Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България и Македония, пред money.bg:
Картовите разплащания бележат ръст през последните години. Бихте ли споделели какви са тенденциите в България и по-света?
Устойчивата тенденция за нарастващата употреба на картови трансакции е факт както на международните, така и на местния пазар. Все по-голям брой потребители отдават своето предпочитание на безкасови трансакции. Проучването Masterindex за 2018 г. отчита ежедневно нарастване на използването на карти в България - през 2018 г. 40,2% от картодържателите са използвали своята карта всеки ден, докато през 2017 г. делът им е бил 35%. В същото време потребителите посочват бързината на разплащане като много по-важен показател от сигурността.
Данните показват, че българите вече не поставят под въпрос безопасността на картовите трансакции, а по-скоро ценят своето време и удобство. При използването на услугата вече не местоположението е от значение, а наличието на услугата. Благодарение на развитието на инфраструктурата и стартирането на различни мобилни приложения, в това число и дигиталните портфейли, днес в цяла България - в морските или планинските курорти, в София или в други градове, българите и чуждестранните гости плащат чрез техните карти и устройства по същия начин, както във всяка европейска страна.
Друга тенденция е нарастването на популярността на безконтактните разплащания. Данните от наскоро проведено проучване на Mastercard потвърдиха нарастващата употреба на безконтактни трансакции в цяла Европа, като отчетоха 97% увеличение на безконтактните трансакции за година. Европа е лидер в безконтактните технологии като почти всяка втора трансакция е безконтактна, а в тези показатели е водещ регионът на Централна и Източна Европа. Използването на безконтактните технологии като метод на плащане е безпрецедентно в страни като България, целия Балкански регион, съвместно с Полша и Чехия, които са приемани за лидери по отношение на безконтактната услуга. На повече от 15 ключови европейски пазара - включително Дания, Хърватия, Гърция, Унгария, Холандия, Полша, Русия - безконтактните трансакции в търговските обекти вече надхвърлят 50%.
Българският пазар отбелязва впечатляващ ръст от 151% при безконтактните трансакции, което е далеч над средното ниво, с постоянна тенденция за растеж. През август 2018 г. в България всяка втора картова трансакция е безконтактна - 49% от всички картови разплащания в търговските обекти.
Ръстът в употребата на безконтактните разплащания е знак за готовността на потребителите да възприемат и да се възползват от новите технологии. А според цитираните показатели са страните от Централна и Източна Европа, които са с най-високи стойности, нашите потребители приемат изключително добре иновативните методи на плащане.
Друга ясна тенденция е повишеното доверие на българските картодържатели при плащане с карти в чужбина, докато са на почивка или на бизнес пътуване. И това е тенденция през последните 4-5 години, която наблюдаваме не само чрез нашите изследвания. Има няколко причини - първо, картовите плащания са много по-удобни и по-бързи от плащанията в брой. Днес осведомеността на хората за ползите и предимствата на картовите разплащания е много по-висока. Второ, но не по-малко важно, през последните години нивото на сигурност на картовите трансакции се повиши значително. В Mastercard ежедневно се стараем да повишаваме сигурността и да подобряваме удобството на безкасовите плащания. За всеки един от нас е естествено да предпочете тези методи на плащане, които осигуряват безупречен и безпроблемен престой в чужбина. Всичко гореизброено доведе до повишаване на доверието и до това картовите разплащания да бъдат предпочитан метод за много потребители.
Разкажете повече за проекта. Кога и как се зароди идеята?
Ежедневното нарастване на картови разплащания и непрекъснато увеличаващата им се популярност сред потребителите логично доведе до това да улесняваме картодържателите като им предлагаме още по-богат набор от възможности и приложения при извършване на картови разплащания. По този начин съвсем естествено се зароди идеята за кобрандиран продукт в колаборация между лидерите на пазара - Mastercard и Diners Club.
Ето защо създадохме изцяло нов за българския пазар продукт, който съчетава в себе си удобството и сигурността на новите технологии. Evolve e първият продукт, обединяващ двата световни бранда, който съчетава в себе си кредитна карта, клубна принадлежност и нови технологии.
Кредитната карта от ново поколение Evolve, се издава единствено от Дайнръс клуб България АД, като искания за нея могат да бъдат подавани на diners.bg и в офисите на Fibank. Тя съчетава на едно място най-добрите услуги предлагани от двата световни бранда Diners Club и Mastercard и предоставя двойно повече възможности на нейните притежатели. По този начин всеки картодържател разполага с пълните възможности, които предлагат двете световни картови организации Mastercard и Diners Club.
Какви са предимствата на картата Evolve за клиентите?
Картата Evolve, която позволява безконтактни плащания както в България, така и в чужбина, се издава в три разновидности - Diners Club - MasterCard Classic, Diners Club - MasterCard First lady розова и Diners Club - MasterCard First lady червена.
