Евентуалното сливане на автопроизводителите Renault и Nissan, което се обсъжда от известно време, засега ще почака. Това обяви председателят и главен изпълнителен директор на алианса Renault-Nissan-Mitsubishi Карлос Гон по време на технологичен форум на Bloomberg в Париж.
Той охлади очакванията за бързо обединяване на двете компании, позовавайки се на риска от множеството неуспешни сливания в автомобилната индустрия.
"Не мисля, че ще се случи през тази или следващата година. Много сливания рухват и унищожават стойност. Силата на всяка компания е способността да мотивира хората. Как ще го постигнете, ако някои от тези хора се смятат за граждани втора класа", обясни Гон.
Renault и Nissan обсъждат начини за укрепване на своя асиметричен алианс, съществуващ от 2 десетилетия. Плановете включват евентуално сливане, тъй като индустрията се променя, за да отговори на новите предизвикателства в ерата на електромобилите и самоуправляващите се коли. Разговорите са деликатни, като Nissan се опитва да получи по-голямо влияние в ключови операции като разработването на продукти, съобщава Bloomberg.
Двете компании уточняват бъдещето на свързването, което изисква постоянно преместване по света на най-добрите ръководни кадри, преди новото поколение мениджъри да поеме управлението.
Макар 64-годишният Гон и неговият връстник, изпълнителният директор на Nissan Хирото Сайкава, да са склонни на подобно сливане преди да се пенсионират, новата структура може да не е завършена преди раздялата им с автомобилния гигант.
Гон се стреми към комбинация, която ще помогне за обединяване на ресурсите в момент на рекордни разходи за нови технологии, и ще помогне на алианса да надделее срещу нови конкуренти като Uber.
Постигането на споразумение изглежда като трудно предизвикателство. Сайкава публично омаловажи необходимостта от сливане, като заяви, че иска да запази алианса непокътнат. По думите му решението за бъдещето на алианса може да бъде взето в рамките на една година.
Гон призна, че Renault-Nissan-Mitsubishi разглежда няколко варианта, включително сливане, за да задълбочи връзката, превръщайки я в нещо "необратимо".
"Не мисля, че има съпротива. Нека се опитаме да намерим нещо, което да убеди заинтересованите страни, че това ще продължи, но в същото време ще запази идентичността", заяви той.
Алиансът има сложна структура, която често обърква инвеститорите. Nissan притежава 15% от Renault и няма право на глас. Въпреки по-малките печалби и стойност от тези на японската компания, Renault държи 44% от Nissan и може да гласува по корпоративни въпроси.
През 2016 г. Гон добави и Mitsubishi към сложната комбинация, след като компанията имаше проблеми с властите. Допълнително усложнение се състои във факта, че френската държава притежава 15% от Renault, което я превръща в най-големия акционер.