През 2022 г. руският автомобилен пазар пострада много, но оцеля. Основният въпрос сега е дали автомобилните предприятия ще успеят да възстановят производството си през новата година и дали продажбите на нови автомобили ще получат нов импулс? И за сметка какво? Как в общи линии ще се развива пазарът на автомобили в Русия се разглежда в обзорен материал на ТАСС, на основата както на официални, така и на предварителни данни и експертни мнения.

"Автоваз" - към нови рекорди

Започващата 2023 г. би трябвало да бъде година за увеличаване на производството на "Автоваз" - според предварителните планове, заводът в Толиати се готви да сглоби малко повече от 400 000 автомобила. Една четвърт от тях се предвижда да са от "семейството" Lada Vesta NG, чието производство беше прехвърлено от Ижевск и според плановете на компанията, ще започне през март. В допълнение към Vesta, конвейерите на "Автоваз" трябва да произвеждат и моделите Granta, Niva Legend и Niva Travel, както и Largus, който се очаква да се върне на поточната линия към есента.

През декември 2022 г. стана известно, че "Автоваз" възнамерява да възобнови производството в бившия завод на Nissan в Санкт Петербург - началото на производството е насрочено за лятото на 2023 г. Все още не е известно със сигурност какви модели ще се произвеждат в Санкт Петербург. Но според непотвърдена още предваригелна информация, на първия етап там ще се прави монтаж на модели на един или два китайски концерна, но под марката Lada - вероятно това ще бъде един вид голям седан и кросоувър. Плановете за броя на монтажите тази година все още не са обявени (всичко зависи от пазара), но 10-15 хиляди автомобила е много добро начало.

Що се отнася до завода в Ижевск, "Автоваз" възнамерява да произвежда там електрическия e-Largus, но серийното производство се очаква за започне едва от 2024 година.

В Русия останаха едва 14 автомобилни марки, от 60 преди година

В Русия останаха едва 14 автомобилни марки, от 60 преди година

Три от въпросните марки са руски, останалите са китайски

Като цяло "Автоваз" все още има доста голям потенциал. Например, през първото десетилетие на 2000-те години, той поставя рекорди: произвежда повече от 700 000 автомобила годишно. Сега, според някои оценки, "Автоваз" е в състояние да произвежда 850 000 автомобила годишно, при максимална натовареност на трите производствени линии в Толиати и една в Ижевск. Освен това, има резерв за мощност в "консервирания" завод "Лада Запад Толиати", както и поточна линия в Санкт Петербург, където има капацитет до 120 хиляди коли годишно.

В калининградския завод "Автотор" планират да стартират производството на автомобили от три нови марки. Производственият план за 2023 г. е от 50 000 до 70 000 автомобила. Какви ще са колите и за кого са предназначени все още не се съобщава. Предварителните очаквания са, че това ще са автомобили с класически двигатели с вътрешно горене.

Но, който и да дойде на руския автомобилен пазар, е много важно да има конкурентен продукт в сегмента на бюджетните седани или дори кросоувъри, в ценови диапазон от 1 милион до 2 милиона рубли (около 14 000 - 28 000 долара). Тогава такъв "играч" би могъл в бъдеще да претендира за дял на руския автомобилен пазар, преди заеман от такива гиганти като Hyundai, Kia, Renault.

Путин разреши на АвтоВаз да купи руската банка на Renault-Nissan

Путин разреши на АвтоВаз да купи руската банка на Renault-Nissan

Съсобственик на банката е и Unicredit Bank

Заводът на компанията Sollers в Елабуга обещава да разшири пълномащабното производство на леки търговски превозни средства. В новогодишната нощ компанията представи два модела - "Арго" и "Атлант". Целта за 2023 г. е да бъдат произведени най-малко 15 000 автомобила с пълен цикъл.

Около 30-35 хиляди автомобила се очаква да бъдат произведени тази година от ветерана - Уляновския автомобилен завод (УАЗ). Тази цифра не изглежда особено голяма, а и не се очакват нови продукти от завода, но моделите на УАЗ все още нямат конкуренти на руския пазар - кой друг може да предложи голям автомобил с уникални качества за неравен терен и то на добра цена?

Автомобилите Lada поскъпнаха отново за по-малко от месец, ето цените им

Автомобилите Lada поскъпнаха отново за по-малко от месец, ето цените им

Моделът Vesta ще е с цена от около 11 630 долара

Новият автомобилен "китайски пояс"

Компаниите от Китай изглежда са дошли и се настаняват на руския пазар сериозно и то за дълго време - според резултатите от 2022 г., всяка трета нова кола, продадена в Руската федерация, идва от Китай. Въпреки това си струва да се признае, че засега само малък брой китайски компании публично развиват дейността си на руския автомобилен пазар.

Въпреки това китайците очевидно ще продължат да предизвикват промени на руския автомобилен пазар. Планове си за увеличаване на капацитета на своите заводи вече заявиха Great Wall Motors (марка Haval) и Geely.

В края на 2022 г. Great Wall Motors обяви навлизането на руския пазар на нова премиум подмарка Tank, а също така започнаха официалните продажби на електромобилите Skywell.

Концернът Chery очаква да продаде общо 200 хиляди автомобила в Русия през 2023 г. Това е изключително трудно (ако не и невъзможно) да се постигне без собствено производство в Руската федерация. Така че вероятно в началото на тази година може да очакваме новини в тази област.

Удобство или лукс - какво се случва с автомобилния пазар в Русия

Удобство или лукс - какво се случва с автомобилния пазар в Русия

Предлагането намалява, цените скачат, ето с колко