Преди седмица money.bg разказа накратко на своите читатели за развитието на индустрията с електрически скутери в глобален план. Главна тема тогава бяха различните регулации, които ограничават този вид екотранспорт в градските условия. Регулациите обаче изглеждат наложителни - заради зачестяващите инциденти по пътищата и създаващото се усещане за градски хаос.
В различни страни, в това число и България, се обмислят регулации за скоростта, екипировката и най-вече възрастта на водачите на електрическите скутери. На някои места те, заедно с услугите за споделени велосипеди, бяха ограничени или напълно забранени, докато властите не преценят какви са рисковете, съответно и плюсовете от този вид транспорт и какви наредби биха били от полза.
Оказва се обаче, че това не е единственият въпрос, който стои пред развитието на бранша. Друг неочакван проблем се оказват старите европейски калдъръмени улици.
Компаниите, които предлагат скутери под наем бързо се разпространиха из целия континент, насочвайки се главно към туристическите градове като Париж, Лисабон и други. Стартъпите, които започнаха да предоставят платената услуга, събраха стотици милиони долари капитал от рискови инвеститори.
Но докато първите стартъпи започнаха дейността си в Калифорния, където тротоарите са предимно равни, в стара Европа ситуацията е по-различна - улиците и тротоарите са стари, построени преди стотици години, павирани или с плочки, неравни и непригодни за електрическите скутери. Самото управляване на скутерите по тези пътища е предизвикателство - в най-лекия случай се чувства дискомфорт, в най-лошия - това води до тежки травми.
"Лисабон е доста труден за придвижване, а за електрически скутери особено труден", казва за Bloomberg изпълнителният директор на Wind Mobility Ерик Уанг. По думите му, в града има само една крайбрежна алея, която е равна, но всичката останала част от града е пависта и хълмиста.
Президентът на Lime Джо Краус обяснява пък, че е виждал как хората възприемат различни техники на стоене, придвижвайки се със скутерите. "Най-простият начин е, че те всъщност стоят на пръстите на краката си. Удивително е, че това наистина помага, за да не се усещат камъните по пътищата толкова много", посочи той.
Освен за потребителите на услугата, лошите пътища са проблемни и за самите фирми, отдаващи скутери, защото това води до допълнителна амортизация на устройствата. Ако някой от скутерите се развали и трябва да се ремонтира, трябва да осигурите техник на самото място или да придвижите скутера някак си до друго място. "Понякога се налага да използваме метрото, за да стигнем до превозните средства и да ги вземем за ремонт", коментира Карлос Бьола, съосновател на Circ.
В най-популярните райони един скутер може да се използва за около 10 пътувания на ден. Неизбежното влошаване на състоянието на колелата или кормилните уредби обаче може да направи скутерите безполезни. Имало хора, които в такива ситуации изхвърляли скутерите по тротоари или направо в реки и канали.
За преодоляването на този проблем компаниите започват да изграждат свои собствени модели, на които могат да разчитат и чиято поддръжка няма да излиза толкова скъпо. Например последните модели на Lime имат по-големи колела и по-стабилно очакване. Модификациите дори са по-предпочитани от конкурентите на компанията. Компанията Bird Rides пък разчита на по-тежки модели като цяло, което ги прави по-трудни за кражба. Други фирми използват по-здрави спирачки, като тези на велосипедите, а Tier Mobility - една от най-големите европейски компании за отдаване на скутери - добави в най-новия си модел две спирачни накладки, монтирани на колелата, които са в допълнение към стандартните електрически спирачки.
По-новите дизайни на скутери също така използват възможно най-малко компоненти, така че да увеличат възможността за амортизация и разваляне на повече части, а от там и да удължат живота на превозните средства, което води и до по-малка нужда от съхранение на резервни части. Тези нови модели струват приблизително толкова, колкото и най-новите други модели - около 500 долара. Те обаче са по-рентабилни, защото се предполага, че издържат по-дълго.
"Тестовете ни показват, че новите ни модели би трябвало да издържат около година или две. Това е много значима разлика в сравнение с предишните модели", обяснява Патрик Студенър, който е ръководител на Bird за европейския и азиатския пазар. Всъщност нито един от интервюираните събеседници не заявява пред агенцията, че е разумно животът на скутерите да бъде под година.
Рентабилност?
