Европа отправи ясно предупреждение към авиационната индустрия: спрете да използвате металите на замесената в скандал Kobe Steel.
Европейската агенция за авиационна безопасност (ЕААБ) посъветва производителите да преустановят употребата на продуктите на японската компания, след като тя призна, че е фалшифицирала данните за надеждността им.
Регулаторът препоръча на компаниите да намерят алтернативни доставчици и да извършат "задълбочен преглед на веригите си за доставки".
Това е първото предупреждение на основен регулатор откак Kobe Steel си призна, че е манипулирала данни за здравината и издръжливостта на хиляди тонове алуминиеви и медни части.
Разкритието принуди производителите на самолети, влакове и автомобили по света да започнат проверки дали и доколко са използвали от подозрителните части.
Гиганти като Toyota, Ford, General Motors, Boeing, както и операторите на японските и британските високоскоростни жп мрежи заявиха, че са използвали продукти на Kobe Steel. Всички те са купували засегнатите продукти на японската компания пряко или чрез тяхната верига за доставки. Компаниите обаче са категорични, че няма риск за безопасността и няма да изтеглят никакви превозни средства.
Макар да не купува директно никакви продукти от Kobe Steel, европейският авиационен гигант Airbus заяви, че ограничен брой системи и двигатели, използвани в самолетите му, съдържат продуктите на японската компания.
"Airbus е взел под внимание бюлетина на ЕААБ и че вече оценяваме веригата ни за доставки, внимателно наблюдаваме ситуацията и очакваме да спазим препоръките на властите", се казва в изявление на авиационния производител.
Kobe Steel предупреди, че практиката на фалшифициране на данните за качеството, включително на стоманените й продукти, може да се разпространи в период от 10 години назад или дори повече. Смята се, че са засегнати около 500 компании.
Американското министерство на правосъдието е изискало от японската компания документи, свързани със скандала. Металургичният гигант ще трябва да плати почти 900 милиона долара под формата на компенсации и съдебни разноски, предвиждат експерти. Компанията може да бъде принудена да продаде ключови части от бизнеса си, за да избегне фалит.
Сагата е поредният удар върху японските корпорации, чийто имидж през последните години беше тежко засегнат от поредица от корпоративни измами и скандали. Сред тях са смъртоносните въздушни възглавници на Takata, манипулациите за разхода на гориво и вредните емисии на Mitsubishi Motors и тежките провали на енергийния бизнес на Toshiba.