Темата за присъствието на българските стоки по щандовете на големите вериги у нас стана актуална през последните няколко месеца, след като правителството поиска от тях да отделят специално място, където да предлагат стоки на местни производители.
В хода на дебата по тази тема от компаниите коментираха, че през последните години активно работят с някои от българските доставчици и изнасят успешно родни стоки за чуждестранни пазари. Една от компаниите, които по време на разговорите с правителството акцентираха върху тази тема е германската Lidl.
Актуални данни на веригата, публикувани в официално съобщение от тази седмица, показват, че за финансовата 2019 година, която е приключила през февруари 2020 година, оборотът от износа на български стоки е достигнал близо 40 422 000 лева. В сравнение с предходната той се е увеличил с 33% или с 10 милиона лева.
През същия период от компанията посочват, че са работили с 39 родни компании, които са успели да изнесат 124 различни продукта на редица европейски пазари при 109 продукта за 2018 година. От Lidl добавят, че между 2016 и 2019 година ръстът на броя изнесени стоки е над 200% или оборотът от експорта възлиза на близо 100 милиона лева.
Източник: Lidl
Основните пазари за българските стоки са съседните Румъния и Гърция, както и Германия, Хърватия и Унгария. Най-голям обем има експорта за северната ни съседка, като реализираният там оборот възлиза на над 15 милиона лева. В магазините на веригата в Румъния се продават 40 различни вида продукти, включително хляб и печива, прясно месо, плодове и зеленчуци, яйца, охладени месни и млечни продукти.
"Най-изнасяният български продукт за поредна година е хлябът, който през 2019 година се изнася в 7 държави. Най-голям е износът в Румъния, следвана от Гърция, Кипър, Хърватска, Словения, Словакия и Сърбия. След хляба се нареждат продукти като сурови барчета, оризовки и оризови продукти, олио и различни замразени храни", допълват още от компанията.
Междувременно в края на миналата година от Сдружението за модерна търговия (СМТ) представиха данни, според които веригите Billa, Kaufland, Lidl и T Market показаха, че два от три продукта в основните хранителни категории, продавани в техните магазини, са български.
От тях с най-голям дял са местните продукти - 76%, както още хляб, млечни продукти, плодове и зеленчуци.