Притежателите на Evolve получават възможността с един продукт да се възползват от всички привилегии, които предоставят Mastercard и Diners Club International, без да е необходимо да въвеждат множество ПИН кодове, да следят различни лимити, извлечения и банкови сметки. Потребителите сами могат да изберат кой от двата бранда - Mastercard или Diners Club да използват при извършване на трансакция. Картодържателите имат възможност да се включат във всички наградни програми, включително и Priceless програмата на Mastercard за помощ при организиране на пътувания и резервации чрез Concierge програма; безплатна медицинска застраховка при пътуване в чужбина и множество регионални и международни програми за отстъпки. Всеки картодържател получава възможността за безплатен достъп и консумация до над 800 летищни салона в цял свят. Също така картите от ново поколение Evolve участват в cashback програмата на Diners Club, и имат допълнителна 3D автентикация за онлайн плащания.
Според данните от Masterindex постоянният ръст на българите, пътуващи в чужбина, продължава - през 2016 г. делът е 50%, през 2017 г. той нараства до 55%, а през 2018 г. - 58%. А през 2018 г. наблюдаваме за първа година около 7% от пътниците да плащат предимно или само онлайн за настаняване и билети.
И тъй като българите обичат да пътуват и го правят, вярвам, че притежателите на Evolve ще се насладят на новия продукт.
Какви са прогнозите Ви за бъдещето на картовите разплащания в България?
Развитието на съвременните технологии ни позволява непрекъснато да се усъвършенстваме и да обогатяваме портфолиото от продукти и услуги, които улесняват потребителите. Бих казала, че бъдещето е в използване на дигитализацията чрез финансови иновации.
Мобилните разплащания ще бъдат все по-приемани от българите поради удобството и безопасността им. Добре развитата безконтактна инфраструктура в България е ключов фактор за това, още повече защото сънародниците ни приемат много положително употребата на иновации. Всеки трети българин използва повече от 10 цифрови услуги и прекарва повече от пет часа на ден пред своето мобилно устройство, което показва, че България е начело в Европа (данни от проучването Mastercard's Innovation Study 2017). 70% от българите посочват телефона като предпочитана алтернатива за извършване на плащане. Също така 34% от българите биха използвали таблетите си за извършване на плащания, а 16% биха разчитали на смарт устройства, часовници и гривни. Ето защо разработихме услугата Mastercard Digital Enablement Service (MDES), базирана на технология, която осигурява допълнително ниво на сигурност и допълнително спокойствие за потребителите. По този начин потребителите могат ежедневно бързо, лесно и удобно да използват своя мобилен телефон като безконтактна карта за разплащания.
От гледна точка на безопасността биометричното удостоверяване е друга иновация, която ще бъде широко разпознаваема в близко бъдеще. По-голяма част от потребителите предпочитат използването на биометрични данни, а не пароли, за удостоверяване на плащания или на други финансови услуги. Биометриката като метод за удостоверяване на плащането не е неизвестна за българския потребител - през 2017 г. България бе първият европейски пазар, който тества иновативната технология. В края на пилотния проект участниците дадоха обратна връзка както за иновативната технология, така и впечатления за употребата й, която беше впечатляваща:
- 93% от участниците бяха на мнение, че биометричната карта е по-удобна за използване от въвеждането на ПИН за извършване на трансакция;
- 95% от участниците установиха, че биометричната карта е по-сигурна от обикновените чип карти
- над 90% от тях биха подновили своята любима карта с биометрична такава при възможност.
Трябва да имаме предвид, че използването на биометрични данни за удостоверяване също така са ключов фактор за изпълнение на сериозните изисквания на ЕС за удостоверяване на автентичността на потребителите по PSD2. Ето защо до месец април 2019 г. всички картови издатели ще трябва да предлагат поне едно биометрично решение - сигурно, бързо и удобно за използване от картодържателите.
И накрая, но не на последно място, очаква ни все по-разпространена употреба на картовите плащания онлайн. Електронната търговия е един от секторите, които не само постоянно се адаптират към промените в съвременното общество и много успешно се възползват от новите технологии, но и предлагат потребителско изживяване отвъд непрекъснато растящите очаквания.
Днес потребителите могат да избират и сравняват продукти и цени в магазини, каталози, онлайн платформи. И имат възможност да изберат най-добрата оферта. Днес потребителите също се влияят повече от всякога от фактори като удобство, бързина и сигурност. С развитието на интернет и увеличаването на броя и функционалността на свързаните устройства, които предоставят на потребителите голямо удобство да пазаруват от всяко място и по всяко време, онлайн плащанията ще получат популярност сред онлайн купувачите.