Автомобилът с най-славната съдба на руското автомобилостроене вече 45 години е на пазара в сравнително непроменен вид. Първият сериен автомобил Lada Niva слиза от поточната линия на завода на ВАЗ в Толиати на 5 април 1977 година.
Разработката на емблематичния руски вседеход започва през 1971 г. след 24-ия конгрес на КПСС, на който тогавашният премиер на Съветския съюз Алексей Косигин разпорежда на заводите "ВАЗ" и "АЗЛК" задачата да създадат автомобил, подходящ за селските райони (особено за селяните и фермерите на Съветския съюз), тъй като Жигули, Москвич и Запорожец, предназначени предимно за гражданите, не се оказват много полезни в изолираните райони, съставляващи голяма част от СССР.
Първият прототип на Lada Niva се появява през 1971 г. и получава прякора "Крокодила", заради отличителната си предна част, но бил отхвърлен, тъй като не бил достатъчно практичен. Последвали още няколко варианта преди масовото производство на бъдещата руска "легенда".
Преди да стартира то обаче Niva била тествана в продължение на години от екип, ръководен от Вадим Котляров в най-трудните терени на Съветския съюз, като планините Урал и Сибир, пустините на Казахската ССР и планините Памир в Таджикската ССР. По време на тестовете автомобилът бил сравняван с представянето на военния си колега, УАЗ-469, и някои западни високопроходими превозни средства - британските Land Rover Series и Range Rover Classic.
Lada History публикува видеоклип от същата година, когато Lada Niva се появява на бял свят. Ето и кадрите:
Поради експортното търсене и по-високия приоритет, даден на износа, местните клиенти били изправени пред дълги срокове на чакане, въпреки че автомобилът бил разработен предимно за съветски граждани.
nsmilitia
на 03.04.2022 в 15:09:09 #2Срещу nlaw и javelin трябва практически и на терен тестване
oktavian
на 02.04.2022 в 20:03:49 #1Нивата е може би единственото, което руснаците са направили сами без да крадат чуждото, с изключение на двигателя.Сърцето на автомобила!