Платформите за споделено използване на електрически скутери (тротинетки) като Lime, Dott и Tier ще трябва да напуснат френската столица Париж до 1 септември, след като 89% от участниците в референдум в града се обявиха за забрана на дейността им, съобщава TechCrunch. Това е сериозен удар за сектора, като опасенията са, че подобни промени може да станат факт и в други градове.

Контекст: В Париж има 15 000 е-тротинетки под наем, като компаниите твърдят, че през 2021 г. с тях са били правени по 27 000 курса на ден. Според данни на Lime (които работят и в България) 90% от техните скутери са били във всекидневна употреба.

Германски институт определи електрическите тротинетки като скъпи и опасни

Германски институт определи електрическите тротинетки като скъпи и опасни

Кметът Ан Идалго разгърна амбициозна програма за повече велоалеи и пешеходни пространства за сметка на автомобилите, но е-тротинетките предизвикват много негативни реакции от гражданите заради безотговорни водачи и захвърлени по тротоарите возила. Това е и причината скоростта да е ограничена до 10 км/ч и като цяло разпоредбите да са едни от най-строгите в Европа.

Снимка 612958

Източник: EPA/БГНЕС

Въпреки това Идалго коментира, че има твърде много инциденти, бизнес моделът, при който 10-минутно возене струва около 5 евро, няма как да бъде устойчив, а и всъщност екологичният ефект не е толкова голям. TechCrunch цитира редица изследвания, според които в Париж тротинетките в масовия случай заменят ходенето пеша, а не качването в личния автомобил или таксито.

Детайли: Забраната, гласувана на референдума, не засяга споделените електрически велосипеди, които Идалго изрично подкрепи по време на дебатите около допитването.

Няма да бъде спирана и употребата на лични е-тротинетки - 700 000 бройки от тях са били продадени във Франция само през миналата година. Немалък брой от тях - в Париж.

Електрическите скутери - бъдещето на градския транспорт?

Електрическите скутери - бъдещето на градския транспорт?

Какви са предимствата и недостатъците от електрическите скутери?

От друга страна: Засегнатите компании, очаквано, не са доволни от резултата. В обща позиция Lime, Dott и Tier посочиха, че избирателната активност е била много ниска - само 103 084 гласували или 7,5% от хората с право на глас в Париж. Според фирмите провеждането на референдума в деня на Парижкия маратон в ограничен брой избирателни секции и без електронно гласуване е отказало младите хора да се включат в допитването.

Най-голямата заплаха за електрическите скутери: европейските павета

Най-голямата заплаха за електрическите скутери: европейските павета

Карането на джаджата в Сан Франциско и Лисабон не е едно и също

Платформите раздаваха безплатни минути за возене на всички, които са гласували.

Възможен обрат: Именно заради ниската избирателна активност резултатът не е правно обвързващ. На теория Ан Идалго може да даде на платформите да продължат да предлагат е-тротинетки в Париж, но поне за момента това не изглежда много вероятно.