Париж ще стане първата европейска столица, която ще забрани електрическите тротинетки под наем от петък, след като кметството обеща да "успокои" улиците, пише The Guardian.

Пет години след като Париж стана първият град в Европа, който се отвори за "свободно плаващия" споделен пазар на електрически тротинетки през 2018 г., последните от 15 000 превозни средства в града бяха натоварени в микробуси в четвъртък следобед, отбелязвайки края на ера.

Петгодишният експеримент с електронни тротинетки под наем в Париж, при който устройствата можеше да бъдат оставени навсякъде и взети от мобилно приложение, се използва много често от хора под 35 години и студенти, но беше изпълнен с противоречия.

В продължение на години политици предупреждаваха за опасения за безопасността, стрес за пешеходците и задръстване на градските улици от паркирани тротинетки, съборени на купчини, както и за въпроси за това доколко положително въздействие всъщност имат тротинетките върху околната среда.

През 2020 г., след оплаквания от анархично използване на електронни тротинетки и превръщането на Париж в опасна "джунгла", градът въведе най-строгите регулации в света, ограничавайки броя на операторите и автоматично проследяване и ограничаване на скоростите. Но това не беше достатъчно, за да успокои спора.

Париж прогони споделените е-тротинетки

Париж прогони споделените е-тротинетки

Според засегнатите компании гласувалите са твърде малък процент от населението на града

През април кметът на Париж Ан Идалго свика референдум за скутерите, като почти 90% от хората гласуваха за забраната им. Това беше отбелязано като победа за пряка демокрация от кметството, въпреки че избирателната активност беше само 7,5 на сто.

Водачите на наети електронни тротинетки обикновено ги използват за сравнително кратки разстояния и не е ясно към каква друга форма на транспорт ще се насочат сега. Кметството смята, че богатият обществен транспорт на Париж и разширената мрежа от велосипедни алеи ще бъдат достатъчни. Очаква се много потребители на електронни тротинетки вместо това просто да ходят пеша или да се обърнат към автобуси или метро или да си купят собствени скутери. Анализаторите следят дали се увеличава използването на електрически велосипеди под наем, управлявани от същите компании, които управляваха скутерите - Tier, Dott и Lime - както и парижката схема за велосипеди под наем Vélib. Най-голямото увеличение през последните години е в частното използване на велосипеди в Париж.

Дейвид Белиард, заместник-кмет на Green, отговарящ за транспорта и обществените пространства, каза: "Ние знаем, че е възможно да живеем в голям град без схема за наемане на електрически тротинетки... Става въпрос за нашата по-голяма работа за опростяване и успокояване публичното пространство в Париж".

Uber не успя в Европа с колите си. И сега иска да я спечели отново с колела и електрически тротинетки

Uber не успя в Европа с колите си. И сега иска да я спечели отново с колела и електрически тротинетки

Компанията удвоява инвестициите си в микромобилност

Самите тротинетки ще бъдат преразпределени в други градове. Повечето машини на Tier се връщат в Германия или Варшава, докато Lime ги изпраща до Лил, Лондон, Копенхаген и градове в Германия. Dott ще изпрати някои чак до Тел Авив.

Елекртическите тротинетки в София

В средата на юли 2023 г. Столичният общински съвет (СОС) прие Наредбата за организация на движението на територията на Столична община, която регулира и движението на електрически тротинетки в града. Целта е да се повиши безопасността, тъй като по данни на СОС, в момента в София има над 10 000 електрически превозни средства от този тип. От тях около 2000 се отдават под наем, от 3 фирми, опериращи у нас. За 2 години са извършени 1604 нарушения по данни на МВР, цитирани от СОС.

Едно от предвидените в наредбата ограничения е свързано със скоростта, пише Business Novinite. Електрическите тротинетки трябва да се движат с до 5 км/ч в пешеходните зони, което на практика означава да се бутат. На останалите места максималната разрешена скорост е 25 км/ч.

Задължение на фирмите, отдаващи тротинетки под наем, е да регулират софтуерно тяхната скорост. Тези, които не го направят, ще бъдат глобени от 500 до 1000 лeвa.

Снимка 632186

Източник: iStock by Getty Images