Бившият главен изпълнителен директор на Volkswagen Мартин Винтеркорн вече е подсъдим за измама в САЩ. Обвиненията към Винтеркорн са свързани със скандала "Дизелегейт" и манипулирането на данните за вредните емисии от страна на германския автомобилен гигант.

Ръководителят, който се оттегли от поста си няколко дни след избухването на скандала, е обвинен в заговор за измама на САЩ и за нарушаване на Закона за чистотата на атмосферния въздух.

"Обвинението твърди, че схемата на Volkswagen да измамва законовите изисквания е стигнала до върха на компанията. Това са сериозни обвинения и ние ще преследваме този случай с цялата строгост на закона", заяви главният прокурор Джеф Сешънс.

Винтеркорн е най-високопоставеният човек, който ще бъде обвинен в 3-годишното разследване, но е малко вероятно той да бъде изправен пред съда в САЩ. Германия не екстрадира гражданите си в държави извън Европейския съюз, така че ръководителят няма да бъде арестуван, освен ако не напусне страната.

Винтеркон е деветият човек, обвинен от американското правителство в този скандал. Двама бивши инженери вече се признаха за виновни. Самата компания също води вътрешно разследване, за да установи причините за скандала.

Мениджър във VW бе осъден на 7 години затвор заради "Дизелгейт"

Мениджър във VW бе осъден на 7 години затвор заради "Дизелгейт"

Той ще трябва да плати и 400 000 долара в САЩ

Скандал за милиарди

В края на 2015 г. Volkswagen призна, че е оборудвала 11 милиона дизелови автомобили по цял свят със специален софтуер, който може да измами тестовете за емисии. Според обвинителния акт, Винтеркорн е бил информиран за проблема с емисиите и за заплахата на регулаторите в САЩ да отложат издаването на нужния лиценз за продажба на моделите на компанията за 2016 г. Той е получил информацията по време на среща в централата й във Волфсбург, Германия и е "одобрил продължаващото укриване на измамния софтуер от регулаторните органи на САЩ".

Автопроизводителят се призна за виновен през януари 2017 г., че е използвал неверни данни, за да внася автомобили в САЩ и да възпрепятства разследванията, и плати глоби от 4.3 млрд. долара. Компанията постигна споразумение с властите в САЩ на обща стойност 14.7 млрд. долара, като се ангажира да изкупи обратно замъсяващите автомобили или да поправи колите и да обезщети финансово тези от собствениците им, които решат да ги запазят.

Двама други служители се признаха за виновни за ролята си в аферата, а петима други директори бяха обвинени от САЩ и останаха в Германия, избягвайки ареста. Сред тях са технически ръководители, отговаряли за разработването на двигателите, както и неуспешните усилия за проектиране на дизелов двигател, който да отговаря на по-строгите стандарти за емисиите, приети от Вашингтон през 2007 г.

Новият главен изпълнителен директор на Volkswagen Херберт Дайс обеща, че германският производител ще засили системите за спазване на правилата, за да предотврати подобни злоупотреби, които предизвикаха най-голямата криза в историята на компанията.