Сбъдва се кошмарът на всички авиопътници - въвеждат изискване за още по-малък позволен ръчен багаж, съобщава „Евронюз".

Редица международни авиокомпании започват да стандартизират размера на целия ръчен багаж, който взимаме на борда на самолета. Това означава едно - по-малки чанти от тези, с които сме свикнали досега.

Това се случва, след като Международната асоциация за въздушен транспорт обяви насоки за „оптимален" размер на ръчния багаж от 55 см височина, 35 см ширина и 20 см дълбочина. От асоциацията обясняват, че така теоретично всеки ще може да има възможност да побере ръчния си багаж на борда на самолет със 120 или повече седящи места.

Понякога обаче това е значително по-малко от размерите, които позволяват много авиолинии в момента. В момента няма установени правила и авиокомпаниите задават собствени изисквания за максимални размери за ръчен багаж.

Новият план на ИАТА за допустими размери на багажа е следният:

55 см X 35 см X 20 см = 38,500 кубични см обем

За съпоставка

British Airways в момента позволява: 56 см X 45 см X 25 см = 63,000 куб. см обем

Air France позволява: 55 см X 35 см X 25 см = 48,125 кубични см обем

Easyjet допуска: 56 см X 45 см X 25 см = 63,000 кубични см обем

RyanAir разрешава: 55 см X 40 см X 25 см = 44,000 куб. см обем

Новите насоки не са обвързващи, но редица големи авиолинии, сред които Lufthansa, Emirates и Qatar Airways вече заявиха, че биха ги въвели.

От друга страна, Air Canada и WestJet посочиха, че няма да подкрепят новите насоки.

Какво ще стане, ако багажът ми е твърде голям?

Ако ръчната ви чанта превишава лимита на ИАТА, няма да получи преференциално отношение, а ако полетът е пълен, има голяма вероятност да бъде поставен в багажното. Остава неясно как точно предложенията на ИАТА ще бъдат изпълнени и е възможно да се променя в зависимост от авиокомпанията. Може и да се наложи да платите допълнително за чекиране на чантата в багажното отделение.

Ако предложенията станат задължителни, много пътници ще бъдат принудени да си купят нова чанта или куфар, които отговарят на изискванията.

От ИАТА смятат обаче, че това ще ускори процеса по качване на борда на самолета, ще осигури спокойствие на пътниците и ще намали споровете между пътниците и служителите при гейтовете или стюардесите.