страната започва да отваря пазарите си към външния свят. Целта e да се внедри технологично ноу-хау от чужбина, което местните фирми да могат да усвоят, пише MIT Technology Review.
До началото на 80-те години чуждестранните автомобилни производители са допуснати, при условие, че създадат съвместно предприятие с китайски партньор. Работейки с чуждестранни компании, тези китайски фирми в крайна сметка ще получат достатъчно знания, за да функционират самостоятелно.
Или поне така трябва да се случи на теория. Произведените от китайски фирми автомобили впоследствие наводняват пазара, но до голяма степен са евтини копия - те изглеждат като чужди автомобили, но двигателите им не са толкова добри. Европейските и американските производители имат прекалено голяма преднина, която Китай трудно наваксва.
Източник: Bloomberg
Китай доминира при заводите за батерии и продадените електромобили
Единственият начин да бъде надмината останалата част от света, е като се заложи на напълно нова технология. Това се случва с навлизането на електрически превозни средства, които изискват по-малко механична сложност и разчитат повече на електронни умения.
Електрическият двигател на Chevrolet Bolt съдържа само 24 движещи се части. За сравнение, двигателят с вътрешно горене на Volkswagen Golf има 149. Китай вече разполага с работеща производствена верига за доставки на електронни компоненти, тъй като от години произвежда батерии, телефони и всякакви уреди за цял свят.
Китайските власти приемат промяната от двигатели с вътрешно горене към електрически двигатели по начин, по който никоя друга страна не може да го направи. Производството на електрически превозни средства е един от 10-те стълба на Made in China 2025 - държавен план, чиято цел е страната да се превърне в световен лидер във високотехнологичните индустрии - и Пекин внедрява политики, за да генерира търсене.
Източник: Bloomberg
Електромобилите постепенно изместват хибридите в избора на купувачите
От 2013 г. насам в Китай са създадени почти 500 компании за електромобили, за да изпълнят плана на правителството и да се възползват от субсидиите, предназначени да генерират предлагане.
На потребителите правителството обещава едно от най-трудните неща за получаване в китайските големи градове: регистрационен номер. Заради борбата със замърсяването броят на издадените регистрационни номера всяка година е строго ограничен. Пекин ги раздава чрез лотария, но шансовете за получаване на такъв през дадена година са около 0.2%.
Шанхай ги продава на търг с цени над 14 000 долара, което е по-скъпо от много местни автомобили. Регистрационните номера за електромобилите не само се получават по-бързо; те са безплатни.
"Светът се нуждае от различен начин за задвижване на икономиката. Китай признава, че не може да зависи от изкопаемите горива - ще се задуши от собствените си изпарения", казва Бил Русо, изпълнителен директор на консултантската фирма Automobility в Шанхай.
Невероятната скорост на Китай промени плановете на традиционните автомобилни производители. Много от тях вече основават глобалната си стратегия за електрификация върху индустриалната политика на Китай, но инерцията на китайските компании е труднa за наваксване. Това е сериозна заплаха за приходите на компании като Ford, General Motors и европейските автомобилни производители.
"Индустрията винаги е била доминирана от Япония, от европейците и от САЩ. Центърът на тежестта се премества много бързо. Не мисля, че някой все още е намерил добър отговор", казва Джонас Нам, доцент по енергетика, ресурси и околна среда в Университета "Джон Хопкинс".