По-голямата част от представителите на бизнеса в България твърдят, че вече са подготвени за приемането на еврото у нас. Въпреки все още неизвестната дата и година, в които ще влезем в еврозоната, компаниите вече се подготвят.
Това заяви изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия (СМТ) Николай Вълканов по време на среща в София между представители на бизнеса и медиите.
Източник: iStock by Getty Images
Търговските вериги са сред най-подготвените
"Компаниите членове на СМТ са много напреднали в своята подготовка. За разлика от други части на българската икономика търговските вериги запазват своята добра форма", заяви Вълканов.
Той допълни, че несигурността около графика за въвеждане на еврото в България обаче генерира разходи за компаниите, които харчат, за да бъдат в готовност за промяната.
Милена Драгийска - главен изпълнителен директор на "Лидл България", коментира, че за веригите е нужно време, за да се справят с всички изисквания, които промяната ще донесе. Въпреки това и въпреки липсата на адекватна помощ от страна на държавата, те се справят.
"Нашите административни, финансови и IT отдели са в изключително напрегнато състояние, защото ние трябва да хвърлим огромен ресурс", заяви Драгийска.
Търговските вериги са стартирали подготовка за еврото още през 2023 година.
"На базата на нашия опит в други страни, разбира се, имаме първоначална подготовка", коментира от своя страна и финансовият директор на Kaufland българия Иван Георгиев.
Ще поскъпнат ли цените след въвеждането на еврото
Въпреки слуховете за спекулация и закръгляне на цени след влизането ни в еврозоната, представителите на големите тъговски вериги са категорични, че поне в техните магазини това е напълно невъзможно да се случи.
Основната причина за това е, че цените се обръщат чрез механичен алгоритъм и преетикетиране.
"Има ясно разписани правила за превалутирането и от тях няма да се мръдне и милиметър", заяви Николай Вълканов.
Статистиката за държавите, които са влезли в еврозоната през последните години показва, че инфлационната динамика не се различава генерално от динамиката в световната икономика.