В Европа подходът на стартъпите доскоро беше по-скоро насочен към запазването на старите модели скутери, бързо придвижване и по-малко ремонти. Сега подходът става по-различен - фирмите правят заключението, че по-високопроизводителният хардуер, по-хубавите и сменяеми батерии излизат по-рентабилни. Лансира се идеята, че по този начин фирмите ще успеят да печелят повече пари или поне да ограничат загубите си.
Сметката: Bird - един от най-големите играчи в индустрията - отчете загуба от близо 100 милиона долара за първото тримесечие на 2019 година. За периода приходите на компанията се свиха с около 15 милиона долара. Всъщност все още нито една компания за електрически скутери не обявява печалба.
В периода между 2017 и 2018 година стартъпите похарчиха по-голямата част от ранните си приходи за закупуването на нови скутери, като бройката струваше около и над 400 долара. Днес един скутер може да струва и наполовина по-малко, тъй като през последните 18 месеца производствените разходи намаляха значимо. Моделите с по-големи колела обаче, които са по-удобни за павираните и неравни европейски улици, все още струват около 500 долара и повече.
"Скутерите бяха по-скоро играчки и реално те не бяха създадени за споделено пътуване. За момента обаче това бяха-най-добрите модели. Впоследствие разбрахме, че трябва да напреднем със собствени разработки." Това обяснява съоснователят и главен изпълнителен директор на шведската Voi Technology Фредкрик Хелм.
Проблемите не свършват дотук. Друг недостатък са кражбите - ел. скутерите са много лесни за кражба. Анонимен източник разкрива пред Bloomberg, че има случаи на десетки откраднати скутери по улиците на Париж само за нощ. Крадците използват мрежи от микробуси, в които разбиват ключалките и проследяващите устройства на превозните средства. След това ги препродават. "Не беше необичайно да наблюдаваме около 20 изчезващи скутери на ден в Париж", казва той.
По-здравите скутери
Освен по-издръжливи рамки и по-хубави спирачки, новите модели електрически скутери предлагат и сменяеми батерии, за разлика от повечето такива, които имат големи захранващи несменяеми блокове, фиксирани в самите устройства. В резултат на това единственият начин за презареждане е скутерите да бъдат събирани от частни служители през нощта и да бъдат презареждани. Всичко това оскъпява разходите на фирмите многократно.
"Сменяемите батерии намаляват разходите за зареждане и би трябвало да намалят амортизацията на устройствата. Потребителите, от друга страна, ще се възползват от по-добре заредени превозни средства, а операторите ще правят повече икономия", обяснява Пол Мърфи, партньор в VC firm Northzone, която инвестира в стартъпа Tier. По думите на Мърфи хардуерът зад скутерите ще продължи да се развива, и то бързо - мощността на скутерите ще стане многократно по-голяма.
Според изпълнителния директор на Tier Лорънс Льошнер възможността за смяна на падналите батерии на самата улица и връщането на скутера веднага в сервиз ще представлява рязък завой за индустрията, тъй като това ще доведе до много по-малко оперативни разходи.
Но дори и хардуерните подобрения да бъдат доста обещаващи, другите притеснения остават. Във Великобритания, където колелата движат живота на градовете, а и не само, електрическите скутери са забранени по обществените пътища. През месец март правителството обясни, че предстои да се направи ревизия на действащите закони за мобилност, някои от които датират от 1835 година. Някои трагични инциденти със електрически скутери пък поставиха на дневен ред въпроса с безопасността.
"Хората, които използват електрически скутери, трябва да са наясно, че в момента това е незаконно по пътищата и тротоарите на Великобритания. Безопасността е в основата на нашите закони за движение по пътищата", посочи в съобщение говорителят на Министерството на транспорта на страната.
Поне засега изглежда, че по-лошите европейски улици и тротоари няма да възпрепятстват стартъпите за електрически скутери. Предстои да видим и да се запознаем по-обстойно със спецификите на новите модели. Но дори и те да бъдат по-здрави, комфортни, мощни и издръжливи, безопасността остава първи фактор. Следователно се връщаме в началото. Пред индустрията несъмнено има светло бъдеще особено предвид това, че става въпрос за превозни средства средства, напълно щадящи природата. Въпросът е кога и как държавите в Европа ще регулират този начин на придвижване по пътищата, както и какви ще бъдат ограниченията, съответно ще отговарят ли те на икономическия интерес на компаниите в бранша.