Общите приходи на петте най-големи технологични компании - Alphabet (под която оперира Google), Amazon, Apple, Microsoft и Facebook достигнаха впечатляващите почти 900 млрд. долара за финансовата 2019 г., което е ръст от 12,19% на годишна основа. Освен това, поскъпването на техните акции им придаде най-голямата относителна тежест на първите пет компании спрямо останалите в индекса Nasdaq в историята.

Сега от visualcapitailst отговарят на въпроса как тези компании са формирали толкова значителни приходи през последната фискална година.

Amazon

С приходи в размер на 280 млрд. долара и нетна печалба от 11 млрд. долара, Amazon е най-голямата от петте най-големи бизнеси в класацията. От разбивката става ясно, че малко над половината от приходите ѝ или 50,4% се формират от онлайн търговията, следвана от услугите за трети страни (включително комисионни, такси за доставка и т.н.) с 19,2% от приходите им, Amazon Web Services е донесъл още 12,5%, абонаментните ѝ планове са формирали 6,9% от постъпленията, а физическите обекти на компанията - 6,1%. В категорията "други" са 5% от приходите им.

Снимка 487006

Източник: Visualcapitalist

Гигантът държи 39% от онлайн пазара в САЩ и 33% от облачните услуги на глобално равнище. Извън САЩ, където се формират почти 70% от приходите на компанията, най-големите ѝ пазари са Великобритания, Германия и Япония.

Apple

На втора позиция, с приходи от 260,2 млрд. долара, се подрежда Apple. Макар да не е първенец по постъпления, компанията е най-голямата като пазарна оценка, с капитализация от 1,58 трлн. долара, изпреварвайки с малко Microsoft (1,56 трлн. долара) и Amazon (1,44 трлн. долара). Apple формира и по-добър марж от Amazon, като нетната ѝ печалба е 55,2 млрд. долара.

Над половината от постъпленията на компанията идват от продажбите на iPhone - 54,7%. През второто тримесечие на 2020 г. техният дял достигна до 61% от всички постъпления на компанията, но исторически е бил и по-висок, например през пролетта на 2017 г., когато техният дял беше над 70%.

Снимка 487005

Източник: Visualcapitalist

Значително по-малко от постъпленията на Apple идват от услугите, които компанията предлага - 17,8%, следвани от компютрите Mac (9,9%), iPad (8,2%) и различните други продукти в нейното портфолио.

Глобално компанията е значително по-диверсифицирана от Amazon. Едва 45% от приходите ѝ се формират в САЩ, а другите им големи пазари са Китай (27%), Европа (22%), Япония (8%).

Alphabet

С приходи от почти 162 млрд. долара (ръст от 18,35% на годишна основа), Aphabet, компанията майка на Google, заема третата позиция. Тя е силно зависима от рекламите в различните си платформи, които формират 70% от постъпленията ѝ за изминалата финансова година. Отделно от тях Google Ads носят още 13,3%. Други Google продукти ѝ носят 10,5% от приходите, а Google Cloud - 5,5%.

Снимка 487004

Източник: Visualcapitalist

Останалите 0,4%, възлизащи на 0,6 млрд. долара годишно, идват от инвестициите на Alphabet в различни стартиращи продукти и услуги, които според компанията ще се превърнат в "следващия Google". Те включват Wing, които извършват доставки с дрон, стартъпа за автономни автомобили Waymo и др.

Microsoft

Приходите на Microsoft са 125,8 млрд. долара, а нетната печалба - 34,3 млрд. долара, което класира компанията на второ място по печалба. Гигантът обаче е на първо място като диверсификация на източници на приходите.

Снимка 487003

Източник: Visualcapitalist

Почти равен дял от тях идва от сървърните продукти и облачни услуги Microsoft Azure и Microsoft Office, съответно 25,9 и 25,2%. Зад тях остават лицензите за най-разпространената операционна система в света - Windows, (16,2%), конзолата Xbox и игрите за нея (9,1%), рекламите от търсачката Bing (6,1%), LinkedIn (5,4%), корпоративните услуги (4,8%), тъчскрийн компютрите Microsoft Surface (4,8%).

Географски погледнато, почти равен брой от постъпленията на Microsoft се формират в САЩ и извън страната, съответно 51% и 49%.

Facebook

На практика Facebook е една от най-големите рекламни агенции на света, тъй като 98,5% от приходите, възлизащи на 71 млрд. долара за финансовата 2019 г., идват именно от Facebook Ads. Останалите 1,5% от тях се формират от такси за плащания и други услуги.

Снимка 487002

Източник: Visualcapitalist

Добра новина за компанията е, че освен общите приходи, които бележат покачване от 26,88% на годишна основа, което превръща гиганта в лидер по ръст на постъпленията сред разгледаните бизнеси, приходите на потребител също растат. Те са най-високи в САЩ и Канада, където достигнат 41,41 долара на всеки ползвател на социалната мрежа - драстично над сумата от 8,52 долара, колкото средно носят потребителите в останалите части на света.