Какво мислите за електрическите скутери? А бихте ли си купили?

Преди по-малко от 10 години електрическите скутери бяха толкова малко, че предизвикваха сензация. Сега те са буквално навсякъде - по целия свят. Стартъпи като Bird, Lime, Skip и Spin направиха електрическите скутери още по-достъпни, като направиха възможно потребителите да откриват и отключват скутерите онлайн с апликации. Когато те приключат с возенето си, могат да оставят скутерите навсякъде или да продължат пътуването си с друго превозно средство. На места скутерите станаха споделени - както велосипедите. Някои дори започнаха да наричат електрическите скутери бъдещето на градския транспорт.

Дотук добре, но какво пропускаме?

След няколко трагични инцидента с ел. скутери и много други, разминали се с по-прости наранявания, властите в някои страни започнаха да мислят около въвеждането на правила за този вид превоз. Други като водачи и пешеходци пък изразяват дори по-крайни позиции като забрана.

Дори и в България. Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) поиска използването на превозното средство да бъде регулирано. Агенцията подчертава екологичните приноси на превозното средство, но се обезпокоява от зачестилите пътни инциденти. От Държавната агенция "Безопасност по пътищата" предлагат ограничение в скоростта спрямо годините на водача - до 20 км/ч, а за деца под 16-годишна възраст - 12 км/ч. Има идеи и за задължаването на водачите да носят каски и други технически средства за предпазване от наранявания. За сравнение - във Франция и Германия вече има закон за ел. скутерите - максималната разрешена скорост там е 20 км/ч. В Белгия позволената скорост е 18 км/ч.

Снимка 435923

Източник: iStock

Защо електрическите скутери станаха толкова известни?

Автомобилите често не са най-бързия начини за пътуване в градовете. Освен че са вредни за околната среда, в градовете има много трафик, което прави придвижването много бавно и неприятно. Затова в много градове вече се срещат услуги за споделяне на велосипеди, инвестира се все повече в велоалеи, като по този начин се намалят и вредните емисии във атмосферния въздух.

Електрическите скутери са алтернатива на екологичния транспорт. Инвеститорите вече влагат много пари в компании, които се занимават с производството на скутери. И като че ли надпреварата коя марка ще се утвърди като най-добра тепърва започва. За да не изостанат дори компании като Uber и Lyft също създават бизнеси със скутери.

Колко са разпространени тези машинки?

Bird, която е дело на бивш изпълнителен директор на Lyft и Uber, и основният конкурент на фирмата, вече оперират в над 100 града по света. Именно Bird даде начало на тенденцията в края на 2017 година с Санта Моника, Калифорния.

За разлика обаче от някои услуги за споделяне на велосипеди, при които трябва да върнеш велосипеда на точно определено място, електрическите скутери могат да бъдат оставени на всеки тротоар, след като човекът приключи с пътуването си. През нощта служители на свободна практика (фрилансъри) минават и събират скутерите, за да ги откарат до местата, от които скутерите се взимат и зареждат.

Каква съпротива са срещали скутерите досега?

Много станаха и случаите, в които възникват инциденти с ел. скутерите като блъснати пешеходци например. Това предизвиква вълна от недоволство, което в комбинация с хаоса по улиците доведе до ограничителни мерки - в някои градове властите ограничиха скутерите, които могат да се наемат.

През януари в Остин, Тексас, прекратиха лицензирането на фирми, които отдават под наем електрически скутери и велосипеди, за да преоценят безопасността и надеждността на превозните средства.

Подобни мерки и дори забрани за отдаване под наем на електрически скутери има по целия свят. Във Великобритания законодателството е толкова строго, че водачите се задължават да имат застраховка и плащат данъци. При нарушения хората плащат солено, дори им се отнемат точки от свидетелствата за управление на моторни превозни средства.

Юсейн Болт започва да продава електрическите си скутери и в Лондон

Юсейн Болт започва да продава електрическите си скутери и в Лондон

Компанията му цели да навлезе в 20 града в Европа до 2020 година

Това печеливш бизнес ли е?

Засега не, но инвеститорите смятат, че може и да бъде. Оценките на Bird и Lime са почти 5 милиарда долара общо. Но скептицизмът е оправдан, това може да е просто модерна прищявка и нищо повече, може до 2 години тенденцията да е отминала.

Конкуренцията се очаква да става все по-голяма, което също не гарантира успех. Lime съобщи, че обмисля да повиши приходите си от реклама, но няма никакви гаранции.

Ясно е обаче, че бизнесът е хвърлил око на електрическите скутери. Те могат да се окажат и част за интегрирана транспортна градска услуга - заедно с програми за наемане на автомобили, билети за градски транспорт и други. Това обаче също остава в сферата на хипотезите.

Ами безопасността?

Според някои власти в различните страни електрическите скутери може и да не са най-безопасния начин за придвижване. И същите имат основания да го твърдят - този месец YouTube звезда загина при инцидент, след като беше блъсната от камион, докато управлява личния си скутер. Според данни на Центъра за контрол на болестите и превенция в САЩ почти половината от нараняванията, свързани със електрическите скутери, са били тежки наранявания.

Снимка 435925

Източник: iStock