Президентът на САЩ Джо Байдън иска половината от всички продажби на нови автомобили в страната да бъдат електрически до края на десетилетието. Това е смела цел и няма да е лесна за постигане, според всички пазарни наблюдатели. За да бъде достигнат този резултат, ще се изискват много литий, батерии, станции за зареждане и производствен капацитет. Най-важното е, че ще са необходими стотици милиарди долари инвестиции.
В сряда Белият дом обяви плановете си Байдън да подпише изпълнителна заповед, подкрепяща неговите цели за стимулиране на американския бизнес с електромобили. "Президентът смята, че е време САЩ да водят в производството на електрически превозни средства, инфраструктурата и иновациите", се казва в съобщението.
Това е сериозна заявка. Днес по пътищата в САЩ има само около 2 милиона електромобили, а само около 2% от всички продадени автомобили през 2020 г. са изцяло електрически. Това означава около 250 000 електромобили от 16 милиона леки превозни средства. Нещо повече, General Motors достави 1.3 милиона автомобила в САЩ през първата половина на 2021 г., а само 20 300 от тях са били електромобили, или 1.6%. GM, разбира се, вече обяви плановете си да инвестира 35 милиарда долара в разработването на електромобили между 2020 и 2025 г., което включва около 8 милиарда долара за батерии. Това трябва да доведе до продажби на 1 милион електромобила годишно.
Ако един милион електромобили се нуждаят от капацитет от 8 милиарда долара инвестиции за батерии, то тогава 8 милиона електромобили - около 50% от годишните продажби на леки превозни средства в САЩ - ще изискват 64 милиарда долара инвестиции за батерии.
И това е само по отношение на батериите. Производителите на автомобили също трябва да проектират и сглобяват електромобилите. Оценяването на разходите за капацитета е малко по-трудно, тъй като автомобилните заводи трябва да се поддържат и актуализират непрекъснато.
Ford Motor харчи приблизително от 5 до 7 милиарда долара годишно за поддържане и актуализиране на капацитета си за сглобяване на автомобили от 5 до 6 милиона броя. Но Tesla е похарчила приблизително 5 милиарда долара през последните няколко години, произвеждайки около 1.5 милиона единици чисто нови електромобили - или средно по около 3 милиарда долара за 1 милион капацитет за сглобяване. Това означава, че ще трябва да бъдат похарчени допълнителни 22 милиарда долара за увеличаване и преоборудване на автомобилния капацитет.
След това има инфраструктура за зареждане. В Америка има 150 000 бензиностанции и само няколко хиляди станции за бързо зареждане. Разбира се, хората включват да зареждат електрическите си електромобили у дома, но все пак трябва да могат да ги зареждат, докато са на път. Най-бързите зарядни устройства струват около 100 000 долара всяко, според Аркадий Сосинов, главен изпълнителен директор на FreeWire. Тази цена не включва инсталацията. За да се стигне, да речем, до 50 000 станции за бързо зареждане може да са необходими още 10 милиарда долара инвестиции.
Това са почти 100 милиарда долара разходи през следващите девет години - само в САЩ - за да имат капацитет да произвеждат достатъчно коли и батерии, за да постигнат целта на Байдън, и да запазят инфраструктурата, която да позволи тяхното приемане. Със сигурност е възможно да се изразходва това - ще има много компании, много индустрии и много години - и това е добра новина за компаниите за зареждане на електромобили, като ChargePoint (CHPT) и доставчици на капиталово и оборудване за автоматизация, като Rockwell Automation (ROK), според изданието Barron's. Добре е и за производителите на батерии като китайския CATL, който е похарчил около 3 милиарда долара през последните 12 месеца, увеличавайки капацитета си, тъй като продажбите на китайски електромобили се увеличават бързо. Всички най-големи производители на батерии в света са базирани в Корея, Япония и Китай.
Разходите няма да спрат дотук. Батериите се нуждаят от литий, така че индустрията за добив на литий също трябва да увеличи капацитета. През 2020 г. светът добиваше около 400 000 тона литий годишно, което е достатъчно за захранване на 2 до 3 милиона електромобили на година, въпреки че само около една трета от световната продукция е предназначена за автомобили. Не забравяйте, че телефоните също се нуждаят от батерии.
Ако САЩ произвеждат 8 милиона електромобили и останалата част от света произвежда подобен обем, тогава светът ще трябва да добива допълнителни 5 милиона тона литий годишно. Това е огромно 13-кратно увеличение за индустрията. Това означава ръст на търсенето, доколкото се вижда с просто око, и е добра новина за миньори като Albemarle (ALB). Albemarle харчи около 800 до 900 милиона долара годишно за поддържане и разширяване на дейността си. Albemarle има приблизително 20% пазарен дял на световния пазар за добив на литий. Това обаче не включва рафинирането на литий, което се случва главно в Китай.
Всичко това ще добави към около 40 милиарда литиево-йонни батерии за САЩ до 2030 г. и може би 225 милиарда годишно за света. Това е огромен брой и не включва батерии, влизащи в приложения за съхранение на енергия за комунални услуги и резервно захранване за потребителите.
Това е огромен преход, който беше постигнат чрез намаляване на разходите за батерия и успеха на Tesla. Но превръщането му в мейнстрийм ще изисква стотици милиарди долари. Това е една от най-големите промени в автомобилния бизнес за последните 100 и повече години.
Иначе акциите не реагираха особено силно на съобщението на президента Байдън. Tesla се повиши с 1.2%, докато S&P 500 и Dow Jones Industrial Average се повишиха съответно с 0.4% и 0.6%. Причината за слабата реакция - пазарът обикновено не реагира на цели за 2030 г., поставени от политиците. Но инвеститорите са наясно, че въпреки това преходът е в ход.